M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Robert »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: LRGB 100:15:15:15 min
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Nästan fullmåne och isbark på teleskopet gjorde inte förhållandena ideala. Månens sken gjorde en del hemska gradienter som var svåra att behandla på färgbilderna. Trots allt en ganska trevlig M31 bild ändå.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Teleskop: AP 130GT, TMB 100mm/f8, Takahashi FS-60c, COCO 60mm
Montering: AP900
Kamera: QSI 583wsg, SXV-H9
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by GAIS »

Relativt mycket data och lite bild, kan du pressa mer eller var månen så nära M31?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Robert »

Månen var ganska nära. Färgerna gör det svårt att pressa mer pga skumma gradienter som jag är dålig på att ta bort. En svartvit bild kan jag dock pressa mer.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Bengt »

. Bara en som är ivrig att testa en ny ccd ger sig ut på deep sky foto en sån ljus natt med månen framme :D
Det blev en massa fenomen jag inte sett så ofta innan.Men du kan säkert förklara dem för mig :D
Fenomen 1 violettfärg i ena hörnet och grön i det andra på grund av månen har jag aldrig sett innan? Hur kan det bli såna konstiga gradientfel. När jag drabbats av månens förbannelse på mina bilder har jag aldrig fått såna konstiga effekter.de brukar mest visa sig i ena hörnet.
fenomen 2 : avlånga stjärnor i vänstra nedre hörnet och övre högra men inte i de andra hörnen? Satt kameran snett i eller har du croppat den??

Hade du använt samma exponeringstid en kväll med bättre förutsättningar hade man säkert fått fram tex stoftbanden bättre.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Robert »

Med större chip får man större synfält vilket ger en större gradient då man har med mer ljusskillnad på bakgrunden. Går säkert att få bort bra. SKall se om jag kan fixa bort gradienterna senare.

De avlånga stjärnorna är nog pga lite sned kamera. Får fixa lite andra adaptrar med tiden mellan teleskopet och min JMI fokuserare. Tror det är där boven är.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Bengt »

Har själv ju en jmi som ofta gjort att min ccd hamnat lite snett. Man borde haft någon form av krympring istället. hittat du någon bra adapter hoppas jag du delar med dig av vad man ska investera i.

Visste inte att såna gradient fenomen kan öka med större chip. Borde innebära att även ljusföroreningar blir mer märkbara.


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Robert »

Har laddat upp en ny version nu.

Fixat bort lite av färggradientfelet dels med gradient verktyget i MaximDL som gjorde ett bra basjobb och sedan lite finjustering i Photoshop. Pressade bilden lite mer nu så man ser mer av galaxen med.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Timo »

Den ser inte så dum ut alls Robert, speciellt med tanke på fullmånen.
Utan störande måne så blir den nog svårslagen....
Frågan är om man inte skall vikta exponeringarna en aning med tanke på att området runt centrum bör vara gulaktigt lite längre ut än nu, men armarna fortsatt blåtonade ?
Försökte själv ta färgen till min IC342 men hann bara med blått och en del grönt. Isbeläggningen var som sagt besvärande den natten. Det slutade med att min primär fick en ishinna !!! Det har aldrig hänt förr !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Robert »

Lite kul om denna bilden.
I Alingsåstidningen blev den utsedd till månadens bild januari 2010 och är nu med i omröstningen för årets bild. Kul att ha en astronomibild bland de andra fina bilderna.

Här kan man se min bild och de andra månadsbilderna. http://www.alingsastidning.se/favorostning.asp
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Peter R »

Grattis, håller tummarna till tisdag!
Såg att du bara hade deltagit med en enda bild i januari 2010 och den står ut inte minst genom motivvalet mot alla andra 280 vackra bilder.

/*Peter R
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M31 Andromedagalaxen - Robert Wahlström

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

En härlig bild fullmånen till trots, jag har också problem med tilt, jag kan ställa ringen som håller kameran för att motverka detta men inte lyckats ännu, håller på och skissar på en ny lösning. Att gå upp i shipstorlek är ingen dans på rosor må jag säga, men det är kul..

/LG

Return to “Bilder”