Aldebaran Hyaderna - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

Aldebaran Hyaderna - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Aldebaran Hyaderna
Exponering: 12x45 sec
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Kom på att jag aldrig riktat någon större uppmärksamhet mot Hyaderna och att de trots allt utgör en ganska vacker stjärnbild. Syftet med denna bild var att få fram mer färger och dynamik än i tidigare försök. Bländade ner kraftigt till och körde på lågt ISO.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Re: Aldebaran Hyaderna - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Du har lyckats bra med att bevara färgerna, det är ett vackert objekt också. Något som jag också alltid försöker mer eller mindre är att stjärnorna skall ha en färg och inte vara urfrätta, blir ju lätt de när man vill ha fram nebulosor. 45 sekunder är ovanligt långt för att vara dina bilder, handguidad även den här?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

För att få mer färg ur stjärnorna så testade jag att bearbeta bilden i olika lager denna gång. Det blev förvisso mer färg i dem men samtidigt blev stjärnorna lite märkliga när man tittat på bilden i 1:1. Det som förvånade mig är att vertikala ränder i bildens högra del kom fram vid redigeringen. För att undvika just sådana egenheter så lade jag guidestjärnan på olika delar av hårkors okularet men det hjälpte visst inte.

Bilderna är mycket riktigt handguidade och 45 sekunder är en tid som är ok att följa, allt över det är mycket besvärligt.
Attachments
hårkors.png
hårkors.png (3.62 KiB) Viewed 4361 times
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Detr du gjort är en manuel dithering kan man säga. Det är precis så man brukar göra för att få bort vertikala ränder, för att det skall bli effektivt bör då dithering förflyttningen vara större en bredden på störningen om den omfattar gruppvis med kolumner. Sedan när de stackas bör man använda sigma clipping eller reject eller vad de nu kan kalla det i olika program. Beroende på situation bör man nog ha minst 15 till 25 subbilder som alla är ditherade slumpvis i olika riktningar.

Jag kan dock inte se ränderna du beskriver. Ibland kan jag få interferensmönster mellan bildens upplösning och skärmens upplösning när bilden skalas om för att passa skärmen. Inget sådant?

Vad menade du att stjärnorna såg konstiga ut? Kan du croppa ut en närbild och lägga in här?

Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Ja, dithering i X led fungerar nog men i Y led så är nog förskjutningen inte tillräcklig. Kom på att om jag hade roterat okularet 45 grader så hade jag kunnat få större förskjutning i Y led vilket hade kunnat räckt för att få bort vertikala kolumner. Ska testa nästa gång.

På bilden syns redigerade och oredigerade stjärnor. Den effekt som jag nämnde tidigare syns som mörkare "halo" runt stjärnorna.
Jag gjorde följande:

1 Kraftigt stretchad bild

2 Kraftigt understrechad bild

3 Båda importeras som lager med den ljusa bilden överst

4 Markerade områden baserat på färg (ljusaste sjärnarn), feather inkluderad (20-tal stjärnor markerades)

5 Raderade information som fanns inom markeringarna i flera steg

6 Drog upp färgerna på den mörkare bilden som låg på lagret under

Kan hända att jag raderade lite för stora områden och fick därmed den något mörkare halon runt stjärnorna.
Attachments
Hyades star adjustment vs no adjustment.jpg
Hyades star adjustment vs no adjustment.jpg (86.96 KiB) Viewed 4279 times
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin.
Jag hänger nog inte riktigt i det du försöker göra. Men eftersom stjärnorna ser överexponerade ut så kanske det vore bra med kompletterande bilder med kortare exponering eller lägre isotal. Dock lite svårt att kombinera ihop utan att fula kanteffekter uppstår.

Bländar man ned för kraftigt kommer diffraktionen minska upplösningen bäst brukar de flesta objektiv vara på bl 4 till 5.6. För låga isotal är inte heller alltid bra iso200 kan kanske vara en undre gräns för vissa DSLR innan kamerans dynamik begränas precis som höga isotal också begränsar dynamiken.

Lars
Samt en massa tålamod!

Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Jag försökte reducera stjärnorna på liknande sätt som i följande klipp.

Basic Star Reduction in Astrophotography
https://www.youtube.com/watch?v=KeGApFqaW8g

Martin
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Ok, då förstår jag och allt ligger i Photoshop. Har aldrig själv använt PS men känner igen lite från andra program.

Det är nog ingen dum ide att vrida hårkorset 45 grader så du slumpar position i båda axlarna, smart!

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”