Äntligen på G (Chat - nån där)
Äntligen på G (Chat - nån där)
Man kanske inte får "chatta" här, men tänkte kolla om nån är online medan jag fotar ikväll... så man får lite sällskap då och då.
Det är alltså premiär med min CGEpro och två teleskop som fotar samtidigt... hoppas det funkar som tänkt samt allt annat som kan gå fel håller sig på mattan.
Nu står dom och kallnar och DSLR tar darks för fulla muggar.
Klassikerna M31 står på menyn... hoppas nu inga moln kommer krypande då jag tänkt köra länge...
Det är alltså premiär med min CGEpro och två teleskop som fotar samtidigt... hoppas det funkar som tänkt samt allt annat som kan gå fel håller sig på mattan.
Nu står dom och kallnar och DSLR tar darks för fulla muggar.
Klassikerna M31 står på menyn... hoppas nu inga moln kommer krypande då jag tänkt köra länge...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)
- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
- CGEpro:
Re: Äntligen på G (Chat - nån där)
Hej. Verkar fint ute ikväll och funderade på at ta premiärtest för säsongen ikväll
Det blev dock ändrade planer då pojken började kräkas.... Men jag ser fram emot att lösa dina rapporter
Det blev dock ändrade planer då pojken började kräkas.... Men jag ser fram emot att lösa dina rapporter

Jag är ju mer morgon- än kvällsmänniska, tokfel för en amatörastronom, men jag håller mig vaken så länge jag orkar. Spännande för en CGE-ägare att följa hur det går med en CGE Pro så jag håller tummarna för att allt ska fungera och att Murphy håller sig borta
/Lasse

/Lasse
Nu fotar det ÄNTLIGEN!
Intryck så långt:
1) Align etc funkade utan problem.
2) CGE'n träffade M31 mitt på chipet (jag körde tre alignment stjärnor)
3) Fokus,
- Guidern var som vanligt inga problem (helical fokuserade - varför är den inte mer vanlig tro?)
- Min nya TS med StarLight fokuserare (oj va bra, ingen shift alls). Nu fattar jag vad en bra fokuserare är!
- WO lite bökig som vanligt, men nu har jag fokus (hyggligt)
4) Skåpens riktning, jag justerade dom parallellt för 3v sedan, och trots flera in/utbärningar var fortfarande helt OK parallellt, men kan göras mer noggrant. Får se när jag bildbehandlar om det behövs då TS har klart större synfält än WO.
5) Följning: Svårt att ha 100 koll här än så länge, men jag ligger klart under 0,5 pixel fel, så helt ok enligt min tidigare HEQ5 erfarenhet. Har dock inte pillat nått på backlash och likande, bara lite aggresivness i Maxim - så det kan säkert förbättras. Klart är dock att X axeln är mer "lugn" än Y axeln. Kanske senare PEC träning kommer göra sitt. Men innan jag gör det vill jag säkerställa att poljusteringen är OK (är lite tveksam - men det får fösta bild sessionen avgöra).
6) Nu gäller fotboll på TV en stund.
Intryck så långt:
1) Align etc funkade utan problem.
2) CGE'n träffade M31 mitt på chipet (jag körde tre alignment stjärnor)
3) Fokus,
- Guidern var som vanligt inga problem (helical fokuserade - varför är den inte mer vanlig tro?)
- Min nya TS med StarLight fokuserare (oj va bra, ingen shift alls). Nu fattar jag vad en bra fokuserare är!
- WO lite bökig som vanligt, men nu har jag fokus (hyggligt)
4) Skåpens riktning, jag justerade dom parallellt för 3v sedan, och trots flera in/utbärningar var fortfarande helt OK parallellt, men kan göras mer noggrant. Får se när jag bildbehandlar om det behövs då TS har klart större synfält än WO.
5) Följning: Svårt att ha 100 koll här än så länge, men jag ligger klart under 0,5 pixel fel, så helt ok enligt min tidigare HEQ5 erfarenhet. Har dock inte pillat nått på backlash och likande, bara lite aggresivness i Maxim - så det kan säkert förbättras. Klart är dock att X axeln är mer "lugn" än Y axeln. Kanske senare PEC träning kommer göra sitt. Men innan jag gör det vill jag säkerställa att poljusteringen är OK (är lite tveksam - men det får fösta bild sessionen avgöra).
6) Nu gäller fotboll på TV en stund.
- CGEpro:
- CGEpro:
Nu dök det upp en fråga - flats till DSLR
Detta har jag aldrig gjort, men tänkte göra det ikväll.
Jag har ju en "ljusplatta", borde det inte bara vara att sätta den i auto läge och trycka?, eller hur bör en kurva se ut för en DSLT flats.
Detta har jag aldrig gjort, men tänkte göra det ikväll.
Jag har ju en "ljusplatta", borde det inte bara vara att sätta den i auto läge och trycka?, eller hur bör en kurva se ut för en DSLT flats.
- CGEpro:
- CGEpro:
Hej Mattias, kul att du är på gång med din nya montering, jag tittade nyss på satelitbilden och det ser väl inte ut att bli jättesent för din del i natt men det är väl bara att hålla ut så länge det går. Jag hoppas för min del att väderlöftena gällande södra norrland i slutet på veckan stämmer då det dessutom är lite mindre måne, just nu är det mest grått här i Gävle.
Jag har tidigare använt "auto" till DSLR flats ibland men jag rekommenderar att du kör manuellt då det kan vara stor spridning mellan de olika färgerna i histogrammet, beroende på ljusplattan.
Anders
Jag har tidigare använt "auto" till DSLR flats ibland men jag rekommenderar att du kör manuellt då det kan vara stor spridning mellan de olika färgerna i histogrammet, beroende på ljusplattan.
Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Tack anders, men hur skall histogrammet se ut på en DSLR för optimala Flats?
- CGEpro:
- CGEpro:
När jag tog mina flats så använde jag en glödlampa, inte att rekommendera, den gav väldigt mycket rött och väldigt lite blått ljus vilket jag hanterade så att om jag så till att ha det gröna i mitten på histogrammet så låg både röd och blå kurva en bit ifrån sina respektive ändar av histogrammet vilket jag upplevde vara tillräckligt. Jag blev aldrig så seriös så jag anpassade histogrammet efter respektive färg och tog 3 serier med flats med varierande exponeringstid. Jag tror inte att det är av någon avgörande betydelse vilken nivå signalen ligger på i flatbilden så länge som sensorn inte bottnar eller signalen är löjligt liten, svag signal går ju också att kompensera för genom att ta flera flats.Tack anders, men hur skall histogrammet se ut på en DSLR för optimala Flats?
Är inte månen besvärlig i kväll?
Anders
Vi pratar måne, duktigt fuktigt, dålig transparans och usel seeting - och en mycket glad Mattias!
Lite mindre glad blev jag när jag upptäckte att fokusen på DSLR'en inte var så bra som jag trodde.
Jag fokuserade när det fortfarande var rätt ljust ute, och då såg det bra ut. Men så länge det inte blir "färgfel" av ofokusen spelar det kanske ingen roll då jag alltid blurar färgdatan i slutändan åndå i PS.
Livefokus körde jag alltid innan jag började med Monokamera, kanske man skall kolla in en hartmanmask?
Dessutom kan jag skylla på orolig luft, när jag fokuserade kom jag inte under 3 på FWHM (brukar ligga under 2).
Hoppas nu det inte blir dagg på linserna, för mina heater ligger inne (har faktiskt aldrig haft problem innan - men idag är det FUKTIGT).
I övrigt har guidningskurvorna lugnat ner sig generellt, nu ligger jag på +/- 0,2 pixel. Kanske jagade jag seeing innan?
Lite mindre glad blev jag när jag upptäckte att fokusen på DSLR'en inte var så bra som jag trodde.
Jag fokuserade när det fortfarande var rätt ljust ute, och då såg det bra ut. Men så länge det inte blir "färgfel" av ofokusen spelar det kanske ingen roll då jag alltid blurar färgdatan i slutändan åndå i PS.
Livefokus körde jag alltid innan jag började med Monokamera, kanske man skall kolla in en hartmanmask?
Dessutom kan jag skylla på orolig luft, när jag fokuserade kom jag inte under 3 på FWHM (brukar ligga under 2).
