Motorfokus projekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Så nu var det dags att ta tag i detta önskvärda, en motorfokuserare.

Har funderat länge på detta. Skall jag bygga allt från scratch eller försöka hitta något begagnat, för nytt är ju inte att tänka på med de priser på 3000kr och uppåt. Men så i en av de trådar jag skrivit fick jag tips från Stoffe om en ny fokusmotor. USB-Focus: http://www.usb-foc.us/ han som utvecklad den och tillverkar verkar hålla till i Frankrike och heter Vincent. Fastnade för mellan modellen, motorerna har olika vridmoment. 1650kr från Teleskop service var ju inte mycket att bråka om, bättre att koncentrera sig på de andra problemen.
motorfocus 01.jpg
motorfocus 01.jpg (75.32 KiB) Viewed 10043 times
Så här ser drivboxen ut, man kan välja mellan extern eller USB matning med en switch, 230 volts adapter föjer med men ingen för 12 volt, med denna motor kräver den 8 volt externt, men det är samma spänning som till kameran så kanske kan utnyttja den strömförsörjningen. Väljer man att mata den internt från USBn via styrboxen får motorn klara sig med 5 volt och ger därmed lite lägre moment. En termometer med rostfritt hus följde med och den ansluts med 3-pol teleplugg.
motorfocus 02.jpg
motorfocus 02.jpg (98.54 KiB) Viewed 10043 times
Motorn om den köps löst går på nära 1000kr vilket var väl mycket men i paket blev den ganska billig. Växellådan är märkt 250/3 kanske det är utväxlingen, verkar så. Ett visst glapp uppstår ju alltid med växellådor men vridmomentet blir bra och fokusen ligger kvar i vila. Programmet har också funktion för glappkompensation. Det enda som ger lite farhågor är kabelns infästning mot motorn, får nog förstärkas om den skall överleva.
motorfocus 03.jpg
motorfocus 03.jpg (109.04 KiB) Viewed 10043 times
Till detta köpte jag ett par kuggremshjul och ett par kuggremmar. Fokusmotorn skall användas i två olika konfigurationer. Blir det bra skaffar jag en till senare så jag slipper flytta motorn mellan teleskopen. Märkligt med företag i Sverige, jag ringde till flera och fick astronomiska priser på dessa hjul, bara att borra ett hål och gänga i en stoppskruv ville en ha 450kr st för, hur överlever svensk industri? Nu köpte jag de från Conrad som visade sig vara ett tyskt företag, med frakt kostade det 355kr, i Sverige begärdes allt mellan 1500 till 2500kr för motsvarande. Delningen på kuggremmen är 2.5 och bredden 6mm, de är specade ned till minus 30 grader. Det stora hjulet har 40 kuggar och det mindre 30.
motorfocus 04.jpg
motorfocus 04.jpg (107.16 KiB) Viewed 10043 times
Hade nu lite tur att både motoraxeln och teleskop axeln har en diameter på 6mm och kuggremmshjulen passade direkt. Så här ser det ut med det mindre kuggremmshjulet monterat på växellådan.
motorfocus 05.jpg
motorfocus 05.jpg (165.69 KiB) Viewed 10043 times
Jag har valt att sätta det andra kuggremmshjulet på den sida av fokusaxeln som inte har reduceringen 1:10.
motorfocus 06.jpg
motorfocus 06.jpg (150.91 KiB) Viewed 10043 times
Här är det större kuggremmshjulet på 40 kuggar monterat. Om jag räknat rätt skall då motoraxeln efter växellådan rotera 8 varv, 65000 steg, vilket är max. Med kuggremmshjulen 30/40 så motsvarar det från ena ändläget till det andra på teleskopfokuseringen.
motorfocus 07.jpg
motorfocus 07.jpg (145.4 KiB) Viewed 10043 times
Utprovning var motorn skall sitta, jag valde remmdrift för att få en kompaktare installation, gillar inte när motorn sticker ut på sidan av teleskopet. Nu återstår ett problem, hur tillverkas en fästvinkel till motorn. Det finns tyvärr inte många skruvar på teleskopet att utnyttja och inte vill man väll borra hål i teleskopet eller?
motorfocus 08.jpg
motorfocus 08.jpg (200.03 KiB) Viewed 10043 times
Här sedd från en annan vinkel. Ett problem jag räknar med skall uppstå är att fokusen slirar i friktionskopplingen när teleskopet pekar uppåt. Har dragit åt extra hårt men lär bli problem ändå, kuggstång hade nog varit bättre.
motorfocus 09.jpg
motorfocus 09.jpg (176.65 KiB) Viewed 10043 times
Det andra teleskopet som fokusmotorn skall serva är en telelins på 165mm vilket får bli widefield uppsättningen (fullframe). Här skall den längre remmen användas och den får ligga runt fokusringen och skall spännas lagom hårt för att få tillräcklig friktion.
motorfocus 10.jpg
motorfocus 10.jpg (176.11 KiB) Viewed 10043 times
Även här måste ett vinkelfäste tillverkas, ganska lätt här då det finns rejäla fästhål på rätt ställen att fästa den i.

