NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2237 Rosettenebulosan
Exponering: 42*5min + 6*8min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: Testat att stacka bilder med PixInsight istället för DSS och vilken skillnad! Jag förstår mig inte på redigeringen än, men det stackade resultatet blev bättre när jag fixade bilden i Photoshop. Skarpare stjärnor mm. Dock är flertalet stjärnor lite brända. Får göra om igen med bättre stjärnmaskning. Är dock på det hela taget väldigt nöjd med resultatet från DSLR plus vanligt teleobjektiv.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Frazze »

Snyggt!
Det där objektivet är riktigt vasst.

/Daniel
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack! Jag är grymt nöjd med det. Går väl att likna vid en mindre refraktor antar jag. Vad kan det klassas som? Dublett? Apo? Jag kan inte de där grejerna :D

Det är hur som helst skarpt nog. Det enda som är lite bökigt är att fokuseringen gärna hade fått vara lite småskaligare. Det är lätt att göra för stora ändringar när man försöker finlira.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Martin.
Du kan minst se linsen som en tripple ed apo med inbyggd flatfieldcorrector som klarar fullformat. Men eftersom det är en så ljusstark som 4.0 har den än fler linselement för korrektion. Den har ju dessutom inbyggd fokusmotor. Väldigt gångbar fokallängd som passar många objekt. Lätt och smidig också relativt ett teleskop.

Tjusigt resultat har du ju fått också!

Som jämförelse har min refraktor ungefär dubbla fokallängden, lägre ljusstyrka (5.3), 6 linselement inkl corrector, väldigt klumpig, kräver klumpig montering dessutom, massor av pyssel att få till motorfokus och flatfieldcorrector.

Konstigt att man krånglar till livet så när man kunde ha ett färdigt och lätt teleskop :-)


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ha ha, ja man har ju en tendens att krångla till saker i onödan :)

Om jag nu köper en 150 PDS (6" newton) så kommer jag säkert efteråt att undra vad det skulle vara bra för eftersom det blev krångligare. Men jag vill ha mer fokallängd! :) Minst 600 mm men inte över 1000.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Snart en till fast i teleskopträsket :D , men det är ju så himla kul o spännande så vad gör det!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

snyggt!!

och riktigt bra med tanke på utrustning. tycker sällan astro bilder blir bra med kamera objektiv, men detta är grymt snyggt!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:snyggt!!

och riktigt bra med tanke på utrustning. tycker sällan astro bilder blir bra med kamera objektiv, men detta är grymt snyggt!
Tack Robert! Det är ju skillnad på objektiv och objektiv. En 70-300 zoom kanske inte är så lyckat men Canons fasta objektiv i L-serien är riktigt bra. Tydligen även för astro :)

Som Lars skrev så kan man väl betrakta det som ett triplet ED APO med korrektor. Kostar väl ungefär som ett sånt också, fast i lägre prisspannet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by ragge »

Martin F wrote:... Det enda som är lite bökigt är att fokuseringen gärna hade fått vara lite småskaligare. Det är lätt att göra för stora ändringar när man försöker finlira.
Här får du ett kanon-tips på en budgetlösning : FAVK - Focus Adjutment Vibration Killer (pat.pend.) Den är tillverkad av handtaget till en sil plus två gummisnoddar (på samma bild syns även EDES - Electrical Dew Enforcement System).

/Ragnar
favk.jpg
favk.jpg (354.98 KiB) Viewed 5004 times
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ha ha, tack för tipset! Får slakta en gammal sil :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by AndreasW »

Martin F wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2237 Rosettenebulosan
Exponering: 42*5min + 6*8min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: Testat att stacka bilder med PixInsight istället för DSS och vilken skillnad! Jag förstår mig inte på redigeringen än, men det stackade resultatet blev bättre när jag fixade bilden i Photoshop. Skarpare stjärnor mm. Dock är flertalet stjärnor lite brända. Får göra om igen med bättre stjärnmaskning. Är dock på det hela taget väldigt nöjd med resultatet från DSLR plus vanligt teleobjektiv.
Härlig bild! 300:an är perfekt för det här objektet. När man ser bilder på rosettenebulosan tagna med teleskop brukar hela nebulosan inte få plats. Tycker denna bild när man får med lite mer himmel runt om blir mycket finare.

Intressant att du jämfört Pixinsigt med DSS. Ser du några skillnader med avseende på hur mycket detaljer man ser i mörka områden när man stackar med DSS jämförst med Pixinsigt? Det är ju för att få fram detaljer i de mörka partierna som man sliter med stackning så skulle man kunna få lite bättre resultat genom att använda ett bättre stackningsprogram så vore det väldigt intressant. Om du hade tid hade det varit kul att få se ett utsnitt av bilden i ful upplösning både från DSS och Pixinsigt.

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Hej Andreas, ska se om jag kan hinna med det till helgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Peter R »

Väldigt fin och mjukt behandlad och perfekt beskärning :good:
Har du bländat ner något eller kör du på full öppning?
Apropå att få längre fokalavstånd, har du testat att köra med en 1,4x förlängare som bara stjäl ett bländaresteg? Den kostar förvisso som en mindre APO-refraktor men du kanske redan har en i fotoväskan.

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Peter R wrote:Väldigt fin och mjukt behandlad och perfekt beskärning :good:
Har du bländat ner något eller kör du på full öppning?
Apropå att få längre fokalavstånd, har du testat att köra med en 1,4x förlängare som bara stjäl ett bländaresteg? Den kostar förvisso som en mindre APO-refraktor men du kanske redan har en i fotoväskan.

/*Peter R
Tack Peter!

Nej, jag har inte bländat ner. Objektivet är skarpt redan på full öppning. Köpte det bland annat därför.

Jodå, jag har en 1.4x och har testat lite grann med gott resultat. Det har dock varit för dåligt väder för att få till mer än något test.

Jag har därmed 300 och 420 mm till förfogande och vill därför upp på minst 600-650 mm. Annars är det för liten skillnad. Lutar åt en Skywatcher 150PDS (750 mm) med komakorrektor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC 2237 Rosettenebulosan - Martin Fransson

Post by MrZ »

Snyggt fångat Martin!
MVH/Zoltan