Objekt: ISS och Rymdfärjan
Exponering: 12 st 1,3 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Rymdfärjan har påbörjat sin hemresa och passerade nu i kväll 36 sek framför ISS och det var en mäktig syn när de flög i formation över Stockholmshimmeln mellan Orion och Sirius vid 19:30-tiden.
Igår lyckades jag fånga några bilder med min DMK-41 CCD-kamera monterad på Intes tuben (180mm f/10). Rymdstationen var ganska liten och jag hade inte fått till perfekt fokus. Med tanke på att den passerar c:a 1500 km bort så känns det ändå mirakulöst att det över huvud taget går att få fram några detaljer
I kväll var sista passagen för den här gången så jag sattsade allt på att förstora ytterliggare med en 2,5x barlow men hann inte ens justera guidetuben innan duon dök upp på himmeln så det var bara att ge upp och njuta av skådespelet.
Som tur var hade jag satt upp min Canon på stativ med en 50mm och satt igång exponeringarna i tid så det får bli kvällens behållning.
Micke (om du läser det här), vad hade du för fokalavstånd på din Meade när du tog din bild på ISS och guidade du genom din refraktor?
Från Holland är det bara 360 km till ISS när den passerar fördelaktigt så på ett sätt bör det vara lättare men samtidigt lär det gå fortare. Men vilken hiskelig upplösning Ralf Vandebergh uppnår med sin 12\": http://spaceweather.com/submissions/lar ... 667873.jpg
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden