Classiopeia - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Classiopeia - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Classiopeia
Exponering: 2x110sec
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Västkusten bjöd på urusel seeing men kompenserade med rejält mörker. Här är ett test på en widefield i riktning mot classiopeia och dubbelhopen. Har dragit lite i nivåerna i GIMP och tonat ner färgerna lite. ISO-6400 f4.5 på 18mm

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Classiopeia - Martin Johansson

Post by ragge »

Hej Martin,
Kul att se att det finns fler som fotograferar utan teleskop. Polinställningen ser ut att vara helt perfekt.
Om jag skall komma med konstruktiv kritik så tycker jag att bilderna "lyfter" om man kan få med någonting i förgrunden också, tex genom att ta en bild utan star tracker och sedan mixa in bara den förgrunden. Jag blir också nyfiken på var du hittar rejält mörker på västkusten.

Lite off-topic : Jag har försökt lägga upp en bild på bildgalleriet, men jag fattar inte hur man gör - kan du tipsa ? På "Bildgalleri/övrigt" finns en länk uppe till höger "Logga in" (fast jag redan är inloggad). Klickar jag där så kommer jag bara till startsidan i forumet.

/Ragnar
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Classiopeia - Martin Johansson

Post by bjorne »

ragge wrote:Hej Martin,
Kul att se att det finns fler som fotograferar utan teleskop. Polinställningen ser ut att vara helt perfekt.
Om jag skall komma med konstruktiv kritik så tycker jag att bilderna "lyfter" om man kan få med någonting i förgrunden också, tex genom att ta en bild utan star tracker och sedan mixa in bara den förgrunden. Jag blir också nyfiken på var du hittar rejält mörker på västkusten.

Lite off-topic : Jag har försökt lägga upp en bild på bildgalleriet, men jag fattar inte hur man gör - kan du tipsa ? På "Bildgalleri/övrigt" finns en länk uppe till höger "Logga in" (fast jag redan är inloggad). Klickar jag där så kommer jag bara till startsidan i forumet.

/Ragnar
Administration av bilder / Lägga upp nya bilder.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Classiopeia - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Ragnar,

Vid tillfället befann jag mig vid Jordfalls Hamn. Det fanns bara en områdeslampa som störde och jag tog mig friheten att hänga för den. Tyvärr så var seeingen riktigt usel, jag vet inte om det hade att göra med luftombytet vid havet eller om det var likadant i övriga delen av landet.

Jag har testat att fota med förgrunder men gjorde misstaget att ta bilden på högt ISO vilket såg sämre ut med den mjukt stackade stjärnhimlen.

https://maps.google.se/maps?q=Jordfalls ... 96,,0,6.16
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”