Med alla dessa delar kom jag ganska långt, kändes skönt att få det så här färdigt så man kan koncentrera sig på slutklämmen, lär bli lite puligt även det. Har hunnit testköra motorn, lite strul med programmet men Vincent kämpar på och det är inte värre än att det skall gå att använda.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Har nu kommit till den delen när mekaniken skall konstrueras/anpassas mellan teleskopet och motorfokuseraren.
motorfocus mechanic 01.jpg
motorfocus mechanic 01.jpg (88.82 KiB) Viewed 9957 times
Som synes finns det inte många fästen här man kan utnyttja. Jag vill ju helst slippa borra hål i teleskopet. Börjar planera för att använda låsskruven för fokusen samt en låsskruv för det en lagret. Det är den främre stora skruven samt den försänkta insexskruven till höger. Här var det tur att det är M5 gänga, annars är det lite blandning mellan tum och mm standard.
motorfocus mechanic 02.jpg
motorfocus mechanic 02.jpg (91.23 KiB) Viewed 9957 times
Letade efter aluminiumprofiler men fann ingen exakt som jag ville ha. Tog en rundtur till diverse fyndställen, på Myrornas loppis fann jag en skrotlåda med diverse profiler. Köpte på mig 4st, här syns de 3 som inte kom till användning denna gång.
motorfocus mechanic 03.jpg
motorfocus mechanic 03.jpg (119.96 KiB) Viewed 9957 times
Här är den profil som jag började bearbeta för att från vara till IKEA gardinstång till att bli fäste för motorfokuserare. Den är gjord i rostfritt stål, det matrialet är inte så lätt att borra i, man behöver borrar av hög kvalite. Har böjt upp den ena änden som får bli fäste för stegmotorkontakten. Har också borrat hål för motor och fästskruvarna mot teleskopet.
motorfocus mechanic 04.jpg
motorfocus mechanic 04.jpg (126.26 KiB) Viewed 9957 times
Den yttre fästskruven mot lagret får också bli en anordning för att spänna remmen. Det görs genom att muttern på bild spänns åt mot profilen och lyfter den.
motorfocus mechanic 05.jpg
motorfocus mechanic 05.jpg (97.52 KiB) Viewed 9957 times
Fasar också av axeln ut från växellådan så att kuggremmshjulet skall gå att låsa fast ordentligt.
motorfocus mechanic 06.jpg
motorfocus mechanic 06.jpg (110.74 KiB) Viewed 9957 times
En första provmontering av fästet för att se att inga överraskningar dykt upp.
motorfocus mechanic 07.jpg
motorfocus mechanic 07.jpg (116.1 KiB) Viewed 9957 times
Här syns fästet underifrån och den mutter som nämndes tidigare och som skall tjänstgöra som remmspännare.
motorfocus mechanic 08.jpg
motorfocus mechanic 08.jpg (111.96 KiB) Viewed 9957 times
Motorns monteras och remmen provas så att den sitter lagom spänd och att kuggremmshjulen sitter i linje med varandra.
motorfocus mechanic 09.jpg
motorfocus mechanic 09.jpg (110.91 KiB) Viewed 9957 times
Kontakten monteras på fästets ytterkant. Känns bra att den är mekaniskt låst så att inte kablarna till motorn slits av.
motorfocus mechanic 10.jpg
motorfocus mechanic 10.jpg (98.26 KiB) Viewed 9957 times
Motormontaget sett från kuggremmsidan.
motorfocus mechanic 11.jpg
motorfocus mechanic 11.jpg (96.91 KiB) Viewed 9957 times
Motormontaget sett från motorsidan och styrboxen ansluten. DB9 kontakten har skruvats fast så att den inte hoppar ur, de varnar för det i manualen till motorn eftersom induktiva urladdningar kan uppstå om kabeln lossnar och därmed förstöra elektroniken.

