IC1396 Cluster - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

IC1396 Cluster - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1396 Cluster
Exponering: 60x 30 sekunder, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Hittade denna öppna stjärnhop på natthimlen. Har ju inte så stor glugg att titta ut genom så det kan bli lite enformigt med klotformiga stjärnhopar som M13 och liknande, galaxer går inte pga ljusföroreningarna.

Denna hade jag aldrig hört talas om, men säkert känd för er. Missade lite på fokusen, men det positiva av det är att färgerna framträder mycket bättre.

Sitter här och funderar på om jag skall montera upp teleskopet igen nu i kväll, är väldigt klart, men de har ju lovat moln till kl 23.

/Lars
/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging

Re: IC1396 Cluster - Lars Karlsson

Post by Init4theimaging »

Hej Lars.
AstroFriend wrote:Denna hade jag aldrig hört talas om, men säkert känd för er.
Jo då, många känner till denna. Tror jag du oxo gör...
Prova hårdsträcka datan och se om du fått med lite nebulositet ;) Hoppas...

Kul att du fått lite tid under stjärnorna. :good: För egen del missade jag de senaste fina nätterna pga. nattskift :S

Mvh,
Daniel
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Daniel.
Aha... så det var en kändis jag fotade. Får kolla om den har något populärnamn istället för nummer beteckningen.

Visste inte att där fanns nebulositet också. Tyvärr går det inte att få fram med den kraftiga ljusförorening som är här. Bilden är croppad och en gammalik kurva pålagd. Annars som den är ut från kameran.

När jag får det driftsäkrare skall jag ta med mig grejorna ut till mörkare platser.

Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Jag lät göra en plate solve med Unimap på bilden.
IC1396 ISO800 30s_4_T.jpg
IC1396 ISO800 30s_4_T.jpg (670.74 KiB) Viewed 4605 times
Ställde in så att dubbelstjärnor skulle markeras. Tyvärr har UniMap en otrevlig ovana att krascha. Kanske har att göra med att det är ett Unixprogram som körs under windows med Gwin, har inte så mycket erfarenhet av unix och inte heller att köra dessa under windows.

Ser ut som om jag fick med lite mer än bara dubblestjärnor, men en del är xrays så de syns inte i det visuella. Elephant Trunk området är det tydligen jag fotat. Stjärnbilder och visuellt tittande har ju aldrig varit en stark sida.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Peter R

Post by Peter R »

Hej Lars,
Har ju inte så stor glugg att titta ut genom så det kan bli lite enformigt med klotformiga stjärnhopar som M13 och liknande, galaxer går inte pga ljusföroreningarna.
Du menar kanske att du inte har några galaxer synliga genom din begränsade glugg men det går definitivt att fota galaxer och andra DSO från Stockholm, även med DSLR och utan specialfilter. Jag bor själv mitt på Kungsholmen. Visst kräver det mycket bildbehandling men det är absolut inom räckhåll.
M81, M82 och NGC3077 http://astronet.se/view_image.php?id=627&mode=large
M51 http://astronet.se/view_image.php?id=636&mode=large . Här syns också en hel del ljussvagare galaxer i bakgrunden
M104 http://astronet.se/view_image.php?id=874&mode=large . Här kom det även med en liten asteroid.

/*Peter R
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Har du identifierat småplaneten? Annars kan du kolla här:

http://www.minorplanetcenter.net/cgi-bin/checkmp.cgi

Edit:
Jag kunde inte låta bli att kolla själv. Det var Yugoslavia.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Hej Hans,

det är väl det lilla ljusstrecket till vänster om M104 på min bild som du menar är Yugoslavia.
När jag kollar på datum och inom en radie på 15' från M104 så hittar jag bara Delportia och då ringde det en 8-år gammal klocka:
2007 ställde jag frågan på AstronomiGuiden och det var faktiskt du som den gången hjälpte mig att identifiera den som Delportia :-)

Lars: ursäkta om vi tillfälligt lånade din tråd!

/*Peter R
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Ja nu börjar jag nästan tro på spöken ... Jag tog positionen för M104, och fann att den enda småplaneten som låg där vid den aktuella tidpunkten var Yugoslavia. Visste inte att det finns en småplanet som heter så. Antecknade positionen 12 40 40.1 -11 35 44 och skrev Yugoslavia intill, har papperet framför mig. Kollade med AAVSO:s kartmaskin med DSS, och läget för Yugoslavia stämde bra.

Nu, en stund senare, får jag som svar Delportia, precis som du, och med exakt den position som jag tidigare fick för Yugoslavia klockan 00 UT den 8 april 2007. Finns ingen logisk förklaring som jag kan hitta. Förutom att det måste vara en bugg i programmet, så att fel småplanetnamn tidigare hämtades upp i listan. Är helt stensäker på att det stod Yugoslavia, jag antecknade ju dessutom. Ljusstyrkan som gavs för Yugoslavia var ett par magnituder svagare än den som nu ges för Delportia. Alltså gällde namnet + magnituden för Yugoslavia men positionen gällde Delportia. Minst sagt mystiskt!

