6 kometer, Lovejoy med blotta ögat, ISON mm med 10x50

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

6 kometer, Lovejoy med blotta ögat, ISON mm med 10x50

Post by timokarhula »

Det blev ett mycket produktivt kometpass imorse (8 november). Vissa väderleksprognoser hade visat chans för uppklarnande väder framåt småtimmarna. Vaknade vid 2:30-tiden och såg snabbt passerande moln över himlen med stjärnor synliga i "sucker holes". Tog en chansning och åkte iväg till Åkesta observatoriet norr om Västerås.

Eftersom det var molnigt och regnade igår kväll missade jag att se kometerna 154P/Brewington och C/2010S1 (LINEAR). Jag började nu med att se de svåraste och ljussvagaste teleskopkometerna. C/2011J2 (LINEAR) befann sig högt upp i Draken. Med 16-tums ODK-teleskopet och 300x förstoring skattade jag (klockan 2:34 UT) C/2011J2 (LINEAR) preliminärt till magnitud 13.9 enligt APASS-katalogen (13.4 enligt Guide Star Catalog), komadiameter 0'.8 och kondensationsgrad 3 (tämligen diffus).

Klockan 3:05 UT fann jag komet C/2012F6 (Lemmon), även den i Draken. Lemmon var i undre kulmination och låg som sämst till, på 21º höjd. Den var därför svårare att se än C/2011J2. Skattade Lemmon preliminärt till magnitud 13.9, diameter 0'.5 och diffus, DC=2.

Nu till morgonens första höjdpunkt, komet C/2013R1 (Lovejoy). Med Dall-Kirkham teleskopet var kometen extremt ljus. Den var väl kondenserad, DC=6-7. I centrum syntes en nästan stellär pseudonucleus av 11:e magnituden. Med 10x50-kikaren på stativ syntes komet Lovejoy 2º.7 öster om M44 (Praesepe) i Kräftan. Lovejoys koma var ca 14' i diameter. Jag tittade upp mot Praesepe och jag kunde även skymta komet C/2013R1 (Lovejoy) med blotta ögat (klockan 3:20 UT)! Skattade ljusstyrkan till magnitud 5.8. Söder om Lovejoy skymtade jag även den V=6.41 HD75469 med blotta ögat. M44 såg grynig ut, dvs enstaka stjärnor kunde skymtas. Inte illa från Västerås! Komet Lovejoy ljusnar fortfarande så den kommer att bli en fin komet i höst.

Klockan 3:39 UT lät jag tuben svinga mot C/2012X1 (LINEAR). Med 68x förstoring visade den en liten, ljus kärna omgiven av ett stort halo. Stjärnhoppade även med 10x50 till kometen i Björnvaktaren. C/2012X1 var ganska stor och diffus. Skattade med kikaren kometen till magnitud 8.5, diameter 10' och DC=2.

Morgonens andra höjdpunkt blev snackisen C/2012S1 (ISON) i Jungfrun. Första anblicken med 40cm-teleskopet visade en rak, åtminstone 15' lång svans mot PA 285º som stack ut från den 3'x2' avlånga koman. Misstänkte att ISON skulle synas med 10x50-kikaren också. Visst gjorde den det! Skattade ljusstyrkan till magnitud 8.0, diameter nästan 5' och DC=6 (klockan 4:07 UT). Koman har alltså blivit betydligt mer kondenserad de senaste veckorna. Än finns det lite hopp att ISON blir en fin komet!

Den sista kometen blev 2P/Encke, också den i Virgo, på 28º elongation. Med ODK-teleskopet var Encke mycket kondenserad och liten (kl 4:16 UT). Riktade även 10x50-kikaren mot komet Encke och den såg ut som en liten, suddig stjärna. Skattade den till magnitud 6.6, komadiameter 3' och DC=7-8 (kl 4:41 UT). Jag följde Encke fram till den nautiska gryningen klockan 5:56.

Så här många kometer, 6 stycken, hade jag förut inte obsat under ett observationspass (inom 2 timmar)! Inte heller hade jag förut sett fyra kometer med så små kikare som 10x50. Att Lovejoy syntes för blotta ögat och att ISON syns nu med vanliga prismakikare var trevliga överraskningar. Att himlen sprack upp denna morgon efter flera dagar med mulet väder var också trevligt. Himlen var ovanligt transparent och gränsmagnituden var närmare 6.5 med blotta ögat från Åkesta-observatoriet utanför Västerås.

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: 6 kometer, Lovejoy med blotta ögat, ISON mm med 10x50

Post by jwarell »

Jättekul och inspirerande att läsa din observationsrapport Timo! Kul att förhållandena kan vara så fina så nära Västerås.

Här sprack det upp i morse när jag var på väg till jobbet. Mycket moln på sistone och endast korta gluggar, samtliga på kvällstid, och jag börjar få observationsabstinens! Ser fram emot att spana in Lovejoy och ISON visuellt. Och även att påbörja Marssäsongen inför oppositionen i april.

Eftersom vi inte har någon annan sammanställningsfunktion för kometer i Sverige än arkivet på SAAF:s kometsida så känns det väldigt viktigt att alla svenska observationer som du får in faktiskt kontinuerligt publiceras där. Annars kommer de att tappas bort. Ett förslag är att göra rapporterna via COBS och plocka de färdigformatterade ICQ-obsarna därifrån, det gäller både visuella och fotografiska observationer. Mejla mig kometobsar kontinuerligt så lägger jag upp dem i obsarkivet!

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: 6 kometer, Lovejoy med blotta ögat, ISON mm med 10x50

Post by Timaoes »

Ja, nu kliar det än värre i okularögat. Tackar för rapporten. Sex kometer på raken låter helt fantastiskt, men så är det ju också en alldeles speciell komethöst. Jag följer prognoserna men de har inte bjudit på några öppningar den senaste tiden. Det ser inte heller ut som om väderläget kommer att ändra sig den närmaste tiden.

Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 6 kometer, Lovejoy med blotta ögat, ISON mm med 10x50

Post by Hans Bengtsson »

Vilken enastående fin kometrapport!

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 6 kometer, Lovejoy med blotta ögat, ISON mm med 10x50

Post by Tompa »

Håller med ovanstående skrivare! Alltid intressanta rapporter från Timo!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Observationer”