Kuggremshjulen har en utväxling på 3:4 som gör att den digitala skalan utnyttjas bättre. Fokusen har en fri löplängd på 100mm och det går mellan 0 och 56500. Max på skalan är 656500 så den utnyttjas bra. En alternativ lösning hade varit med en axelkoppling. Men det ger klumpigare montage samt att man missar möjligheten med utväxling.

Konstaterar också att det mekaniskt går att fokusera, det drar runt växellåda och stegmotor, men är inte att rekommendera då farliga spänningsspikar kan uppstå som förstör elektroniken. Man tappar dessutom synken mellan fokusläge och den digitala skalan.

Det här verkligen något efterlängat som skall bli spännande att prova i praktiken. Har ju lite problem med mjukvaran men antar det löser sig. I början stallade motorn men berodde på att remmen var onödigt hårt spännd. Man kan tänka sig att det blir problem när en tyngre kamera hängs på, men då kan man ansluta styrelektroniken till en extern matning på 8 volt och därmed få mer moment på motorn.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Vincent har fixat buggarna i USB-focus och med de inomhustest jag gjort verkar det ok nu. Ivaylo som utvecklar APT för kamera kontrollen har funnit buggen som gjorde att äldre Canon inte fungerade fullt ut. Nu verkar även den perfekt.

Buggen med att vi har moln är dock olöst, någon som arbetar på en lösning?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Ikväll var det lite luckor i molnen så jag kunde göra några test på fokusmotorn och programmet som styr den.
01 screendump running.jpg
01 screendump running.jpg (110.26 KiB) Viewed 9414 times
Så här ser det ut på skärm2 jag har kopplad till min laptop. Den visar astroservern som jag fjärrstyr, alltså datorn i batterilådan till teleskopet. Det blir lätt lite rörigt med alla program man behöver ha kontroll över. Min skärm köpte jag beg. och har 1980x1200 i upplösning, de skärmarna får man billigt. Hur man än gör tycks dock aldrig skärmen räcka till. Ett sätt man kan göra på är att öka upplösningen till ett högre värde än vad skärmen har, sedan får man panorera runt, jag tycker dock inte precis det underlättar. Utöver denna skärm har jag ju också laptopens skärm. Där ligger andra program som inte har med astroservern att göra.

Dessa program körs för tillfället:
CDC stjärnkart programmet.
http://www.ap-i.net/skychart/en/start

EQMOD som styr monteringen, och startas från CDC.
http://www.welshdragoncomputing.ca/eqmod/doku.php

PHD2 autoguiderprogrammet.
http://openphdguiding.org/

APT som styr Canon kameran.
http://www.ideiki.com/astro/

Alla 4 programmen är också ihopkopplade via ASCOM. Det medger driftalign, dithering och autoguidning på ett intelligent sätt.

Det jag nu skall göra är att ställa in fokusen för teleskopet och huvudkameran (DSLR).
02 screendump focus.jpg
02 screendump focus.jpg (141.42 KiB) Viewed 9414 times
När jag förvarar teleskopet kör jag alltid in fokusen i botten, det är position 0. Viktigt innan man startar upp är att kontrollera att fokusen verkligen är mekaniskt i botten så kalibreringen inte ändras. Som utgångsläge ställer jag fokusen till position 37410 när jag startar upp. Det gör jag i programmet APT och ansluter till "USB Fokus" via ASCOM. Eftersom det alltid är lite glapp i ett fokuseringsystem är det bra om man fokuserr bara åt ett håll. Har kört ut fokusen till 38010 här och skall fokusera inåt.

