Mars och Deimos - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars och Deimos
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: I natt försökte jag fotografera Mars månar och lite efter kl. 02 lokal tid bedömde jag att de var i en gynnsam position, dvs tillräckligt avlägsna från planeten och i rätt vinkel i förhållande till difraktionsspikarna.
Grundexponeringen är tagen med en 2,5x Powermate och består av 18 bilder på 10 sek och där syns Deimos tydligt på 30 bågsekunders avstånd från planetkanten och magnitud 12,9.
Phobos som är en hel magnitud ljusare låg på maximal elongation 13 bågsekunder ut men hamnade innanför det utfrätta ljusskenet.
Det hade krävts betydligt mindre exponering för att försöka få med även den.
Jag kommer att försöka igen under den här oppositionen för det kan dröja många år till nästa möjliga tillfälle.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by LasseH »

Grattis till fångsten. Jag utgår från att du är den enda i Sverige som kan bocka av Deimos på sin lista, eller...?
Mvh,
LasseH.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Grattis :good: Kanske också Phobos vid lämpligt tillfälle?

Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Verkligen tjusigt! Att få med Deimos på bild var riktigt skickligt gjort :good:
/Torbjörn
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by hansg »

De va strongt gjort!!
h-g
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by Peter R »

I natt lyckades jag igen fånga Deimos, denna gången till vänster om planeten.
Den vita pricken syns på 3 sekvenser tagna efter varandra och ligger exakt rätt placerad. Tyvärr syntes inga stjärnor vid tillfället men jag fotograferar alltid planeten för att användas som referens för mätningarna.
Deimos är inte lika distinkt för det var aningen mera turbulens och en svag vind så jag har fått pressa bilderna hårdare.
I kväll kommer ett bra tillfälle att försöka få med båda månarna på samma sida och med hyfsat bra elongation.

/*Peter R
Deimos 20140421_223356UT -2M.jpg
Deimos 20140421_223356UT -2M.jpg (663.24 KiB) Viewed 5394 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Imponerande och proffsigt! Jag gillar särskilt att du lägger in planetskivan i bilden, då får man en referens och kan entydigt identifiera objektet.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Fint Peter! Nu fick jag en visuell utmaning!

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag hade tillräckligt många bilder där Deimos gick att urskilja för att få till en animation som visar förloppet mellan kl 22:01 UT och 22:46UT den 21 april.
En av svårigheterna med att få med Phobos är att den rör sig ännu snabbare
Jag plockade även ut rotationsbanan från mitt astroprogram StarryNightPro+och som tur är visar det sig att Deimos ligger korrekt :D
Fint Peter! Nu fick jag en visuell utmaning!

/Timo K
Lycka till :good:

/*Peter R
Deimos-Anim-04M.gif
Deimos-Anim-04M.gif (1.46 MiB) Viewed 5343 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Nu blev det ännu snäppet bättre! Jag måste få säga att du är en exceptionell astrofotograf eftersom du förenar teknisk skicklighet och vetenskaplig noggrannhet med kreativitet, originalitet och känsla för pedagogik.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Verkligen! Alltid kul och intressant att ta del av dina bilder och animationer!
Thomas Karlsson
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by VigdisVZ »

Verkligen imponerande!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Nu finns animationen också på förstasidan hos spaceweather.com.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by utas »

Verkligen snyggt jobbat!

jag tycker om din "vetenskapliga" approach, och att du ger bilderna en mening, annan än att visa upp en vacker bild. (Vilket iofs. inte är fel, det heller!)
-En annan riggar bara upp grejerna och "kör på" utan att ha någon större plan med materialet...

Som sagt, bra jobbat! :good:

//Roger
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars och Deimos - Peter Rosén

Post by Peter R »

Stort tack för alla kommentarer.
Nu blev det ännu snäppet bättre! Jag måste få säga att du är en exceptionell astrofotograf eftersom du förenar teknisk skicklighet och vetenskaplig noggrannhet med kreativitet, originalitet och känsla för pedagogik.
Den här typen av bilder kräver väldigt hård bildbehandling och förstärkning av en mycket svag signal som ligger alldeles på gränsen.
Efter många timmars fotograferande och ännu flera med bildbehandling så tyckte jag att det kändes frustrerande att som enda resultat ha en massa gryniga pixlar som hoppar omkring, även om de visar något svårobserverat eller unikt. Jag ville presentera det så att det uppfattas som en ljussvag och avlägsen himmlakropp som rör sig runt en annan och i en 3D-rymd.

Nu ska jag försöka dra lite nya slutsatser runt tekniken som jag har använt på Phobos och Deimos och ta det som en generalrepetition för Sirius B (som jag har gjort några halvhjärtade försök på i vintras).
Efter lite efterforskningar hittade jag också tillbaka din intressanta artikel om "Dubbelstjärnor och upplösning" på AstronomiGuiden http://www.astronomiguiden.se/t.asp?url ... upplosning som kan vara högst relevant att läsa igen :good:

/*Peter R

Return to “Bilder”