Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Io ockulterar Ganymede
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Det var väldigt fina förhållanden den 12 februari så jag kunde använda en 4x Powermate för f/26.
I den översta bilden tagen kl.21:04:37 UT ligger Io till höger och Ganymede till vänster.
Io passerar framför Ganymede kl.21:25:30 UT i den mittersta bilden och den sista är tagen kl.21:34:49 UT.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by Peter R »

Och så en liten animation med närbild på månarna.

/*Peter R
20150212_Io_Ganymede-2XH.gif
20150212_Io_Ganymede-2XH.gif (720.46 KiB) Viewed 4818 times
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by Corpze »

Kanonbilder med tuben :good:
Är animationen enbart gjord med de bilderna som är tagna eller har du "morphat" ihop mellanbilder? Den flöt väldigt fint animationen!

Med vänlig hälsning, daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Väldigt fina bilder, Peter! Animationen är lysande!!Tack för den :) Nu när vädret varit lite bättre har jag utsatt Jupiter för mitt betraktande så ofta som möjligt. Alltid lika givande objekt, även om seeingen inte alltid är 10/10...

Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Det här var en riktigt trevlig bildserie och en fin animation av månarna. Kanonskärpa med din 110 mm APO! :good: Ibland bara stämmer allt och när det sammanfaller med en sådan ockultation så är det verkligen en höjdare.

/Torbjörn :)
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by Lazze »

Det är en riktigt fin animation, men också väldigt bra detaljer på Jupiter med den "lilla" tuben.
Jag har för mig att du använt den vid mer än ett tillfälle på senare tid för planetbilder? Tycker du att du får bättre bilder på ljusstarka objekt med WO:n än med din reflektor?

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej och tack alla.
Kanonbilder med tuben
Är animationen enbart gjord med de bilderna som är tagna eller har du "morphat" ihop mellanbilder? Den flöt väldigt fint animationen!
Det är bara riktiga bilder som ingår i animationen. Men efter att ha kört igång i vanligt tempo med 3 minuters sekvenser så märkte jag att månarna rörde sig alldeles för fort så jag fick öka tempot till 1 sekvens per minut. Det motsvarar bara 300 frames @ 7,5b/s men det fungerade ju bra ändå.
Morphtekniken har jag nog bara använt 2 gånger i astronomisammanhang och det är på Jupiterprojektet och för att animera radioteleskopsbilderna från Goldstone på asteroiden 2012 DA14 http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=2321 .
Väldigt fina bilder, Peter! Animationen är lysande!!Tack för den Nu när vädret varit lite bättre har jag utsatt Jupiter för mitt betraktande så ofta som möjligt. Alltid lika givande objekt, även om seeingen inte alltid är 10/10...
Tack Magnus.
Du köpte väl en ny apo-refraktor förra året. Är du nöjd med den?
Just den här kvällen var det väldigt bra förhållanden och jag kunde öka förstoringen till 400x vid visuella observationer. Naturligtvis är det en bra bit över den teoretiska gränsen men bilden såg ändå väldigt bra, behaglig och sammanhållen ut.
Det här var en riktigt trevlig bildserie och en fin animation av månarna. Kanonskärpa med din 110 mm APO! Ibland bara stämmer allt och när det sammanfaller med en sådan ockultation så är det verkligen en höjdare.
Ja, det var kul att fånga en ockultation till sist och dessutom under bra förhållanden. Många har ju missats på grund av det dåliga vädret.
Men det kommer flera tillfällen under våren :-)
Det är en riktigt fin animation, men också väldigt bra detaljer på Jupiter med den "lilla" tuben.
Jag har för mig att du använt den vid mer än ett tillfälle på senare tid för planetbilder? Tycker du att du får bättre bilder på ljusstarka objekt med WO:n än med din reflektor?
När allting stämmer så är min stora Newtontub överlägsen vad gäller upplösning och bildskala. Men apo-refraktorn är mycket mera lättarbetad och alltid tillförlitlig. Om det är bråttom att få igång allting eller om jag inte behöver gå upp så mycket i förstoring som när jag fångar Jupiter med månarna så föredrar jag att jobba med den.

