Venus dagtid - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus dagtid
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Totalt 369 Bilder av 478 dvs 24 sek à 15b/s.
Den belysta delen är c:a 1,5 % och diametern 57 bågsekunder.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Peter R »

I morse var det soligt och eftersom väderprognosen från SMHI är dyster de närmaste dagarna så tänkte jag försöka fånga Venus dagtid innan de svarta moln som hopade sig i väster började rulla in.
Polinställningen fick jag göra grovt på solens koordinat med ett solfilter. När jag sedan gick över till Venus så kunde jag bara konstatera att jag inte hade fått in den i synfältet. Dessutom täcktes himmeln runt Solen och Venus snabbt av moln så det var bara att ge upp.
När jag hade monterat ner och burit in allting förutom stativet så klarnade plötsligt himmeln och jag bestämde att göra ett nytt försök.
Den här gången gick det bättre och jag hann precis fånga en filmsekvens på 32 sekunder (där 24 gick att använda) innan Venus försvann på nytt bakom molnen.
Förhållandena visade sig vara väldigt stabila så jag tycker att det blev en bra bild trotts den korta sekvensen.
Nu nästan 3 timmar senare så öser regnet ner.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Genom att välja ut 40 bilder och stacka dem manuellt i Photoshop lyckades jag få till en tunnare skära som sträcker sig längre så nu har jag uppdaterat bilden.
Skäran håller på att sluta sig i en cirkel.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Ikväll vid 22:30-tiden "svischar" Merkurius förbi Venus. Merkurius ligger då bara 12' N om Venus och är så ljus som magnitud -1.7. När Venus är en 0.7% belyst skära är Merkurius istället 96% full. Venus elongation (solavstånd) är bara 6º.7. Ett utmanande fototillfälle!

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Timo,
"Svischa" är rätt passande för planeterna har närmat sig varandra med 2,5° på bara 24 timmar.
Det är inbokat i kalendern sedan en vecka men jag antar att det regnar ihärdigt även hos dig sedan igår kväll.
Det finns en liten chans att molnen lättar ikväll men annars verkar Östersund ligga bäst till väderleksmässigt enligt SMHI.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Här ser man att den belysta delen av Venus är på ca 212° och ökar mot en full cirkel
Venusvinkel_20120531_104046.jpg
Venusvinkel_20120531_104046.jpg (71.31 KiB) Viewed 6596 times
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Jag lyckades observera Venus-Merkurius konjunktionen nyss! Klockan 21:49 var solen bakom en molnreva och det var 11 minuter innan solnedgången. Jag svepte med min 25x100-kikare på Manfrotto-stativet vänster-höger på 5º höjd över horisonten och ungefär lika långt till vänster om solen. Plötsligt ser jag en månskära bland molnen. Det var så jag tänkte. Venus skära såg nämligen ungefär lika stor ut som en motsvarande månskära ser ut med blotta ögat. Kl 21:51 ser jag även Merkurius dyka fram, hur ljus som helst, när man väl lokaliserat den. Jag följde planetparen under sex minuters tid innan de försvann ned bakom en molnbank. Jag försökte sedan hitta dem under en halvtimmes tid men planeterna hade försvunnit bakom molnen för gott.

Observationen slog en del av mina personliga rekord. Venus och Merkurius inbördes vinkelavstånd var 12'05". En så tät planetkonjunktion hade jag aldrig sett tidigare (förutom konjunktioner mellan småplaneter, asteroider)! Merkurius elongation var 6º42'. Så nära solen hade jag aldrig tidigare sett Merkurius. Venus elongation var 6º44', en tangering från min observation den 20 januari 1990. Tack vare Merkurius höga ljusstyrka, -1.7 magnituder, kunde jag se den enkelt medan solen ännu var uppe. Det var faktiskt första gången som jag såg Merkurius i dagsljus.

Venus utseende skiljde sig bestämt mot månens skära. När man ser en mycket tunn månskära, en s.k. Danjon-måne, är månens upplysta skära en båge betydligt kortare än 180º. Ofta är den 150º eller kortare. Venus synliga båge var nu åtminstone 180º men hur mycket mer kunde jag inte bedöma med exakthet, möjligen 190º visuellt, eller något mer.

Det var tur att jag hade burit ut kikaren i förväg för jag hade tänkt obsa med Dobson-teleskopet vid 22:30-tiden men då hade ju planeterna gått bakom molnen vid horisonten. Det var mycket kyligt för att vara en junikväll, +5º C, och sjunkande.