Centrerar teleskopet på en blå ganska ljussvag stjärna. Tar iso800 exponeringar på 1 sekund mellan varje justering av fokus. Som synes ganska mycket ur fokus. Temperaturen är 1 grad + vilket kan läsas av på den medföljande termometern till fokus enheten (i överkant). Kamerans temperatur är något lägre. Naturligtvis fel eftersom kameran blir lite varmare inuti. Men inte så viktigt, bara det alltid visar lika mycket fel, alltså är stabillt i tiden.
03 screendump focus.jpg
03 screendump focus.jpg (168.82 KiB) Viewed 9414 times
Öppnar upp fokushjälpmedlet i APT. En liten ruta som jag läger över stjärnan jag skall fokusera på. Här får man information om FWHM, FullWidthHalfMax, man mäter enkelt uttryckt stjärnans bredd. Det bästa FWHM värdet man uppnått lagras och visas till höger. Lågt värde motsvarar en smal stjärna och bra fokuserad. Vidare får man en profil över stjärnan, samt att det ritas upp en graf över FWHM värdet för varje exponering. Mycket behändigt, man kan även lägga till autotemperaturkompensering, så långt har jag dock inte kommit än i fältbruk. Även autofokus går att få.

På första bilden hamnade fokus på FWHM=38.61 pixel.
matematisk stjärna small.jpg
matematisk stjärna small.jpg (86.7 KiB) Viewed 9372 times
Så här mäter man FullWidthHalfMax.
04 screendump focus.jpg
04 screendump focus.jpg (151.38 KiB) Viewed 9414 times
Här har fokus stegat in 300 steg och FWHM värdet förbättrades till 17.90.
05 screendump focus.jpg
05 screendump focus.jpg (162.8 KiB) Viewed 9414 times
200 steg till inåt och värdet 9.72 uppnås.
06 screendump focus.jpg
06 screendump focus.jpg (161.18 KiB) Viewed 9414 times
400 steg till inåt och värdet 6.46 uppnås. Observera vad som händer med profilen på stjärnan, när man får bättre fokus så koncentreras mer och mer ljus på de centrala pixlarna. Till slut går de i mättnad, det stör FWHM mätningen, då får man minska på isotalet eller exponeringstiden. Maxvärdet på Peak-skalan här är 255.
07 screendump focus.jpg
07 screendump focus.jpg (156.79 KiB) Viewed 9414 times
400 steg till inåt och värdet 3.73 uppnås. Längre än så här kom jag inte ikväll då molnen är alltför störande. FWHM mäts i detta program i pixlar, tolkas så att stjärnan halvvägs upp i nivår är 3.72 pixlar bred. Vet man pixelsskalan kan man lätt räkna om detta till bågsekunder. Mitt system är ganska undersamplat, 2.5bågsekund/pixel, alltså närmare 10 bågsekunder i detta fall, väldigt dåligt, men kommer sällan under 5 bågsekunder från min balkong. Pixelskalan är ju lite grov för att få bättre värden. Det får man lösa på andra sätt.
08 screendump focus.jpg
08 screendump focus.jpg (111 KiB) Viewed 9414 times
Använder den sista tiden till att ställa in fokus på guidekameran. Det skall man normalt bara behöva göra en gång om man inte ändrar något på det mekaniska eller optiska. Först gäller det att få den lilla rutan som ni ser i CDC programmet att överensstämma med guidekamerans fönster, rutan flyttar man i CDC setup>display. När väl det är gjort är det väldigt enkelt att hitta guidestjärnor, den här har magnuítud 8 och ger bra signal. När den är kraftigt ur fokus formas stjärnans profil av röret som förbinder prismat med guidekameran. Det skulle egentligen behövt vara grövre, istället för 6x9mm hade kanske 9x13mm varit bra, men då har man inte en thin axis-adapter vilket i många fall krävs för att få plats. Jag flyttade också ut prismat så långt det går för att den inte skall ge vinjettering på den stora fullframesensorn. Helt går tyvärr inte att undvika med nuvarande mekaniska utforming av adaptrar och annat, till och med kamerahuset sätter begränsingar. Har man liten imagecircle på sin flatfieldcorrector blir bilden svag och ur fokus också.
09 screendump setup.jpg
09 screendump setup.jpg (59.29 KiB) Viewed 9372 times
Jag har en liten lathund när jag arbetar med detta. Speciellt USB portarnas com port nummer brukar ändras och svåra att hålla reda på. Här finns de uppgifter som behövs. Bygger dessutom upp en tabell för hur fokusen ändras med temperaturen som kan användas den dag jag vill lägga in automatik för detta. När det blir kallare krymper ju tublängden och fokusen måste skruvas ut för att kompensera detta. Fast de få mätningar jag gjort hittills verkar vara i motsatt riktning, blir nog annurlunda när temperaturvariatioerna blir större. Här syns också hur stor förflyttning av fkosen sker för varje steg på stegmotorn. 400steg som jag flyttade när jag testade ovan i texten är då ungefär 0.75mm, ganska mycket i sammanhanget.

