Objekt: Saturnus
Exponering: 1/30 sek 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: En monokrom bild på Saturnus från natten till den 5/4, genom ir 742 filter.
Fick en (1!) lucka med "hyfsad" seeing vid mitt första försök på Saturnus för i år.
Det hade hunnit bli ganska tråkig transparens, så jag fick använda full gain på DMK:n. Jag tog en .avi på 6 minuter, dvs. ungefär så lång tid som seeingen var något så när resonabel...
Att använda OSC -färgkameran kan man fetglömma, då atmosfären, i det här fallet vid 13 graders alt, sprider färgerna för mycket även med 2,5 x Powermate, som skall vara apo. Jag hade tre små Saturnusar NÄSTAN uppe på varann på skärmen, en röd, en grön och en blå.....
Det är nästan så att man vill ta fram färgkritorna och ge den stackarn lite färg..!
Annars är jag för en gångs skull (kors i taket!!) nöjd, inga konstigheter med kollimering, inget trassel... (-förutom då det förbannade windows 8.1, som tjatade om "aktivering" 5 ggr. mitt under pågående filmning, då jag köpt ny laptop...)
Dessutom fick jag med ringdetaljer och en tydlig bandning, vilket jag inte räknat med på den höjden!
Nästa gång det vankas bra förhållanden tar jag nog ut C9,25:an, men det bär emot när man har tillgång till världens smidigaste lilla balkong -astro -kraftpaket, C8:an!
//Roger

Klicka for att se stor version av bilden