Ljuspelare i Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Ljuspelare i Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ljuspelare i Stockholm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Den 28 december 2014 var det en fantastisk uppvisning av ljuspelare på Stockholms himmel. Varje fönster på DN-skrapan har skapat sin egen rad av ljuspelare men det lite mera ovanliga är de horisontella strålarna som utgår på båda sidorna av byggnaden.
Jag ville vänta med att lägga upp bilden tills jag hade fått en analys av Les Cowley på atoptics.co.uk och den kom nu ikväll:
Ljuspelarna orsakas av speglingar i miljontals hexagonala iskristaller. De horisontella strålarna som är betydligt sällsyntare uppstår troligtvis genom speglingar i sidorna på tjockare kristaller, likt en parhelisk cirkel men orsakad av lampor i stället för Solen.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
spamtest: JA

Re: Ljuspelare i Stockholm - Peter Rosén

Post by Martin F »

Otroligt snygg bild! Härlig stadsvy med fantastiska ljuspelare!
Torbjörn

Post by Torbjörn »

En jättefin bild av ljuspelare. Ovanligt att det även brer ut sig i sidled, det har jag aldrig sett förut.

Jag såg ljuspelare här i Stenungsund en morgon förra vintern. Det såg helskumt ut med ljuspelare som utgick från facklorna på industrierna för de ljuspelarna varierade i ljusstyrka och jag trodde första att det var norrsken!

/Torbjörn
bjosch

Post by bjosch »

Verkligen häftig bild, ser ut som att DN-skrapan ska "strålas" upp till Kusken !!
timokarhula

Post by timokarhula »

Häftigt! Jag har aldrig hört talas om, än mindre sett, horisontella ljuspelarhalon från artificiella ljuskällor.

/Timo K
gost

Post by gost »

Väldigt läckert Peter, lite Star Trek över det hela - "Beam me up Scotty"
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Sådana horisontella strålar har jag aldrig hört talas om tidigare. Finns det några andra bilder på detta över huvud taget?

mvh
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Det är första och enda gången jag har observerat dem.
Men jag kan tänka mig att en anledning till att man ser dem så sällan är att man behöver också se ljuskällan en bit ovan mark.
På mina bilder är det bara DN-skrapan som uppvisar dem eftersom alla andra ljuskällor är lägre.
Men jag ska fråga Les Cowley om han har fått in andra bilder på detta fenomen.

/*Peter R

Här är en delbeskärning av bilden
Delbeskärning
Delbeskärning
_MG_2234-4b.jpg (1 MiB) Viewed 5029 times
Peter R

Post by Peter R »

Jag har nu fått en kommentar av Les Cowley angående de horisontella ljusstråken:
The vertical streaks are the same as light pillars. They are the reflection glints from the horizontal faces of plate crystals between the camera and the building.

The horizontal streaks from each building light are also reflection glints from the plate crystals. But they are slightly different! The reflections are from the vertical side faces of the crystals. These can point azimuthally in all directions because there is no rotational restriction on the crystals. However, the reflection faces are - always - vertical.

​The light does not have to be in the picture. It must merely shine its light on the crystals. Low down lights can also produce horizontal streaks. The streak brightness depends on the number of crystals between the light and the camera - distant lights therefore better as are paths in clear air.

I have seen images before but cannot lay my hands on them. The streaks are rare. Light pillars reflect from the large hexagonal faces. The horizontal streaks need thick plates to get a strong enough glint - most plate crystals are thin.
/*Peter R

Return to “Bilder”