Solen 6-Panels Mosaik - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Solen 6-Panels Mosaik - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen 6-Panels Mosaik
Exponering: 6 * 500/5300 frames
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Coronado SolarmaxII 90 DS
Kamera: Canon EOS 50D
Kommentar: Här kommer min första mosaik av solen, bestående av 6 paneler från första dagen i Sverige med teleskopet. Det var tjorvigare än jag trodde att kompensera för den ojämna belysningen jag hade på delbilderna, förmodligen pga nybörjarmässigt rattande av bandpass-tuningen (3 olika reglage). Men jag skapade artificiella flats i photoshop, så det gick att stitcha ihop till slut, utan allt för uppenbara sömmar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Solen 6-Panels Mosaik - Jonas Grinde

Post by Frazze »

Härlig bild Jonas! Fina detaljer!
Man får känslan av att solen är en liten luden fluffig boll.

/Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Solen 6-Panels Mosaik - Jonas Grinde

Post by Corpze »

Helt fantastiska bilder! Lika härligt att studera dem varje gång! Hur gör man mosaiken? Guidar du teleskopet?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen 6-Panels Mosaik - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Då blev den lilla testen till en fullfjädrad enastående mosaik och nu tycker jag att kanten och protuberanserna bildar en bättre helhet mot din första test.
Jag har suttit länge och tittat på olika delar och det finns enormt mycket att upptäcka.
Jag kan nog inte hålla med Frazze för för mig är detta ett kokande kärnkraftsverk av kolossala mått.

Det vore intressant om du kunde ge lite tolkningar av bilden så att det blir mer än bara en vacker bild. Jag har jämfört med min bild på Solen tagen i synligt ljus från i stort sett samma tidpunkt http://astronet.se/view_image.php?id=1882&mode=large och bortsett från solfläckarnas position så finns det inte mycket gemensamt.
Till exempel, vad är alla ljusa stråken på solskivan, är det protuberanser? Bilden är väl negativ så det är egentligen mörka stråk antar jag.
Obs! Din bild är spegelvänd vilket iofs försvårar jämförelser med andra bilder.

/*Peter R
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Solen 6-Panels Mosaik - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Tack ska ni ha, kul att bilden roar fler än bara mig själv, jag sitter fortfarande och hittar nya spännande områden i bilden!
Corpze wrote:Hur gör man mosaiken? Guidar du teleskopet?
Jag fotade(filmade) 6 delbilder(sekvenser) , eftersom sensorn inte är stor nog att täcka hela solskivan med den här brännvidden, och sen lappade jag ihop allt i photoshop, väldigt mkt trixande, skulle vart skönt med en större sensor så man får med allt. Och jag fotar oguidat, solen är för stor som guidestjärna tror jag. Men eftersom man filmar solen med slutartider snabbare än en hundradel så gör det nog inte så mkt om trackingen/polinställningen är halvdan.

Peter R wrote:Det vore intressant om du kunde ge lite tolkningar av bilden så att det blir mer än bara en vacker bild.
Till exempel, vad är alla ljusa stråken på solskivan, är det protuberanser? Bilden är väl negativ så det är egentligen mörka stråk antar jag.
Obs! Din bild är spegelvänd vilket iofs försvårar jämförelser med andra bilder.
Det stämmer att solskivan är inverterad, vilket gör att proturberanserna blir ljusa stråk över ytan, och bilden blir mer tredimensionell... Men sen har jag otroligt mkt att lära om både solen och solfotande, då det här var från första gången jag fotade själv med tuben, och innan har jag bara kikat genom solteleskop 2-3 ggr, och inte spenderat nån tid i solfoto-gallerier online... Men det ger mig ett spännande utgångsläge då jag inte har blivit allt för influerad av andras verk. Teleskopet blev lite av ett rymdskepp för mig, som jag använder för att ge mig ut och utforska för mig okända marker, fruktansvärt spännande!

Return to “Bilder”