/*Peter R
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Otroligt fin bildserie Peter, både på Jupiter och månarna. Jag upptäckte att man kan skapa sin egen annimation genom att scrolla upp och ner i bildserien med en mus med scrollhjul.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Mycket bra fångat, Peter! Har någon följt en jupitermåneockultation visuellt? Ljusstyrkeminskningen sker ju inte lika abrupt som vid en fixstjärneockultation. Undrar hur länge man inte skulle ha kunnat separera Io och Ganymedes visuellt? Strax före och efter sammansmältningen skulle nog månparet ha sett avlångt ut. Ska försöka fånga en sådan händelse denna säsongen.

P.S. Föredraget om Voyager 3 projektet på VSP var mycket intressant!

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by Peter R »

Otroligt fin bildserie Peter, både på Jupiter och månarna. Jag upptäckte att man kan skapa sin egen annimation genom att scrolla upp och ner i bildserien med en mus med scrollhjul.
Tack Thomas. Jag har en mus med scrollhjul liggande någonstans så det ska jag testa :-)
Mycket bra fångat, Peter! Har någon följt en jupitermåneockultation visuellt? Ljusstyrkeminskningen sker ju inte lika abrupt som vid en fixstjärneockultation. Undrar hur länge man inte skulle ha kunnat separera Io och Ganymedes visuellt? Strax före och efter sammansmältningen skulle nog månparet ha sett avlångt ut. Ska försöka fånga en sådan händelse denna säsongen.
P.S. Föredraget om Voyager 3 projektet på VSP var mycket intressant!
Timo, det var verkligen trevligt att träffas på VSP och många andra som man känner via diskussioner sedan många år.
Jag har aldrig observerat en Jupitermåneockultation visuellt, jag tror faktiskt att det är den första som jag lyckas fotografera. Men jag antar att det är som med min animation att när de ligger tillräckligt nära varandra så smälter de ihop till en slags elastisk "amöba".
Men om du eller någon annan vill försöka så blir ganska otroligt nog 4 tillfällen imorgon 26 februari (alla tider i lokal tid):
* kl 21:28 passerar Callisto framför Europa.
* kl 23:22 passerar Io framför Europa
* kl 02:25 passerar Callisto framför Ganymede med en hårsmån, det ser mera ut som om de touchar varandra.
* kl 03:20 passerar Io framför Ganymede och den ser väldigt spännande ut eftersom de blir perfekt koncentriska. Kanske lite svår observation på en altitud av bara 24°.


Vad jag inte visste när jag fotograferade denna sekvens var att kort därefter kunde man observera Ios skugga som projicerades på Ganymede trotts att de var åtskilda med ca 1 milljon km i djupled!
Jag har plockat fram 2 till sekvenser på månarna där den sista bör vara tagen vid skuggans inträde på Ganymede. Jag påstår inte att jag har lyckats upplösa skuggan men jag tycker att Ganymede verkar lite mörkare på den bilden som i övrigt är behandlade likadant.

/*Peter R
Io-Ganymede-214139-214427.gif
Io-Ganymede-214139-214427.gif (32.18 KiB) Viewed 4639 times
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Hej Peter!

Intressanta tider och många möjligheter med de Gallileiska månarna just nu! Tack för påminnelse om kvällens evenemang.
Stämmer bra att jag köpt en apo (?) refraktor förra året. Närmare bestämt en Sky-Watcher Equinox 120ED dubblett. Lins med sk FPL-53 glas. Jag är nöjd med den för mina visuella bravader. Absolut inga färgfel som jag kan se, så jag tar mig friheten kalla den en "apo". I övrigt ser optiken väldigt välkorrigerad ut. Ingen koma eller astigmatism och sfärisk abberation som med god marginal ligger inom toleransen. OTA:n rejäl och välbyggd med maffiga ringar och in/utdragbar daggkåpa samt roterbar fokuserare. Ändå är denna 12 cm f/7.5 refraktor överraskande lätt (6 kg) och bekväm att hantera i nattkylan med en trilskande rygg. Som gjord för min CG5 och Astro Gemini alt-az. De hanterar den bra för visuella observationer runt 300X-360X. 1555€ hos tyska teleskop-spezialisten inkl. frakt. Ångrar inte en cent för denna trevliga refraktor ;) Speciellt är jag mycket nöjd att jag slog till med 120mm apertur istället för 100mm. Tror de extra 20mm inte är att förakta och skillnad i storlek och hanterbarhet tycks mig marginell.