Edit:
Jag ser nu att man just idag gör en uppgradering av "Computation Facility" vid Minor Planet Center, och att man under uppgraderingen "inte kommer att ha någon kontakt med omvärlden". Misstänker starkt att gåtan har sitt upphov i detta.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Tills vidare får vi då kalla den för ex-Yugoslavia :-)
Jag hittade en länk på Google till det gamla inlägget på AstronomiGuiden men den gick inte längre till själva inlägget utan bara till sajten.
Jag vet inte om dessa diskussioner är förlorade för alltid eller finns bevarade någonstans men det var en guldgruva i spännande,intressanta och upplyftande inlägg som man kunde fastna i timmar i på en söndag morgon och jag saknar dem innerligt. Där lärde jag mig mycket av sådant som man tyvärr inte snubblar över så ofta!

/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Jag var kanske lite väl negativ när jag sa det inte går, mer kanske så att jag inte känner det värt besväret att försöka få fram något.

En av dina bilder du länkade till var M51. Hade den också faktiskt: http://www.astronet.se/view_image.php?i ... mode=large

Högsta höjden jag kan rikta teleskopet till är mellan 35 till 45 grader, där jag bodde tidigare alldeles vid Essingeledens ljus var det mycket värre med ljusföroreningarna, men där kunde jag rikta teleskopet upp mot zenit så det blev ändå bättre.

Den du har är ju åtskilligt bättre, men hur har du lyckats åstakomma 40 timmars exponering??

Som det är nu håller jag på att finslipa tekniken och det tar tid. Men den dag (natt) jag får det att fungera klanderfritt så är tanken att ta med mig grejorna till mörkare platser. Idag går det nog inte en natt då jag försöker utan något hänger sig, mest datorproblem men också mycket med mekaniken och optiken som måste lösas om jag skall vara nöjd. Som tur var är jag ganska teknikintresserad, den som bara vill fota hade nog kastat ut utrustningen från balkongen för länge sedan :-)

Hans, jag sökte desperat efter småplaneten i min bild! He he den låg tydligen långt utanför. Synd att UniMap är så kraschkänslig, verkar vara trevligt program annars.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Lars:
Småplaneten som vi kan kalla Former Republic of Yugoslavia (tack för uppslaget, Peter!), fast den egentligen var Delportia, försvann snabbt från området efter det att Peter tog sin bild.

När det gäller teknikstrul inom astronomin så är jag lyckligt lottad, och det beror inte på att jag skulle vara duktig på tekniska prylar utan snarare tvärtom: jag observerar minimalistiskt och tänker att om man inte har så mycket prylar på teleskopet så undviker man tekniska problem och kan koncentrera sig på observerandet.

Mitt teleskop är sladdlöst och i stort sett ingenting kan strula rent tekniskt. Jag lyfter bara ut det på balkongen och sätter igång. Det enda tekniska problemet som uppstått var när mitt zoom-okular kraschade för några år sedan, det gick inte längre att zooma med, men den nuvarande zoomen fungerar klanderfritt. Och så hände det en gång, när jag fick ett telefonsamtal, att det hade blåst in en massa snö i tuben från balkongen ovanför. Och pärmen med översiktskartor tappade jag en gång i golvet, varvid plastfickorna spred sig över nästan hela golvet och jag tänkte ojojojoj. Annars är det mest dramatiska som händer att batterierna i den röda ficklampan tar slut, men då har jag en reservficklampa att ta till. Som helhet: extremt fritt från incidenter vid observerandet, och det är jag glad för.

När jag på 90-talet observerade från en kulle i närheten hände det lite mera. En gång möttes jag av två poliser som ville titta i min sportväska, vilket de givetvis fick göra eftersom den inte innehöll något vapen utan en 6-tums Newton-tub. Någon sådan hade poliserna aldrig sett tidigare, verkade det som. En annan gång blev jag vittne till hur en fabriksbyggnad på några kilometers avstånd exploderade. Och en grävling skrämde nästan livet ur mig, fast grävlingen blev ännu räddare. Och så har vi den som jag förstått rätt spridda historien om hur jag halkade på väg hem från ett obs-pass, sportväskan med 6-tums-tuben sköt jag i fallet iväg som ett bowlingklot nerför en brant isbelagd asfalterad väg.

Annars händer det som sagt inte mycket, förutom att stjärnhimlen i sig hela tiden varierar och bjuder på överraskningar och spännande ting.

M v h
Hans Bengtsson
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Hans!
Den med poliserna var bra, ingen bazoka i väskan :-)

Fördelen med tekniken är kanske att det gör att man kan hålla på med astronomin även regniga och molniga nätter och under sommaren, finns alltid något att lösa eller bygga. Men det lockar att skaffa en binocular på 25x100mm, en sådan med vinklade okular och min flickvän gillar att titta, jag med för den delen emellanåt.

Fast regniga mulna nätter kan man ju även ägna åt att studera astronomiska böcker och tidskrifter.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”