M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Bilder från galleriet
Post Reply
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by perfrej »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101 M101 - LRGB-träning
Exponering: L 29 x 20m, R 22 x 20m, G 12 x 20m, B 25 x 20m
Fotograf: Per Frejvall
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX III
Kamera: QSI 683 wsg8
Kommentar: Medan jag väntar på att alla data skall rinna till från Provence får jag sysselsätta mig med lite LRGB-träning. Jag har så mycket kvar att lära mig...

Detta är i alla fall en LRGB av M101, infångad som följder:

10Micron GM2000HPS, Takahashi FSQ-106 EDX III, QSi-683 med Astrodon-filter. ACP/Maxim/Focusmax.

Processad i Pixinsight och lite Photoshop 6. Alla delexponeringar är 20 minuter långa och Flats/BIAS/Darks har påförsts (darks som test, men inte tycker jag att det blev bättre av det).

Allt oguidat.

Jag skall ha lite mer data innan jag försöker mig på en slutversion (sissådär dubbelt så mycket).

Hepp!

/per

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by Magnus Nyborg »

Du kan sluta träna och gå direkt på match!

Verkligen snyggt!

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Vilka roliga saker du håller på med, sitter högt upp i bergen där i södra Frankrike om jag förstått rätt. Jättehäftig bild redan som den är som nu. Men förstår du vill ta upp den på ännu högre höjder för att se var gränsen går.

Läste lite om din utrustning, ser den röda kanalen blöder ut lite osymetriskt på en del stjärnor, men kanske bara alignen som blivit lite fel. Blev i varje fall lite nyfiken på en sådan rolls till refraktor du har hur stort våglängsområde den är korrigerad för, såg inte på nätet. Men du kanske har uppgift på det?

Satt jag där du sitter skulle jag nog försöka att kombinera med några kortare exponeringar också för stjärnornas skull, kameran har en FWD på 25000e-.

Men som sagt bara petitesser, bilden är jättebra. Hoppas få se mer på era roliga saker ni åstadkommer där nere. Själv har jag inte ens provat en LRGB tagning, vore spännande, och blir kanske någon gång när man har en monokrom kamera.

Hur gick det med styrkortet du tagit fram, är det i drift nu?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by perfrej »

Magnus, allt är relativt och det finns så mycket mer att hämta ur data. Jag skall surra fast Jonas Grinde bredvid ett par dagar och dra ur honom alla hemligheter i bildbehandling...

Lars, jag försöker att alltid ha kul - ett av mina motton! Den röda blödningen är irriterande. Jag försöker labba fram bra inställningar i Pixinsights star alignment och det har kommit en bit på väg men det finns fortfarande mer att göra. En fundering har varit om det helt enkelt är ett optiskt problem som spökar men jag vet inte än.

Jag tror att jag skall gå ner lite i exponering på RGB-delen för att rädda stjärnorna. Har provat att köra masked stretch och det ger bättre stjärnfärg men visar mer av aberrationen jag ahr mellan rött och blått. Jobbar vidare...

Styrkortet r i skarp drift i Provence i min rig och snart i Peter Woods. Vidare går den skarpt på balkongen och version två är under utlaborerande. Tvåan är urkool med mjukvarusäkringar och en del balla finesser. CAD:ar den as we speak :)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Sådan röda blödningar brukar jag få med min 500mm telelins, men det är ju relativt enkel vad gäller våglängds bandbredden, ingen ED men däremot 5 elements. Din refraktor borde vara vida överlägsen. Utifrån det skulle jag tro du har något IR läckage i något filter, eller flera. Speciellt det röda. När du kör Luminans bilderna, har du IR/UV filter på då eller släpper du igenom allt? Kameran är säkerligen känslig ända till 1000nm och det lär inte ens din refraktor klara att fokusera bra.

Bara en ide.

Ser du även har en 190MN, den borde inte ge de effekterna med samma filteruppsättning oavsett om de släpper igenom IR.

Kul du skarptestar drivkortet! Jobbar du med elektronikkonstruktion?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by perfrej »

Lars,

Jag har Astrodons filter i Trubalance E-serien, vilken är speciell för responsen i KAF-seriens sensorer. De skall vara IR-blockerade ordentligt så problemet torde inte ligga där. Jag labbar med olika registreringsinställningar för att försöka bara använda de små stjärnorna som inte blöder alls. Vi får se...

Jag jobbade under hela 80-talet med elektronik och controller-programmering, så jag har helt enkelt borstat av de små kunskaper jag har liggande och tagit lite hjälp av min gamle kollega från den tiden. Det är riktigt roligt och jag håller på med ett par kioskvältare för astrobruk.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by Init4theimaging »

Hej Per.

Har du använt både bias och darks på lights?
Isf uteblir resultatet på utläsningsbruset (bias) då det redan finns med i darks och det blir dubbelt subtraherat vilket stoppar tillbaka det igen.

Bias på flats och darks på lights så funkar det.

Mvh,
Daniel
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by perfrej »

Kalibreringen är gjord med Pixinsights skript (Batch Preprocess) så den tar BIAS från flats och darks från lights. Kalibreringen är nog rätt, men darks har ingen direkt påverkan på resultatet. Jag kör oftast med bara BIAS.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Har du tagit motsvarande bild här från Stockholm, vore kul att se hur stor skillnad det blir.

Guld att kunna den typ av programmering, speciellt inom astronomi området måste det finnas mycket att ta fram och det kanske inte behöver bli så dyrt med den tekniken att det går att göra låga serier.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by Pelle »

Vilket djup i denna bild! Fantastiskt fin. Jag räknade till 29 timmar exponering. Är det svenskt rekord?

/Pelle
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Läste på Astrodon om dina filter. Ja precis som du säger bör de inte kunna ge något IR läkage så borde vara något annat om det nu överhuvudtaget har med IR att göra.

Lite lustig konstruktion på filtren, de har flyttat på passbanden och ändrat bredden för att signalen från de tre skall bli lika vid samma exponering. Speciellt den gröna är ju bara ca halva bredden, men det innebär ju också dubbelt så lång exponering på den gröna kanalen. Men har säkert en poäng med att lägga en lucka där om nu den våglägden är spicellt utsatt för oönskade fotoner.

Annars är väl huvudsyftet att just få samma exponeringstid på alla 3 färgkanalerna och därmed få några färre kalibreringsdarks att lagra.

Såg Pelle räknat ut 29 timmars total exponering, he he, det får väl inte en annan ihop på ett helt år för samtliga bilder!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M101 M101 - LRGB-träning - Per Frejvall

Post by perfrej »

Japp, de har anpassat dem till KAF-seriens känslighet, vilket i sig inte borde göra exponeringarna längre - bara jämnare.

29 timmar går snabbt med ACP. Varenda timme utnyttjas!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg

Return to “Bilder”