Jupiter - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jupiter kl.00:55 fotograferad med en Televue Powermate 2,5x.
Eftersom Dobsonmonteringen inte har motordrift så har Jupiter fått driva igenom synfältet medan jag fotograferade med 15b/s.
3 avi-filmer på c:a 240 bilder var.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: Jupiter - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Mycket fin bild igen!

En fråga bara. Bilden, är den i "naturlig storlek" dvs. du har inte förstorat upp bilden i t.ex. Photoshop? När jag försökt ge mig på Jupiter nu under några kvällar så tycker jag att det är omöjligt att få till något när jag fotar vid f10 med min 12" Meade. Bilden fladdrar något enormt! Igår gav jag mig på den igen men då med 6,3 fokalreduserare och då blev det betydligt lugnare. Men och andra sidan blev bilden på Jupiter även betydligt mindre :(

Shitt, det var så längesedan man höll på med planetfoto! :D Ja jag vet, planeter och sånt... :D Men det är faktiskt lite kul nu när Jupiter ligger så bra till. Vädret behöver ju inte heller vara perfekt och till och med månen kan ju vara framme! :lol:

Mvh //Micke
Peter R

Re: Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Micke,
Ja bilden är i rätt storlek eftersom jag har samplat upp 2x vid stackningen men förminskat slutbilden till 50% efter bildbehandlingen.
Jag har använt min 12" f/5 Dobson med en Powermate 2,5x vilket ger ett fokalavstånd på 3750mm och f/12,5.
Om det är för mycket turbulens kan det vara hopplöst att få ut någonting av de automatiserade stackningsprogramen. I en filmsekvens kan det finnas många skarpa bilder men förvrängda av turbulensen. Då strejkar i alla fall mitt stackningsprogram eller tar med typ 3 bilder av 600.
Jag tycker mig ha märkt överlag att när det är mycket turbulens - dvs. nästan alltid - :( är min refraktor snällare jämfört med min Maksutov och fragmenterar inte bilden lika mycket. Och då har båda fått komma ner i temperatur i c:a 2 timmar.
Jupiters står på 28° höjd i år att jämföra med 14° förra året och endast 7° 2008. Nästa år blir det hela 44° och 52° 2012 så det lär bli ännu bättre framöver.

/*Peter R

Return to “Bilder”