Objekt: NGC 869 & 884 Dubbelhopen
Exponering: 21x6min ISO800
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Efter att ha samlat gatubelsningens fotoner från Uppsalas stadsljus så tänkte jag pröva och se hur stor skillnaden skulle vara från ett betydligt mörkare ställe. Problemet jag har är att kitlinsen immar vanligtvis snabbt igen och dess arma konstruktion get inget utrymme för värmeband. Vid UAAs observatorium kunde jag koppa in och mota imman med hårtorken. Himlen var väldigt fin men tiden tills månen skulle dyka upp i öster var begränsad. Skulle egentligen fotat mörka stråk mellan Kusken och Mirpak och därmed eventuellt få med Catalina i bild. Som vanligt blev det ändrade planer och jag styrde om till dubbelhopen. Var egentligen nyfiken på att se om någon nebulositet skulle komma med. Bilden är svagt sträckt i FitsWorks för att därefter översträckas i Gimp2. Hade ojämnheter i färgbalansen då fokusläget gjorde att alla stjärnor blev kraftigt blå (vid andra tillfällen bli bilden överlag röd) så jag jobbade lite på det mha selektionsverktyget med kraftig feathers på 1000 pixlar. Nebulosorna rörde jag inte men var frestad att elda på dem med lite rött.
Jag kommer inte så mycket längre med redigeringen men jag undrar om någon som har ett av de tjusiga programmen vill behandla bilden lite snabbt och dela med sig av resultatet. Det vore roligt att se hur mycket mer man kan få fram med annan mjukvara och kunskaper.
Länk till orginalstack
https://minfil.org/R9N4labbbe/2016-02-2 ... _but_3.tif.

Klicka for att se stor version av bilden