Månen - Frost

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Månen - Frost

Post by Frost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: 500,22
Fotograf: Frost
Teleskop: mak Newton 190
Kamera: NikonD5100
Kommentar: Det var en tag sedan man laddade upp något vilket mest beror på att jag inte blir nöjd med bilderna hur jag än gör och för att molnen bestämde sig för att bråka, men när det äntligen blev klart så var det nästan fullmåne så klart men jag tog tillfället i akt och gjorde en mosaik den första jag gjort på månen och jag är nöjd med resultatet efter strul med Firecapture så var jag tvungen att skala ner bilden till (640:480) så det tog 22 bilder att täcka hela månen,
efterbehandling är gjord i registax 6 och ihopsatt manuellt i Photoshop, seeing var inte så bra 5/10 kanske.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Månen - Frost

Post by ragge »

Ser jättebra ut tycker jag. Inte ett spår av några mosaik-skarvar, och tydliga strukturer på ytan.
Jag antar att det är 22 st frames, men ungefär hur många subbar är det per frame ?
Exponeringen är också väldig "jämn" dvs inte så stora skillnader mellan ljus resp mörka delar. Men det blir kanske så när månen är i stort sett full. Hade du samma exponering hela tiden ?

Mvh
Ragnar
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Månen - Frost

Post by Frost »

ragge wrote:Ser jättebra ut tycker jag. Inte ett spår av några mosaik-skarvar, och tydliga strukturer på ytan.
Jag antar att det är 22 st frames, men ungefär hur många subbar är det per frame ?
Exponeringen är också väldig "jämn" dvs inte så stora skillnader mellan ljus resp mörka delar. Men det blir kanske så när månen är i stort sett full. Hade du samma exponering hela tiden ?

Mvh
Ragnar
tackar :good: , det är ungefär 500 subbar per bild men jag antar att registax kastade några i stackningen, angående exponering så har jag ingen aning jag är ny med firecapture så jag ställde bara in tills det såg bra ut och tog sedan alla sekvenser.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “Bilder”