NGC 869 & 884 Dubbelhopen - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

NGC 869 & 884 Dubbelhopen - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 869 & 884 Dubbelhopen
Exponering: 21x6min ISO800
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Efter att ha samlat gatubelsningens fotoner från Uppsalas stadsljus så tänkte jag pröva och se hur stor skillnaden skulle vara från ett betydligt mörkare ställe. Problemet jag har är att kitlinsen immar vanligtvis snabbt igen och dess arma konstruktion get inget utrymme för värmeband. Vid UAAs observatorium kunde jag koppa in och mota imman med hårtorken. Himlen var väldigt fin men tiden tills månen skulle dyka upp i öster var begränsad. Skulle egentligen fotat mörka stråk mellan Kusken och Mirpak och därmed eventuellt få med Catalina i bild. Som vanligt blev det ändrade planer och jag styrde om till dubbelhopen. Var egentligen nyfiken på att se om någon nebulositet skulle komma med. Bilden är svagt sträckt i FitsWorks för att därefter översträckas i Gimp2. Hade ojämnheter i färgbalansen då fokusläget gjorde att alla stjärnor blev kraftigt blå (vid andra tillfällen bli bilden överlag röd) så jag jobbade lite på det mha selektionsverktyget med kraftig feathers på 1000 pixlar. Nebulosorna rörde jag inte men var frestad att elda på dem med lite rött.

Jag kommer inte så mycket längre med redigeringen men jag undrar om någon som har ett av de tjusiga programmen vill behandla bilden lite snabbt och dela med sig av resultatet. Det vore roligt att se hur mycket mer man kan få fram med annan mjukvara och kunskaper.

Länk till orginalstack
https://minfil.org/R9N4labbbe/2016-02-2 ... _but_3.tif.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Re: NGC 869 & 884 Dubbelhopen - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

hej Martin!
Det var långa exponeringar du fick till, väldigt mörkt eller hade du bländat ned kraftigt? Resultatet blev bra i varje fall och vad tydligt man ser stjärnhoparna trots din korta brännvidd och lite röd nebulositet har kommit fram också. Behöver du åka långt för att komma till din mörka obs plats?

Du kommer väl till VSP i slutet av veckan. Både jag o tjejen har bokat in det men tyvärr ser ju vädret inte ut att bli alltför bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Stället var verkligen mörkt och jag är övertygad om att man lätt kunde öka exponeringen med ett par minuter till. Vågade dock inte göra detta då jag inte ville få bilder som löpte risk att bli utdragna. FMWH värdet var ganska högt och jag var orolig att jag låg på gränsen. När jag sedan bländade ner till f8 så blev stjärnorna rundare och värdet en aning bättre. Nästa gång ska jag göra lite tester och se vad jag kan pressa ut från trackern.

UAAs observatorium ligger ca 6mil från Uppsala så det är ganska långt att åka men definitivt värt det!
Angående VSP har jag ännu inte bestämt mig, ska kolla närmare och återkommer.

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Tompa

Post by Tompa »

Fin bild av detta enormt stjärntäta område. Jag tycker att du lyckats bra med fokus och följning. Det finns mer färg att krama ur bilden, jag testade att lattja med stacken i min laptop och det går att dra ur mer nebulositet i bilden. Tyvärr är min laptopskärm helt kass i färgbalansen, jag skall köra en snabbtest med en bättre kalibrerad skärm så får vi se vad PixInsight och PS kan klara av.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Jaha det är där du var, har hälsat på en natt där vid ett möte och det var imponerande mörkt för en annan.

Synd att du måste blända ned så mycket, upplösningen bestäms ju förutom av kvaliten på optiken också av den effektiva öppningen. Vid nedbländning minskar denna. Jag har en Canon 50mm f1.8, inte så bra i kanterna på fullframe men på en APS-C borde det gå bra, bl 4.0 el 5.6 brukar vara bra. Det objektivet brukar säljas för 600kr beg. kanske vore en värdefull investering?

f8 på 50mm motsvarar en öppning på 6mm, 100mm ger upplösningen 1" så 6mm borde bli drygt 10", det är de teoretiska maxvärdena vid visuellt seende för dubbelstjärnor. Men ger en viss vägledning i varje fall. Sedan gäller det att ha tillräckligt små pixlar för att ta tillvara det. En gräns som jag nu kommit till med mitt teleskop och kamera, sedan måste ju också monteringens precision matcha, mycket problem att lösa under sommaren.

Kul om vi ses på VSP. Jag tar med mig min Astro Adventurer och Sigma APO 150mm f2.8 så får vi se om jag lyckas polinställa tillräckligt bra för att få någon bild, blir första riktiga testet så blir spännande. Måtte bara vädergudarna var med oss.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

@Lars

Jag fick blända ner då jag tycker att stjärnorna aldrig blir runda på full öppning, de får någon slags trekantig form. Tänkte på det att upplösningen minskar när jag bländar ned så som du skriver men med tanke på det låga F talet 55mm så spelar det kanske mindre roll? Har hunnit titta på subbarna individuellt och jag tror att 6 minuter var i högsta taget då bilder med kortare exponeringstider gav mycket rundare stjärnor.

I söndags köpte jag en Soligor 200mm med Canon adapter men objektivet kunde ej nå fram i fokus (näst intill nästan) så jag fick lämna tillbaka det... Har kollat runt en massa på olika linser men jag kommer inte fram till något. Lutar slutligen att skaffa ett Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM objektiv från Canon. Kanske inte det skarpaste objektivet men det är väldigt lätt och kommer låta mig testa olika fokallängder tillsammans med den lilla trackern för att se vad den klarar av oguidat. Tror att 100-150mm är nog den gräns där den kan prestera någorlunda.

Om jag kommer med till VSP så hjälper jag gärna till med polinställningen.

@Tomas
Ser fram emot att få se vad du får fram.

/Martin
Tompa

Post by Tompa »

Hej,

nu har jag testat en vända i PI och PS. Jag har dragit fram färger med hjälp av PI och försökt stretcha i PS. Ingen brusreducering eller annat gjort. IC1805 och IC1848 kom fram lite mer och så även färgerna, även om jag dragit lite för hårt i spakarna. Med dubbla öppningen i objektivet hade säkert mycket mer kommit fram med denna exponeringstid. Det känns som att det kommer med en röd färgning i bildens nedre del, har ingen aning om vad den kommer från.

Mvh,
Tomas W
_2016_02_27_Double_Cluster_55mm_All_but_3_v1.jpg
_2016_02_27_Double_Cluster_55mm_All_but_3_v1.jpg (2.44 MiB) Viewed 3442 times
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Tomas,

Tack för din version av bilden.
Det som slog mig först var att den blåa färgen på stjärnorna fanns kvar så tydligt. Samtidigt är de röda stjärnorna väldigt röda så det hela är inte förskjutet in mot blått? Nebulosorna är tydligt rödare och som du säger även den nedre delen av bilden. Det enda som jag kommer att tänka på är att det kanske är ljus som fångats upp då objektet rörde sig närmare horisonten.
Det som blev väldigt fint i din version är den övre delen av himlen. Skillnaden är inte längre så stor och det gör bilden jämnare. I min version lade jag en enda gradient där för att det inte skulle vara helt svart.

/Martin

Return to “Bilder”