ISS och Rymdfärjan - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

ISS och Rymdfärjan - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS och Rymdfärjan
Exponering: 12 st 1,3 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Rymdfärjan har påbörjat sin hemresa och passerade nu i kväll 36 sek framför ISS och det var en mäktig syn när de flög i formation över Stockholmshimmeln mellan Orion och Sirius vid 19:30-tiden.
Igår lyckades jag fånga några bilder med min DMK-41 CCD-kamera monterad på Intes tuben (180mm f/10). Rymdstationen var ganska liten och jag hade inte fått till perfekt fokus. Med tanke på att den passerar c:a 1500 km bort så känns det ändå mirakulöst att det över huvud taget går att få fram några detaljer
I kväll var sista passagen för den här gången så jag sattsade allt på att förstora ytterliggare med en 2,5x barlow men hann inte ens justera guidetuben innan duon dök upp på himmeln så det var bara att ge upp och njuta av skådespelet.
Som tur var hade jag satt upp min Canon på stativ med en 50mm och satt igång exponeringarna i tid så det får bli kvällens behållning.

Micke (om du läser det här), vad hade du för fokalavstånd på din Meade när du tog din bild på ISS och guidade du genom din refraktor?

Från Holland är det bara 360 km till ISS när den passerar fördelaktigt så på ett sätt bör det vara lättare men samtidigt lär det gå fortare. Men vilken hiskelig upplösning Ralf Vandebergh uppnår med sin 12\": http://spaceweather.com/submissions/lar ... 667873.jpg

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Timo

Re: ISS och Rymdfärjan - Peter Rosén

Post by Timo »

En dramatisk bild du fångat Peter !
Grattis !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Perran

Post by Perran »

Fint fångat Peter!
Så du var ute du också och kikade på detta.
Jag försökte fånga detta på bild också:
http://spaceweather.com/submissions/pic ... 102113.jpg

Vänligen
P-M
Peter R

Post by Peter R »

Hej och tack ska ni ha,

Ja det var mäktigt att se dem flyga i formation på 1500 km avstånd!
Jag såg din bild på Spaceweather P-M och nu ligger också denna bilden uppe.
Jag hade lyckats fånga några "närbilder" i förrgår, inget fantastiskt men när jag ville behandla dem igår kväll så var filmen slängd och raderad! Det smärtar med tanke på allt jobb och planering som är nerlagda på dessa bilder så jag ska försöka gräva fram dem på hårddisken trotts allt.

/*Peter R
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

När jag tog min bild på ISS så använde jag 12" Meaden F10. Jag handguidade teleskopet via sökaren. Det var ett rikitgt spännande projekt som utspelade sig under flera ljusa klara sommarnätter. Synd att man inte var på hugget denna gång. Skulle vara kul att få med station och rymdfärgan samtidigt. Det har jag planerat att göra då Christer Fuglesang är uppe nästa gång :D

Image

Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Skulle vara kul att få med station och rymdfärgan samtidigt. Det har jag planerat att göra då Christer Fuglesang är uppe nästa gång
Jag med, så då är vi minst 2. Men du ligger väl 500 km bättre till. :D
Då har vi använt samma teknik men det är vanskligt att handjaga med så långa fokalavstånd och så små chip. Jag har 1800 mm och du har altså kört med 3000. Imponerande!
När Christer var uppe förra gången så gavs det inte något tillfälle jag tror att det var på grund av väderleken.
Den 24 mars var det 2 fördelaktiga passager på kvällen och allting var riggat och klart för lite närbilder, himmeln var lovande molnfri... och så kommer snöbyar från ingenstans och bara sveper förbi prick när det är dags. Jag avslutade kvällen med ett glas whisky istället. Det skulle kunna bli en vana.

/*Peter R

Return to “Bilder”