Objekt: NGC2244 Rosettnebulosan
Exponering: 150mHA_120mOIII_100mS2
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Numera är inte Astrofoto något man gör under en kväll. Jag ser det mer som en sorts projektform

Klicka for att se stor version av bilden
Tar tycker inte den ser pixlig och suddig ut, ÄR en jättefin bild och hade den sett pixlig ut hade det inte berot på bin 2.Bengt wrote:Bin 2x2 ????
Varför i hela fridens namn väljer du ta h-alfa och de andra bilderna i bin 2x2. Inte konstigt du fått så dålig upplösning.
Även dina pixliga stjärnor kan bero på det.
Där har vi förklaringen är jag säker på.
Det betyder ju att du får 4 gånger sämre upplösning än vad du fått om du tagit i bin 1x1. Inte konstigt bilden ser pixlig och suddig ut.
Det är precis det dom gör. Pixlarna är mindre så man får en hel del högre upplösning jämfört med H9:an om man kör Bin1. Kör man Bin 2 får man lite lägre upplösning. På ett sådant här stort widefieldobjekt då man ändå skalar ner bilden tycker jag Micke gjorde helt rätt som körde bin2.Pixlarna sitter ju inte tätare på en Qcam9jämfört med en H9a![]()
skafar65 wrote:Hej Bengt
Ja det var ju just för att spara tid som jag tog det i 2x2. Bilden blir ändå så enormt stor i 1x1 och man får ju dra ner den till hälften för att kunna lägga ut den på nätet :shock: Kanske var det en felaktig tankevurpa?
Får prova 1x1 nästa gång då :oops: