Hej på er
Tack ska ni ha! Ingen flatterner använd på denna bild. Har ingen till den tuben. Men det behövs kanske inte? Tycker själv att stjärnorna på denna bild är ganska fula men som jag skrev så blåste det en del och har inte lagt ner någon möda med att försöka fixa till dom.
Bengt du har både rätt och fel. Den bilden som du tog nu för tre år sedan har lika mycket detaljer (om inte mer). Men det finns ju inte mycket mer detaljer och pressa ut? Att det skulle vara samma upplösning beror nog på att jag kört denna i Binning 2 över alla kanaler. I huvudsak för att få ner exponeringstiden. Bilderna behöver inte vara större heller då dom ändå inte gör sig i större format på skärmen. Men, möjligheten finns ju att ta i 1x1 i varje fall H-Alphan och göra lite närbilds urklipp på objekten.
Som jag nämt innan och som ni vet som håller på med filterfoto så är det ju betydligt mer tidskrävande. Tyvärr "får" man ju inte mer tid av SMHI så det blir tyvärr lite hafsigt, långt ifrån så bra som det skulle kunna bli. En önskedröm hade ju varit 4timmar H-Alpha 1x1 4timmar SIII 2x2 och 4 timmar SII 2x2 och ett par timmar H-Beta. Men där går väl halva årets klara nätters konto?
Så min filosofi då det gäller skjutgärnsastronomi som man ägnar sig åt här i Sverige står fast! Till bilder där man inte behöver smalband eller där vinsten av detta är marginell föredrar jag färgkamera. Galaxer, Stjärnhopar och små Nebulosor som Kattögat, Eskimånebulosan, Ugglan med flera där regerar färgkameran. Får man en lucka på 4 timmar ja då är det fyra timmar på LRGB samtidigt. På liknande objekt som Rosettnebulosan, monokamera och filter. Då krävs mer tid och tålamod, man skulle ägnat hela kvällen i detta fall till H-Alpha. Om ett par eller flera veckor skulle OIII samlats in och det slutgilltiga resultatet hade presenterats någon gång i april. Usch vad deprimerande det lät!
Vi bor i fel land! //Micke