Hälsningar,
Magnus
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Jag och Alf Borgström i VARF lyckades följa när Europa (partiellt) ockulterades av Callisto igår kväll (26/2) på Åkesta observatorium. Vi obsade visuellt med 10-tums Ritchey-Chretién teleskopet och 250x förstoring. Klockan 18:12 (UT) noterade jag en svart prick till höger om Jupiters centrum vilket var Callistos skugga. Denna skugga förflyttade sig mot höger (i en spegelvänd bild).

Jag följde när Io började transitera Jupiter och kunde urskilja Io som en liten "tagg" vid Jupiters rand vid inträdet. Detta utskott stack ut 0".6 från randen (Ios vinkelradie) innan den blev ourskiljbar.

Drygt en timme senare närmade sig Callisto och Europa varandra. Callisto låg hitom Jupiter och Europa bortom Jupiter så de möttes på "motorvägen". Den nordligare månen, Europa, såg ljusare ut än Callisto och det stämde (magnitud 5.5 mot 5.8 ) trots att Callisto är större än Europa (1".50 mot 0".98). Ganymedes såg större ut och dess lilla skiva var skönjbar (1".65).

Nu började molnen erövra himlen och vi såg inte Jupiters månar hela tiden. Dock syntes Jupiters skiva och dess ekvatorialband trots en ansenlig andel moln framför planeten. Klockan 20:25 (UT) kunde jag inte riktigt se svart himmel mellan Europa och Callisto (separation 1".5 och 0".3 himmel mellan månarna (enligt Cartes du Ciel)). Månparet var tydligt avlångt mot "klockan halv två". Molnen tätnade och månarna försvann nästan helt tidvis. Klockan 20:28 (UT) skulle månarna vara i konjunktion och Callisto ockulterade den södra delen av Europa. Nu syntes månparet som en avlång stjärna utsträckt i nord-sydlig riktning. Deras separation, centrum till centrum var 0".9. Samtidigt noterade jag Ios skugga strax till vänster om Jupiters centrum. Tre minuter senare var månparet avlångt mot "klockan halv elva". Vid en tillfällig uppklarning kunde man se Callisto och Europa återigen tydligt åtskilda klockan 20:37 (UT).

Detta var första gången som jag hade följt en ockultation mellan två jupitermånar och det var tack vare Peters information i denna tråd ovan. Typiskt nog anlände molnen precis när månarna kom riktigt nära varandra. I grannkupolen hade man provat fota händelsen med 16-tums ODK och det ska bli spännande att se hur resultatet blev.

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by Peter R »

Intressant rapport, Timo. Här var det helmulet så jag missade hela förloppet som så många gånger denna säsong.
Hoppas att bilderna blev bra. Skulle vara spännande att få se dem i så fall.

/*Peter R
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Io ockulterar Ganymede - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Ikväll, i sena skymningen, observerade jag ockultationen Io/Europa. Kl 18:09 kom månarna så nära så det såg närmast ut som en elongering. 18:11 kunde jag inte längre se att det rörde sig om två objekt. 18:18 noterade jag åter en elongering och kl. 18:21 såg jag åter svart rymd mellan månarna. Bortsett från dessa knastertorra fakta var det en väldigt intressant obs att göra. Fascinerande att se de Gallileiska månarna röra sig så snabbt i förhållande till varandra. Jag kunde inte notera skillnad i mag. eller färg. Initialt tyckte jag mig se att en var lite "rödaktig" men insåg senare att det var en illusion.
Första gången jag ser två månar ockultera varandra och jag hade lite tur. 1/2 timme senare började molnen driva in från väst.
Obs gjord med 120ED på Astro Gemini alt-az montering. Seeingen var tämligen bra men jag vågade inte gå högre än 150X eftersom jag var rädd att tappa bort objektet under de kritiska minuterna då jag bara kunde följa manuellt.

/Magnus

Return to “Bilder”