God natt astrofolk!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Intressant, speciellt när man själv funderat på att köpa samma fokusmotor, du har inte prövat med focusmax el. Liknande fokusprogram?

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Hej Daniel.
Nej jag har bara använt APT med ASCOM för att kontrollera focusmotorn samt ibland original programmet till USB_Focus, lite buggar finns men verkar komma uppdateringar med jämna mellanrum och de svarar på frågor när det är problem. Är det någon speciell funktion du saknar i det jag skrev i tråden ovan?

APT har ju en stor fördel då Ivaylo kan ta fram special funktioner om det är användbart för flera användare.
http://www.ideiki.com/astro/

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Hej, nej egentligen saknar jag inget, mest bara en stilla undran om den fungerar med focusmax, men det gör den förmodligen.
Jag har krånglat med FM och arduino nog nu :evil:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Jo ardino lockade en hel del, men bedömde att det riskerade att bli ett projekt som aldrig blev klart. Nu när det dök upp en USB styrd stepper motor fokus med inte inte alltför hög kostnad tyckte jag det var bästa lösningen.

Men som sagt, inte blir det helt problemfritt bara för att man köper "färdigt" som du kunnat läsa i tråden här. Men jag är väldigt nöjd ändå så långt som jag nu kommit.

Mjukvaruproblemet är kanske en bagatell, fokuspositionen (i APT fönstret) uppdaterar inte under motorns gång (utom någon enstaka gång), oftast visar det inget förräns motorn kommit fram till sitt slutläge. Det jag missar är att se om motorn arbetar, eller rättare sagt att signalen om att den skall gå gått fram. För korta förflyttningar som bara tar sekunder spelar det ingen praktisk roll, men när man går från parkeringsläget ut till fokusläge tar det ju några minuter och då vore det ju bra att veta om något händer. Bäst är ju att se på motorn/kuggremmen direkt om det snurrar, men med fjärrstyrning kan den ju vara långt bort.

Ett annat problem, inte speciellt för fokusen utan mer USB anslutna enheter är att om datorn tappar kontakten med USB enheten så försvinner kontakten med alla enheter en kort stund och det är inte säkert de återkopplar automatiskt. Och som jag skrivit är just Canon kameran ett stort problem vad det gäller detta. Antagligen fungerar modernare kameror bättre. Speciellt Windows 8 ger extra mycket problem med USB portarna. Går i viloläge ibland och mycket svåra att få igång igen. Jag har disabled sleepfunction för USB men det hjälper inte alltid. Fokuskontrollen har hängt sig någon enstaka gång när sådant här inträffar.

Att bygga ihop mekaniken för fokusmotorn var ju inte så lätt heller om man inte vill göra åverkan på teleskopet. Nu blev det i alla fall bra, kanske lite mycket spel (glapp) i remmdriften och staget som håller motorn (det hade behövts fler skruvar till fästet), men går nog att justera bort en hel del genom att spänna remmen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Nu äntligen är fokuserar projektet så långt kommit att jag kan börja titta på temperaturkompenseringen. Igår när det blev klart väder fotograferade jag M13, fick till fokusen ganska bra, men märkte också när det blev skarpt hur känsligt det är för temperaturen. Redan någon grad Celsius förändring och fokusen är inte bra längre. Min pixelskala är väldigt grov, 2.5" per pixel. Bra för det samlar ju många fotoner snabbt. Men upplösningen i teleskopet utnyttjas ju inte bra kvällar, även om Drizzle tas till. Detta är ytterliggare ett starkt argument för Sony spegelösa kameror. Tänk en Sony A7R, då har man både stort fält och hög upplösning, ja nu för denna relativt lilla tub. Man tappar i dynamik med små pixlar men är utläsningsbruset lågt är det inte lika allvarligt.

