Objekt: NGC6888 Crescent Nebula
Exponering: Ha:56x5min, RGB:3x21x5min
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: TEC 140
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Här kommer ett av höstens projekt. Det blev 10 timmar exponering, så när som på 5 minuter. Ändå har jag känslan av att det gärna kunde ha varit lite mer exponeringstid. Denna åkomma är säkert, på något sätt, besläktad med aperturfrossa :-)
Ha-data är insamlat under tre nätter i augusti, RGB-data är insamlat under en natt i augusti och två nätter i december.
Bildbehandlingen har varit utan krusiduller, men inte utan problem. Alignment och stackning i PixInsight. En lätt deconvolution av Ha med hjälp av PixInsight. Stretchning med kurvor samt sammanläggning av LRGB i PS. Jag har även använt ett script för reducering av stjärnornas storlek i RGB, innan sammanläggning till LRGB. Ingen brusreducering använd denna gång.
De problem jag stött på under bildbehandlingen är, som vanligt, att stjärnorna blir tighta i Ha och "blöder ut" i RGB, vilket gör att det blir lite svårt att få till det hela utan halos runt stjärnorna. Jag vet inte riktigt vilket botemedel som är det bästa: kortare exponeringstider för RGB, mildare stretchning eller att "fuska" med stjärnförminskningsscript? Att stretcha stjärnor och bakgrund i olika lager tycker jag blir lite "kladdigt", dvs. det är svårt att sedan sammanfoga dessa lager utan att det ser konstigt ut. Ett riktigt I-landsproblem detta...
Ett annat problem jag stött på är att bakgrunden är ganska brusig. Det beror väl till viss del på att bakgrunden är svag. Det har varit svårt att hitta lagom nivå på stretchingen. Detta kan nog också förklaras av allmän ovana vid bildbehandling...
En bidragande orsak kan också vara att mitt Ha-filter från Baader släpper in lite för mycket ströljus när jag fotar utanför "nymånefönstret", vilket jag ofta gör med Ha. Att välja ett smalbandigare och dyrare filter från Astrodon gör nog att toleransen för månljus ökar något, men kanske på bekostnad av det allmänna ljusinsläppet.

Klicka for att se stor version av bilden