- Gunnar Wilhelmsson

Bilder från galleriet
Post Reply
gunnar
spamtest: JA

- Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 3 min iso800
Fotograf: Gunnar Wilhelmsson
Teleskop: Skywatcher 190MN Astrograph
Kamera: Canon 500D(omoddad)
Kommentar: Hej. Skulle fotografera pleijaderna i går kväll. Bah..Efter första 3min exponeringen kom den här bilden! Som synes har jag i alla fall fokus inställt. Någon som har gjort samma sak fast längre än 3 min?

Fotograferingsplats: Sandvreten.

Skratta åt mina stapplande steg i astrofotografering och bildbehandling här på astronet...Fortsättning lär följa. :geek:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars L

Re: - Gunnar Wilhelmsson

Post by Lars L »

Snygga Bathinov-spikes!
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Gunnar

Snyggt så här till första advent! Bilden skapar lite Julstämning. Det är bara på det igen. Har du kört med någon form av guider? Ser ut som den vandrat (wobblat) lite fram och tillbaka?

Mvh //Micke
gunnar

Post by gunnar »

Hej. Ja jag hade faktiskt min nya guider igång när bilden togs. Det är allra första gången som jag provar guidning, och det med min nyinförskaffade QHY5v-M guidekamera på SW ST-80 guidetub +PHD. Kan ju mycket väl vara så att det är något som jag kan ställa in bättre på alla olika parametrar i phd också men det får jag testa lite mer framöver och i lite lugnare väder. Kanske det kan vara dom rejält kraftiga vindbyarna som bidragit lite till wobblet också. Jag tror att vi alla som var ute på Sandvreten i förrgår natt wobblade ngt pg av blåsten. :green: En annan grej är att jag tycker det är för mycket flex i min dowetailbar och jag vill ha det stummare där. Det följde med en större "puck" till min NEQ6a som kan ta en annan typ av bredare skena och en sådan skena har jag beställt från ADM och jag hoppas att det ska förbättra flexet mellan tub och montering och det lär i så fall inte skada.

Mvh
Gunnar
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej Gunnar

Bilden ser ju riktigt bra ut, runda fina stjärnor, tog du ingen bild utan mask?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Juo

Post by Juo »

Självklart har jag gjort det. Också 3 minuter men det var ett mindre spektakulärt objekt så jag tror inte att jag har den kvar.
/ Juo

Return to “Bilder”