Seeingen sätter ju i regel gränsen så redan detta telekops 130mm är svårt att utnyttja det sista av teleskopets upplösningsförmåga. Har nog aldrig lyckats få så skarp bild som denna natt, normalt brukar det ligga på 5 till 15" i FWHM, nu fick jag in vissa stjärnor på en pixel. Bilden på M13 är vid stackningen Drizzlad, eller moving colors som är en variant av Drizzle. Så i princip består bilden av 3*12Mpix=36Mpixdata innan croppning. En DSLR bild är ju i regel interpolerad i deBayerprocessen och därmed lägre upplösning än nödvändigt.
m13 under making.jpg
m13 under making.jpg (153.39 KiB) Viewed 9029 times
Här är astroservern igång och fotograferar M13. Styr fokusen med APT och den ASCOM driver som följde med USB Focus som jag köpte. Tyvärr går det inte direkt att temperaturkompensera här. Kanske kommer någon uppdatering i framtiden. Frågan är var funktionen skall ligga, i ASCOM drivern eller direkt i ATP? Temperaturen finns redan tillgänglig i APT så egentligen behöver inte ASCOM drivern uppdateras utan kan lösas i APT, väl där så kanske det klarar andra fabrikat av motorfokuserare också. Jag skall skriva till utvecklaren Ivo av APT och fråga.

Nu är det en sak som förbryllar mig. Om temperaturen faller så krymper ju metaller. Till ex. aluminium, 2.3mm för varje 100 grader Kelvin och per meter. Då borde man ju rimligen skruva ut fokuseraren för att kompensera så man har samma avstånd till sensorn, i detta fall 683mm. Se tabell nedan hur det dock förvånande beter sig:
temperature compensation focuser 01.jpg
temperature compensation focuser 01.jpg (59.66 KiB) Viewed 9029 times
Jag får göra tvärtom, när det blir kallare, alltså tuben blir 0.12mm kortare och jag skruva in fokuseraren 1.2mm, det är en faktor 10 mer än längdutvidgningen (krympningen) och med fel tecken. Möjligen gör jag ett tankefel nu efter att ha kommit i säng först vi kl 4 på morgonen.

Med USB Focus följer ett program som kan hantera fokusen och temperaturkompensera, lyckades inte få igång det igår och ville inte avbryta den exponerings serie som jag påbörjat, får ta det vid nästa tillfälle. Väldigt roligt att det kommit så här långt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by Frazze »

Corpze wrote:Hej, nej egentligen saknar jag inget, mest bara en stilla undran om den fungerar med focusmax, men det gör den förmodligen.
Jag har krånglat med FM och arduino nog nu :evil:
Jag kör en sketch som simulerar MoonLites protokoll, så min arduinofokuserare fungerar i alla program som kan hantera MoonLite, och det antar jag att focusmax kan?

Om du vill kan jag skicka den till dig så du kan testa?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Ikväll skall det göras försök med den automatiska teperaturkompenseringen av fokus.

Det jag använder för detta är:
Hårdvara
USB Focus

Mjukvara
USB Optical Telescope Controller

Då ASCOM drivrutinen inte har detta inbyggt och inte heller APT har det använder jag den medföljande programvaran för att styra fokus motorn.

