M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Nokturner
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 1x13 + 21x60 sek
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Ha, ha! Är så nöjd med första egentliga försöket med min hembyggda kameravridare modell barn-door sedan jag börjat få ordning på justeringen av den. Mer om bygget i denna tråd för den eventuellt intresserade: viewtopic.php?t=10552

Om bilden kan sägas att den är tagen i ganska kraftig ljusförorening sa jag har fått jobba lite med gradienter i alla möjliga kulörta färger. Stackad i DSS, stretchad i Fitswork och slutredigerad i Gimp. Gimp hanterar ju bara ännu 8 bitar i stabil windowsversion, vilket sätter sina spår i form av responskurvor/gradienter i bilden. Fler bitar är dock på väg och den som väntar på något gott... :-)

Ja vad kul att posta upp ett resultat jag är nöjd med :-)

Jag är speciellt nöjd som jag sprängt "minutvallen", den kritiska minut under vilken jag har mitt periodiska fel. I och med detta ligger himlen öppen :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by stoffe »

Kul att du bygger själv, det ger en stor tillfredsställelse när man får något som fungerar för just inga pengar alls :)

Fina detaljer och jag hoppas du kommer att kunna öka på exponeringstiderna? Vad blir nästa steg? Implementera en ST-4 guideport?

När Gimp 3.0 släpps så ska alla plugins och hela programmet kunna hantera 16 bits bilder. Jag håller med dig helt och hållet att det det är lätt att få gradienter och konstigheter pga av 8 bits begränsningen. Speciellt om kameran levererar bilder högre än 8 bitar eller om man har en hel bunt med bilder som är stackade.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Nokturner

Re: M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Sitter här och är så otroligt nöjd! Samtidigt vet jag att temperaturen ställer till det för mig, jag behöver hitta den optimala PEC-justeringen för varje temperaturintervall. Inte bara då motorns hastighetsförändring pga temperaturväxling, utan något tycks också hända med den magiska böjda skruvens fysik.

Nästa steg är något så banalt som att åka bort från ljusföroreningar och där prova öka exponeringstiden. Skall bli spännande att se hur det lyckas. Redan i morgon kväll spår SMHI klart väder och svag vind. Har en bra obsplats i riktning bort från allt vad ljusföroreningar heter då det gäller Orion. Där har jag tagit en lyckad feminutersexponering med 300 mm med min förra handvridna kameravridare. Lyckades sedan aldrig göra om det konststycket. Men det fick mig att inse potentialen hos en barn-door.

ST-4 får jag googla lite på, vore ju suveränt att få till autoguidning i RA. Det får dock ligga lite på framtiden då det behövs en guidetub och en guidekamera. En fristående sådan verkar ju bra. Jag hyser dock en förhoppning om att jag till slut kommer att få sådan noggrannhet att jag inte behöver autoguida (jag vet, det låter förmätet, men jag hyser ändå viss förhoppning om detta).

I dag kom kugghjulet från Conrad.se där jag beställt det. Är i full gång med att göra en M6-gänga i det för vidare experimenterande. Kanske är jag igång med detta hjul redan till i morgon kväll. Om allt går bra kapar jag ytterligare in på det periodiska felet och i så fall behöver jag förmodligen inte guida ens på längre tider, om jag ens behöver det nu. Håller tummarna.

Jag ser dock verkligen fram mot att få in en arduino i systemet för PEC-kontroll, det kommer att automatisera något enormt och öka precisionen vid temperaturväxlingar, som det ofta är på kvällarna/nätterna.

Return to “Bilder”