Objekt: Berenikes Hår Melotte 111
Exponering: 9x5min ISO800 + 4x8min ISO400 F55mm f8-9
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Efter att ha fotograferat öppna stjärnhopar under den tidigare delen av den näst intill perfekta natten, så tänkte jag göra ett test. Klarar en 18-55mm kitglugg att detektera några galaxer överhuvudtaget? Till saken hör även att jag hade testat objektet under föregående vår med några kortare exponeringar men blev helt besviken då den öppna stjärnhopen liknade mest allmänt spridd stjärnhimmel. När batteriet åter var uppladdat efter nattens första pass så planerade jag bildurvalet ordentligt och gav mig i kast med ljusinsamlandet. Det känns nästan skrattretande att visa bilden när man ser kvällens uppladdningar med färggranna nebulosor och människoliknande gasmoln, men man tager vad man haver. Efter att ha polinställt ytterligare än gång för att möjliggöra längre exponeringar så testade jag 5 minuter på ISO800 f8 och avlutade med några subframes på 8 minuter ISO400 f9 innan inkommande moln tvingade mig att avsluta passet. Bilden är endast sträckt i FitsWork utan några försök att jämna ut ljusföroreningarna. Hade förväntat mig några diffusa fläckar här och var men blev överraskad av två små nålsticksgalaxer i bildens vänstra del. En märklig upplevelse under natten i Uppsala var att lägga märke till hur tystnaden plötsligt bröts av mullert från stadens uppvaknande runt fyra tiden på morgonen.

Klicka for att se stor version av bilden