NGC6888 Crescent Nebula - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
spamtest: JA

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6888 Crescent Nebula
Exponering: Ha:56x5min, RGB:3x21x5min
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: TEC 140
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Här kommer ett av höstens projekt. Det blev 10 timmar exponering, så när som på 5 minuter. Ändå har jag känslan av att det gärna kunde ha varit lite mer exponeringstid. Denna åkomma är säkert, på något sätt, besläktad med aperturfrossa :-)

Ha-data är insamlat under tre nätter i augusti, RGB-data är insamlat under en natt i augusti och två nätter i december.

Bildbehandlingen har varit utan krusiduller, men inte utan problem. Alignment och stackning i PixInsight. En lätt deconvolution av Ha med hjälp av PixInsight. Stretchning med kurvor samt sammanläggning av LRGB i PS. Jag har även använt ett script för reducering av stjärnornas storlek i RGB, innan sammanläggning till LRGB. Ingen brusreducering använd denna gång.

De problem jag stött på under bildbehandlingen är, som vanligt, att stjärnorna blir tighta i Ha och "blöder ut" i RGB, vilket gör att det blir lite svårt att få till det hela utan halos runt stjärnorna. Jag vet inte riktigt vilket botemedel som är det bästa: kortare exponeringstider för RGB, mildare stretchning eller att "fuska" med stjärnförminskningsscript? Att stretcha stjärnor och bakgrund i olika lager tycker jag blir lite "kladdigt", dvs. det är svårt att sedan sammanfoga dessa lager utan att det ser konstigt ut. Ett riktigt I-landsproblem detta...

Ett annat problem jag stött på är att bakgrunden är ganska brusig. Det beror väl till viss del på att bakgrunden är svag. Det har varit svårt att hitta lagom nivå på stretchingen. Detta kan nog också förklaras av allmän ovana vid bildbehandling...
En bidragande orsak kan också vara att mitt Ha-filter från Baader släpper in lite för mycket ströljus när jag fotar utanför "nymånefönstret", vilket jag ofta gör med Ha. Att välja ett smalbandigare och dyrare filter från Astrodon gör nog att toleransen för månljus ökar något, men kanske på bekostnad av det allmänna ljusinsläppet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
LasseH

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Tomas Wikander

Post by LasseH »

Mycket möda nedlagt men slutresultatet är fantastiskt snyggt. Tänk om du kunde göra hela NGC-katalogen åt oss att få beskåda :green:
/LasseH
Martin F

Post by Martin F »

Grymt snyggt! Det märks att väl tilltagen exponeringstid lönar sig.

Sent from my phone using Tapatalk
Lazze

Post by Lazze »

Härlig bild :good: . Är alltid impad av kvaliteten som din Tec levererar och sen gillar jag ju orörda bakgrunder.
Astrodons filter lär ju vara väldigt bra men stjärnorna blir säkert ännu mindre i Ha med dom vilket gör det ännu svårare att koppla ihop med RGB.
En variant på det här objektet kan vara att i stället för RBG bara ta Ha och OIII och göra en syntetisk grönkanal. Då blir processningen enklare men du får med alla detaljer.

/Lasse
Tompa

Post by Tompa »

Tack så mycket!

Det lär väl bli några NGC-objekt innan man är mätt, men hela katalogen blir nog lite kämpig, speciellt med dessa exponeringstider... :green:

Jag är ju bra sugen på Astrodon-filter och även OIII samt SII, det blir ju väldigt läckra bilder i den paletten. Men man får väl försöka lära sig en sak i taget.

Mvh,
Tomas W
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Patrik

Post by Patrik »

Mycket bra bild! Ligger många timmars arbete bakom den bilden antar jag, men med det resultatet så är det ju värt det.

/Patrik
Mats

Post by Mats »

Jättefin bild! Men jag känner igen mig själv i dina resonemang om exponeringstiden. Man blir aldrig riktigt nöjd. :)

Return to “Bilder”