Ytterliggare ett fönster måste få plats på skrivbordet.
temp comp focus m3  03.jpg
temp comp focus m3 03.jpg (138.04 KiB) Viewed 8988 times
Nu är det trångt, har inte sett att det går att ha dubbla skärmar till astroservern, men kan göra grafikupplösningen större än skärmen och skrolla runt.
temp comp focus m3  04.jpg
temp comp focus m3 04.jpg (51.05 KiB) Viewed 8988 times
Här är fönstret som visar hur temperaturkompenseringen arbetar. Hade känts bättre om det gått att styra över ASCOM och det kanske kommer att gå i framtiden.
temp comp focus m3  05.jpg
temp comp focus m3 05.jpg (42.39 KiB) Viewed 8988 times
Här ställs parametrarna in för kompenseringen. Värdet man måste räkna ut är hur många steg per 1 grad Celsius som krävs för att bibehålla fokus.
temp comp focus m3  06.jpg
temp comp focus m3 06.jpg (89.57 KiB) Viewed 8988 times
Så här snyggt får man fram värdena på kvaliten på fokus. APT mäter i pixel FWHM och ritar upp en kurva över hur bra den håller fokus. Ojämnheten beror mest på atmosfären i mitt fall. Pixelskalan i mitt fall är 2.5"/pixel. Peakvärdet måste vara under 255 annars får man felaktiga värden. Välj en svagare stjärna om du får för höga värden.
temperature compensation focuser 01.jpg
temperature compensation focuser 01.jpg (59.66 KiB) Viewed 8988 times
Med ledning av tidigare fokuseringar vid olika temperaturer har jag gjort denna uträkning. Har man glapp i systemet är det bra om man bara fokuserar från ett håll. Mindre glapp kan justeras bort i mjukvaran, har man fått stora glapp bör man nog bygga om mekaniken, jag har tandremdrift.
temp comp focus m3  07.jpg
temp comp focus m3 07.jpg (29.29 KiB) Viewed 8988 times
Här är batchen som jag lagt upp för kvällen. 60 exponeringar 30 och 60 sekunder vid iso800. Objektet är M3 på 38 graders höjd. Använder också mirrorlockup och 3 sekunders fördröjning. Ni såg väl höghastighetsfilmen jag länkade till vad som händer i kamerahuset? Riktig rysare.
temp comp focus m3  08.jpg
temp comp focus m3 08.jpg (40.68 KiB) Viewed 8988 times
Autoguiderprogrammet PHD2 styr monteringen synkat med APT, den ger också ett dithering kommando mellan varje exponering för att stjärnorna inte skall hamna på samma pixlar varje gång, undertrycker statiska fel samt ger möjlighet till Drizzle.
temp comp focus m3  09.jpg
temp comp focus m3 09.jpg (173.28 KiB) Viewed 8988 times
CDC som jag använder till att välja ut objekt för fotograferandet. Ett fel verkar vara att den inte synkar riktigt som den ska med EQ6 monteringen, finns en driftcompensation i EQMOD, men har inte riktigt fått det att bli bra. CDC kan ta mycket datakraft, jag brukar stänga av stjärnorna bland annat under tagningen.
temp comp focus m3  10.jpg
temp comp focus m3 10.jpg (50.33 KiB) Viewed 8988 times
EQMOD info fönstret, det startas på kommande av någon annan ASCOM program, i mit fall CDC. Även APT och PHD2 samt fokusmotorprogrammet är ihopkopplade.

Om några par timmar får vi se om tempkompenseringen lyckats hålla fokus över natten, håll utkik efter M3.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Nu har jag fått in fler mätpunkter för hur temperaturen påverkar fokusinställningen. De värdena har jag matat in i ett excel ark för att få fram vilket värde fokusen skall styras efter när temperaturen ändras.

Uppdaterad:
temperature compensation focuser 03.jpg
temperature compensation focuser 03.jpg (130.21 KiB) Viewed 8899 times
Ny uppdaterad beräkning.
Den gula kurvan visar hur många steg relativt ett fixläge fokusen behöver flyttas för olika temperaturer. En trendberäkning ger ett slags medelvärde som visar hur många steg som motorn skall flytta sig för varje grads förändring i temperatur. Den här beräkningen visar 123 steg/grad Celcius, eller anget i längdenhet 213 my/grad C. Det är i regel värdet motsvarande 123 du anger i ditt motorstyrningsprogram.

De 3 kolumnerna i tabellen längst till höger visar teleskoptubens relativa längd. Som synes ökar tubens längd vid ökat temperatur. Men det märkliga är att jag måste kompensera och göra tuben ännu längre för att bibehålla fokus. Om tuben ökat 0.138mm i längd borde jag ju fått kompensera med -0.138mm, nu blir det istället 10 ggr åt fel håll, +1.460mm. Bilden blir skarp då, antagligen något tankefel eller felberäkning även om jag inte kan upptäcka det just nu. Ett annat alternativ är ju att temperturecompensation cellen som håller tripletten gör något galet. Den skall ju normalt bara hålla linselementen i tripletten inbördes på rätt position.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Jag har lagt in beräkning i föregående inlägg i min Excel samling. Du kanske också är intresserad av att utföra detta?

