Jag borde naturligtvis inte lagt denna tråd i bilder utan under tester eftersom det var det som var syftet.
Om man skall försöka få till "naturlig färg" så måste man titta lite på sensorns känslighet. Mats o Lars kaf6302E har bra känslighet från 580-680nm. Den tappar kraftigt i det kortvågiga då den faller nästan linjärt mellan 400-580. De kompenserar förlusten i det blå med att öka exp 50% mot det gröna men ger sen en kraftig överkompensation i det röda då de ger 20% mer men borde gett 20% mindre. Vad de sen gjort i efterföljande bildbehandling vet jag naturligtvis inte.
IMX294 börjar i det gröna redan vid 650nm o peakar vid 525nm. Dess pixlar är bara 25% av kaf sensorns så även om den har ett QE som är 20-30% högre så får varje pixel bara 1/3 av det ljus kaf pixlarna får. Mats o Lars exponering har därmed fått 44ggr fler registrerade fotoner per pixel.
För att ge en lite mer naturtrogen bild så har jag här förstärkt den blå kanalen 40% och minskat den gröna 30%. Jag tog också bara med de första 60 1-minuts exponeringarna så himmeln inte hann börja ljusna (så mycket). I övrigt så är det bara nebulositys ddp verktyg för att få fram de svagare delarna.
Ragnar, du har fått pm med fillänk.
/Håkan