Hoppas nu det inte blir dagg på linserna, för mina heater ligger inne (har faktiskt aldrig haft problem innan - men idag är det FUKTIGT).
I övrigt har guidningskurvorna lugnat ner sig generellt, nu ligger jag på +/- 0,2 pixel. Kanske jagade jag seeing innan?
- CGEpro:
- CGEpro:
Kul att det går bra men jag blir lite orolig för att drabbas av att också behöva köpa en bättre montering om det går allt för bra :? :?
När jag läser om allmänna erfarenheter från guidning på nätet så anges ofta väldigt låga värden på guidefelen, typ +/-0,1 pixel, jag utgår från att det är guideprogrammets angivna fel som redovisas och jag tycker det hela är lite suspekt. Undrar vad man skulle få för resultat om man hade en separat guideprogramvara som enbart analyserade guidefelen?
Vad kör du för exponeringstid/intervall på guidern?
Anders
När jag läser om allmänna erfarenheter från guidning på nätet så anges ofta väldigt låga värden på guidefelen, typ +/-0,1 pixel, jag utgår från att det är guideprogrammets angivna fel som redovisas och jag tycker det hela är lite suspekt. Undrar vad man skulle få för resultat om man hade en separat guideprogramvara som enbart analyserade guidefelen?
Vad kör du för exponeringstid/intervall på guidern?
Anders
Jag kör 1s exponering (kanske för kort) och aggessivness 5 på både x o Y.
Provade just med 3s, men det blev ingen större skillnad.
Faktum är att luftoroligheterna lugnat ner sig, och nu har jag nästan raka streck på guidning, typ +- 0,1 pixel enligt Maxim.
Värde som detta har jag aldrig varit i närheten av innan.
Nu börjar månen bli irriterande på M31, kanske gå över till Ha istället.
Hur tänkte jag när jag valde M31, precis där månen kommer vara....
Skit samma - jag skulle lära mig idag/natt.
LITE SUMMERING:
Efter G11'a, tappade jag sugen rätt rejält, men nu är jag tillbaks big time.
CGEpro kanske inte är bättre än andra monteringar i denna prisklass, men den kör skjortan av HEQ5'an (som jag var riktigt nöjd med).
Det jag mest gillar utöver att följningen och goto'n verkar kanon är att det går RIKTIGT snabbt att komma igång (både första och 20:e gången) och den är HELT tyst.
Säga vad man vill om Celeston, men dom gör lättanvända grejer. Att man sedan kan last med 50kg kanske inte är en fördel om man inte är rädd för att plånboken kommer bli smalare när man kan lasta kul tunga grejer... som en stor RC tex...
Provade just med 3s, men det blev ingen större skillnad.
Faktum är att luftoroligheterna lugnat ner sig, och nu har jag nästan raka streck på guidning, typ +- 0,1 pixel enligt Maxim.
Värde som detta har jag aldrig varit i närheten av innan.
Nu börjar månen bli irriterande på M31, kanske gå över till Ha istället.
Hur tänkte jag när jag valde M31, precis där månen kommer vara....
Skit samma - jag skulle lära mig idag/natt.
LITE SUMMERING:
Efter G11'a, tappade jag sugen rätt rejält, men nu är jag tillbaks big time.
CGEpro kanske inte är bättre än andra monteringar i denna prisklass, men den kör skjortan av HEQ5'an (som jag var riktigt nöjd med).
Det jag mest gillar utöver att följningen och goto'n verkar kanon är att det går RIKTIGT snabbt att komma igång (både första och 20:e gången) och den är HELT tyst.
Säga vad man vill om Celeston, men dom gör lättanvända grejer. Att man sedan kan last med 50kg kanske inte är en fördel om man inte är rädd för att plånboken kommer bli smalare när man kan lasta kul tunga grejer... som en stor RC tex...
- CGEpro:
- CGEpro:
Kul att det går bra för dig när du kom igång!
Det låter riktigt lovande. Jag är övertygad om att en 12" RC är en baggis på det stativet inklusive det du redan har på. Hans kan säkert ge ett bra pris....
/Lasse

/Lasse
Månen fick mig att sluta, fick dock ihop en ansenlig mängd data.
Återkommer med resultatet inom kort
Återkommer med resultatet inom kort
- CGEpro:
- CGEpro: