NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan
Exponering: 60*1min + 10*2 min
Fotograf: Göran Strand
Kommentar: Ett första test av min egenmodifierade Nikon D70. Tog bort IR-filtret och ersatte det med ett vanligt glas i samma storlek. Verkar fungera bra, kameran är nu väldigt känslig mot rött ljus. Väldigt svårt dock att få bort all smuts från glaset, men flatbilderna verkar rå på bekymret.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan - Göran Strand

Post by skafar65 »

Snyggt, mycket snyggt! Att du vågade sakta en så fin kamera!!!!? Är den obrukbar nu till vanligt foto?

Mvh //Micke
gost

Post by gost »

Tackar.

Ja, mer eller mindre. Jag använder den till lite IR-foto ibland. Men jag har min D200 & D300 som är orörda, i alla fall än så länge. Lite sugen att modda 200:an.
Starsoft

Post by Starsoft »

Snygg bild som gör mig nyfiken. Optiken ser bra ut ända ut i hörnen men med 300mm verkar den cropad en aning eller? Jag hittar ett NIkon objektiv som heter som ditt och det kostar som min bil att köpa, kan det vara det du använt?

Starka reflexer runt stjärnorna, du har väl inte använt ersättningsglas utan reflexbehandling?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
gost

Post by gost »

Anders, bilden är en aning cropad av mig, sen blir det egentligen motsvarande 450mm eftersom jag inte kör med en fullformats sensor. Med Nikons DX kameror är det en faktor på 1,5.

Mitt objektiv är inte det nya med VR utan modellen innan, inte lika dyrt men ändå i viss bilklass. Jag köpte mitt beg. från USA då dollarn var låg. Här hemma idag kan du få ett för 25,000 kanske.

När det gäller blaffiga stjärnor vet jag inte riktigtit vad det beror på än. Skall undersöka saken.

Return to “Bilder”