M13 Herkuleshopen - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
spamtest: JA

M13 Herkuleshopen - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Herkuleshopen
Exponering: 5*1min
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Meade RCX12"
Kamera: Atik 314L+
Kommentar: Size: 19 x 14.2 arcmin (0.67 reducer)
Pixel scale: 0.818 arcsec/pixel

Kunde inte låta bli att ta en sekvens på m13 då den låg nära kometen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn

Re: M13 Herkuleshopen - Håkan Barregård

Post by Torbjörn »

En riktigt fin bild av M13, en klar favorit :good:

/Torbjörn
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Håller med Torbjörn!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F

Post by Martin F »

Oj! Den där med lite färg på... Mums! :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det var ingen dålig bild på M13, vilken upplösning och vilken mängd stjärnor, väldigt lyckat och skickligt!

Ser du har ett Meade RCX400? instrument, är det den modellen med 3 motorer som justerar även korrektorn vid fokuseringen? Jag tror jag läst om att Meade har haft kvalitetsproblem med denna konstruktion, antar att om man är lite händig kan man bemästra de problemen. Vad är dina erfarenheter från instrumentet?

Konstruktionen skall väl ge plant fokusplan med relativt stor imagecircle, upp till fulframe utan att man kompletterar med fieldcorrectors, stämmer det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar

Post by hbar »

Tack, klothopar är verkligen himmelens små juveler. Spec visuellt vid hög förstoring blir det en magisk känsla. Även om färg kan vara vacker så tycker jag personligen att många objekt gör sig bättre monokromt. Sitter väl i sen jag pysslade med svartvit film. Sen blev det dia o cibachrome, dlsr o nu tillbaka till mono ccd. Cirkeln sluten:).
hbar

Post by hbar »

Lars, där är bara lätt vinjettering utan reducerare (f8) på fullformat om man ersätter deras SC-gänga med en större. Bildfältet är helt plant och testare på nätet som mätt upp det har angett att den håller mycket hög klass. Där ett antal som gjort sig besväret att plocka loss tuben från gaffeln (bara behålla fokuserings elektroniken) och sen sätta den på en ekvatorialmontering.

Meades rcx400 tillverkades/såldes bara en kort tid innan de flyttade all sin produktion till Mexiko. Den specialslipade korrektorplattan (man ville behålla en sfärisk primär) och den asfäriska sekondären (som tillsammans skulle ge RC-prestanda) kombinerat med all styrning gjorde teleskopet dyrt att tillverka. De tog aldrig upp produktionen igen pga tillverkningskostnaderna.

Konceptet med en fast primärspegel fixade problemet med mirror-flex/flopp. För att behålla möjligheten till stort back-fokus o dessutom möjliggöra elektrisk styrd kollimering så satte de 3 servomotorer som positionerade korrektor/sekundär. Den blev dessutom väldigt tung då de förstärkte allting och satte in större servomotorer mm (ovandelen väger 45kg på 12an).

12"aren såldes då för $9999 vilket var mer än dubbelt så dyrt som dyraste lx200 varianten. Detta hade väl varit ok om de hade kunnat hålla en kvalitet i paritet med priset men som vanligt så sparar de in där de tror det inte märks o har inte så bra kompetens på elektroniksidan (där de flesta problemen varit). Kombinera detta med att man måste skicka in prylarna till Meade för service, det går inte att köpa enskilda reservdelar.

Jag köpte mitt på ebay (12" kom aldrig till Sverige då dessa tog slut först). Har redan reparerat elektroniken 2 ggr o skulle inte rekommendera det till någon som inte klarar av att göra detta själv.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det låter som en väldigt spännande pjäs du fått tag i, precis sådana som jag själv brukar fastna för. Om elektroniken som styr fokusen skulle gå sönder, har du tillräckligt mycket information för att ersätta det med någon annan styrning? För det var väl så om jag uppfattade det rätt att både correctorn och sekundärspegeln styrs oberoende av varandra?

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar

Post by hbar »

rcx.jpg
rcx.jpg (120.7 KiB) Viewed 5802 times
Sekundärspegeln är fast monterad på den tjocka korrektorplattan. Om man gör egen styrelektronik till fokus-servona så är det enkelt (och går att göra betydligt bättre än Meades styrning). En bra funktion är att de har satt temp sensor o värmetråd direkt på kanten av korrektorplattan. Här är länk till en som velat ha med allt
http://www.spacephotons.com/images/RCX400-12-OTA.pdf
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Det är verkligen ett spännande teleskop. Letade och hittade en till salu i usa. Det var den lite större modellen i 14" utförande. Uppfattade det som att montering ingick också men det kanske inte var så intressant. 5000 $ ville han ha och den var ouppackad efter senaste servicen. Låter som bra pris eller, men med frakt tull o moms hamnar man väl på 60000kr och det vågar kanske ingen lägga på det med tanke på de tekniska problemen den har.

Kom ditt teleskop också från usa och hur löste du det frakt och avgifter?

Lars
Samt en massa tålamod!

hbar

Post by hbar »

Mitt är importerat från USA. Att skicka det som privatperson är både dyrt o svårt (fick ett prisindikering på 20kkr för transporten). Jag hade en kollega på plats och kunde hantera det via ett företag som har många sådana transporter. Med deras transportör kom jag ner till en fjärdedel. Tullen är inte så mycket men momsen tillkommer naturligtvis (och moms på frakten:).

Jag gav drygt $4000 för mitt så $5000 för 14" låter rimligt. Du får räkna på drygt 1m3 o ca 120kg. Fördelen med 12an mot 14 är att den kan transporteras med tuben nerfälld. 14" har samma gafflar o då får inte tuben plats i nedfällt läge.

Montering o dess styrning är inte mycket att ha det är därför en del gör sig besväret att strippa det o sätta det på en bra ekvatoriell montering men då kostar detta drygt 100kkr till (om man inte redan har en som kan hantera ca 50kg).

Finns många alternativ i detta prisläge så jag skulle inte ta risken att köpa ett i USA om jag inte hade någon som kunde inspektera/hantera det på plats.

/Håkan

Return to “Bilder”