Ladda ned här:
http://astrofriend.eu/astronomy/astrono ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv gärna och berätta om du håller på med något liknande och dina erfarenheter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Nu har jag också fått min USB_Focus V3 - och ang. din fundering över varför man måste öppna upp enheten för att byta från extern eller usb -strömförsörjning så är nu en switch monterad på utsidan :good:
För övrigt så måste man köra med extern, iaf med min baader steeltrack på min C9,25" SCT, ström bara från USB räckte inte på långa vägar. All cred till Astro Sweden som skickade med en strömomvandlare utan min vetskap och kostnad :green:

Installationen är piece of cake, däremot tycker jag motorkontakten kunde varit av bättre kvalitet samt kanske en bättre sleeve till kabeln, resten är kanonkvalitet!

Com-porten upptäcks enkelt av programmen men innan du kör motorn måste man tydligen klicka på "Save values" för att styrenheten skall köra motorn, samma om man klickar i rutan "revert rotation", då måste man också skicka det värdet till enheten innan man kan klicka på "in" eller "out"

Har även fått en drös med felmeddelanden på franska om något värde (vad jag kan läsa mig till) men det verkar inte ha någon inverkan på programmet.

Efter jag sparat ner värdet "revert rotation" fick motorn åt rätt håll, so far, so good.

Nästa punkt på protokollet var att kolla hur långt fokuseraren rör sig, med half steps (dubbla upplösningen) så rör sig motorn strax under 12800 steg, vilket är 30mm för steeltracken.
Ett smart trick som jag snappade upp i manualen är att du kan köra in fokuseraren (motorn) manuellt med in eller outknapparna på styrenheten och när fokuseraren är helt inkörd så håller man in båda knapparna i en sekund, då nollställs step-mätaren och man är kalibrerad :good:

Kopplingen till FocusMax verkar än så länge fungera bra, hittades snabbt via ASCOM och temp kompenseringen går att kryssa i utan massa felmeddelanden som jag fick med Arduino-ascom-historien

Än så länge har jag inte kört i skarpt läge, då jag måste fokusera min j***a OAG först, ser ut att bli klart väder ikväll och med fullmånens sken passar det bra till fix å pill.

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Får gratulera till ditt köp, har samma uppfattning som du att det mesta har kanonkvalit'e, hade aldrig blivit lika bra om jag skulle byggt det själv.

Switchen är åtkomlig från utsidan på min enhet också om du menar genom hålet som man med en liten skruvmejsel kan skjuta switchen fram o tillbaks, det var då den gick sönder, väldigt ömtålig sak. Men nu är den som sagt lödd i permanent läge extern matning och precis som du säger är det nog det läget man bör ha den i, jag fick en 230Volt till 8 volt adapter med, tror alla paket levereras med den i 230 voltsländerna, däremot fick jag ordna 12 volt till 8 volt själv, men nu drevs redan kameran med 8 volt så det var ju lätt, bara att koppla ihop de två.

Kontakten du har är väl den vanliga Dsub 9 pol som alla stegmotorer brukar ha, eller? Jag har aldrig haft något problem med den typen av kontakt i något sammanhang. Krånglar den för dig? En fördel är att man enkelt kan byta motor och förhoppningsvis är kontakten kopplad likadant oavsett fabrikat. Kabeln håller jag verkligen med om, lätt den slits av, jag har fixerat den i motorfästet för att slippa detta.

Jättebra tips om att man genom att trycka in båda knapparna kan noställa stegräknaren, det visste jag inte, blir mycket enklare nu om jag skulle behöva göra det i framtiden. Efter avslutat fotokväll kör jag alltid fokusen till position 0 och sedan stänger av strömmen. Därefter känner jag efter att fokusen mekaniskt är i innersta läget. Man kan inte köra förbi nolläget vad jag vet.

Vad är det för problem att ställa fokus på din OAG? Dålig mekanik, eller? Jag har TS OAG och den tyckar jag är ganska ok. De andra kostade 3 gånger så mycket som jag tittade på och var inte exakt det jag ville ha heller. Fast OAG behöver ju du inte ha medans du ställer fokusen på huvudkameran, eller har du någon speciell konfiguration som kräver att guidekameran är fokuserad?

12800 steg låter lite eftersom hela skalan är 64000, men det räcker säkert till för att hitta fokus med tillräcklig fokus, jag gjorde ju en växellåda med tandkuggrem men hade säkert gått lika bra med 1:1 koppling i mitt fall också.

Håller tumarna för klart väder, lycka till !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;