/Timo K
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Grattis till en imponerande observation :good:
Själv hade jag mulet väder och dessutom jobbade jag. Men även om jag varit ledig och haft klart väder skulle jag knappast klara av att kopiera din fina obs.
Slutligen en undran: känns det inte lite riskabelt att svepa med en kikare så nära solen?
/Magnus
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Väldigt fin obsrapport som visar att man aldrig ska ge upp.
Det var helmulet när jag kom hem från jobbet sent igår kväll men några få minuter trängde några ilröda solstrålar genom och belyste fasaderna på andra sidan sundet. Kanske jag hade kunnat se något då om jag som du hade stått redo med ett par kikare.
Det finns en hel del bilder på Spaceweather exempelvis http://spaceweather.com/submissions/pic ... 590086.jpg och den här som ligger nära vid själva konjunktionen med mindre än 12' separation http://spaceweather.com/submissions/pic ... 599835.jpg

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Bilden http://spaceweather.com/submissions/pic ... 590086.jpg (den första av bilderna du hänvisade till ovan) visar ungefär hur himlen tedde sig för mig men riktigt så mycket moln hade inte jag. Att svepa med kikaren utan filter mycket nära solen är inget jag rekommenderar nybörjaren. Venus låg dryga 6º från solen dvs den skulle ha synts i samma synfält som solen i en vanlig kikare, typ 7x50. Jag visste att Venus låg 4º högre upp än solen och 25x100-kikaren har ett synfält på 2º.5. Jag riktade kikaren två synfält ovanför solen och låste den på den höjden. Då kunde jag inte av misstag rikta in kikaren mot solen. När jag sedan svepte med kikaren vänster-höger så fann jag snabbt Venus bland molnrevorna. Det som jag blev speciellt imponerad av var Venus storlek och den smala skäran som var dryga halvcirkeln. Merkurius mot "klockan halv två" var också lätt att se pga närheten till Venus.

/Timo K
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Så sant, att svepa nära solen med en ofiltrerad kikare är inget för novisen. Astronomi är i allt väsentligt en ofarlig hobby, men i det här fallet kan minsta lilla misstag leda till irreparabla skador på bägge ögonen. Värsta fall blindhet; tål att påpekas när vi disskuterar denna typ av observationer.
Men skickligt gjort var den om än på gränsen till äventyrlighet!
/Magnus
PS Din observation får mig att överväga köp av en 80 - 100mm kikare och ett rejält fotostativ!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

En sak som jag aldrig hade hört talas om tidigare, men som beskrivs på Spaceweather (med länk till foto) är att Venus-skäran kan sträcka sig runt hela ytan, så att den inte längre är en skära utan en komplett ring. Det måste vara extremt få personer som sett detta fenomen. Givetvis inget man ska testa om man inte är van observatör och vet exakt vad man gör. Närheten till solen innebär förstås en överhängande risk.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Damian Peachs Bild på Spaceweather http://spaceweather.com/gallery/indiv_u ... 1jggjpsvk6 uppvisar nu en belyst del på över 260° så snart uppvisar Venus en hel ring. Men det är ganska riskabelt att fotografera Venus nu, endast 2°30' från Solen idag vid lunchtid.
SMHI verkar ändra prognoserna från timme till timme. I morse runt 7:30 verkade Västkusten få fint väder medan det helt plötsligt såg mera dystert ut för Stockholm. Nu kl 10:00 är det ändrat och kanske finns det ett litet hopp för Stockholm mellan skurarna. Vindrutetorkare på frontlinsen verkar vara vad som gäller.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Det bör påpekas att de angivna värdena på Venus fas är geometriska värden utan hänsyn tagen till dess atmosfär. Vid små solelongationer ser man en kraftig refraktion i planetens atmosfär och en del av solljuset når observatören efter brytningen. Det är därför det är möjligt att se mer än 180º av Venus skära. På Damien Peachs bild är fasen 0.2% men det är i själva verket lite mer. Sedan tillkommer ökningen av Venus skenbara diameter tack vare atmosfären. Diametern inklusive dess atmosfär är 0.8% större än diametern som anges i de flesta planetarieprogram.

/Timo K (från Kiruna med växlande molnighet nu och regn på onsdag morgon enligt prognoserna)
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus dagtid - Peter Rosén

Post by Peter R »

/Timo K (från Kiruna med växlande molnighet nu och regn på onsdag morgon enligt prognoserna)
Nu börjar prognosen på nytt se ganska hoppfull ut för morgondagen här nere så jag hoppas att du återvänt från Kiruna.

Med oändliga försiktighetsåtgärder försökte jag fotografera Venus i morse, endast 1° från solkanten men skäran, eller ringen som det troligtvis var, gick inte att se på filmerna.
Här är 3 bilder som visar slutet av passagen 2004. Det kom en del moln och slöjade emellanåt.
Fotograferad med Nikon D1X, 300/2,8 och 2x teleförlängare.

/*Peter R
Venus_20040608-2M.jpg
Venus_20040608-2M.jpg (548.03 KiB) Viewed 6341 times

Return to “Bilder”