Månen bakom slöjmoln - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Månen bakom slöjmoln - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen bakom slöjmoln
Exponering: 2 exponeringar
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag avslutade en lång fotosession på M51 och M81-82 i natt med att ta den här bilden på månen.
2 exponeringar sammanslagnaför att återge stämningen. Här tycker jag att vigneteringen bara ger en klädsam inramning.
Som tur är räckte inte slöjmolnen ända upp till Karlavagnen så jag lyckades fånga ytterligare 1 timma på vardera objekt. Men det lär dröja ett tag innan jag hinner behandla klart. Kanske något för regniga sommardagar!

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Timo

Re: Månen bakom slöjmoln - Peter Rosén

Post by Timo »

Peter,
fin stämningsbild.
En stark Sagan om Ringen känsla ger den mig !

Sen avundas jag dig din 5D Mark II. Måste skaffa mig en sådan en dag :D
Hade just besök av en proffsfotograf, Anders Blomqvist, som tidigare hade den kameran. Enda nackdelen är att de är lite fuktkänsliga sa han annars är det en toppenkamera.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Tack Timo,

När det är molnigt kan månen ibland ge fantastiska vyer som bör ses med kikare för 3D-effekten och jag har suttit klistrad i timmar framför detta förändliga och mäktiga skådespel. Rekomenderas!

Vad gäller min Eos 5DmkII har jag faktiskt inte ord nog att beskriva hur nöjd jag är och då menar jag som fotograf, astrokameran kom på köpet :-) . Problemet är att välja objektiv som ger den rättvisa.
Jag fick en 50mm f/1,8, den lite äldre Mk 1 med metallbajonett men väldigt plastig i övrigt. Jag trodde inte mycket om den och det första som hände var att bländarlammelerna låste sig. Med tanke på reparationskostnaderna var jag väldigt nära att kasta den men lyckades laga den själv. Och tur var det för den är sanslöst bra, knivskarp ända ut i hörnen på fullformat chipet och ingen vignetering så fort den bländas ner lite grann. Fokuserar dessutom blixtsnabbt och säkert.
Nackdelen är att varje bild (Raw+ jpeg) tar c:a 32 Mb på kortet. När jag öppnar råfilerna i 16 bitar så tar de 120 Mb.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

En mycket vacker stämningsfull bild. Den får du skriva ut och sätta ram kring och hänga upp i finrummet.

Vackert jobbat!

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

Helt makalös! Magnifik helt enkelt! När jag kikar på bilden blir jag sugen på nogatglass! Konstigt :)

Mvh //Micke
Timo

Post by Timo »

Ja Peter, jag förstår att du är nöjd !
Jag missade tillfället när Anders Blomqvist sålde sin förra året, det grämer mig.
Vad gäller optik så så kan man inte använda vad som helst med tanke på chipet.
Bra att du fick ordning på objektivet även om du måste blända ner en aning.
Men du bör nog hosta upp en del tusenlappar för att få optik som gör kameran rättvisa.
(Om du nu inte redan har det.)
Det kostar att ligga på topp :D

Lycka till med kameran !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Helt makalös! Magnifik helt enkelt! När jag kikar på bilden blir jag sugen på nogatglass! Konstigt
Jag blir sugen på whisky, ännu märkligare :D
Jag missade tillfället när Anders Blomqvist sålde sin förra året, det grämer mig.
Den han sålde var antagligen föregångaren 5D. Jag fick min 5DMkII efter att ha stått på väntelista i nästan ett halvår för den är nyutkommen.
Är du sugen på en 5D (12 Mpixel) så finns det flera till försäljning på blocket eftersom många vill gå över till MkII.

/*Peter R
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Peter,

Jag klämde själv på en väns MkII för någon vecka sedan och den känns verkligen gedigen och har det "rätta" ljudet men är den inte väl tung för teleskopmontering?
Nåväl, det går väl i.o.f.s. att balansera. En fråga: På 1Ds finns en funktion där du vid långa exponeringar kan dra ner strömmen på sensorn och på det sättet minska värmen som uppkommer på alla andra bilder som exponeras några minuter. Finns den funktionen på 5DMkII också?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R

Post by Peter R »

Hej Jonas,
Vikten är inget problem och jag tror tom att den är några gram lättare än min Eos 40D.
Du kanske provade med stora batterigreppet!?
Jag tror inte den strömsparfunktionen finns på MkII men jag har ännu inte trängt ner i alla undermenyer. Jag har exponerat c:a 150 bilder i följd på mellan 45 och 90 sekunder och kan inte se några effekter av värmealstring på sensorn, inte heller några "hot pixels", även utan brusreducering.
Andra fördelar som jag har upptäckt är bl.a. betydligt bättre dynamiskt omfång vilket gör att högdagrarna behåller teckning i stället för att frätas ut.
Det känns också som om den är mindre känslig för vignetering och ger bättre kantskärpa än APS-C sensor modellerna. Detta skulle kunna bero på microlinserna som täcker varje sensorelement för att öka ljusupptagningen.
Bruset är väldigt välkontrolerat och inget stort problem, åtminstone upp till 3200 Asa. Det enda jag är besviken på är en annan form av brus som är mera som stora röd-gröna blaffor som syns mest i himmelsbakgrunden. Jag tror att de kommer från omräkningen av Bayer-matrisen (RGRGRG ... BGBGBG) till RGB värden och är nästan omöjlig att få bort.
Detta är någonting som aldrig tas upp i kamerarecensioner, kanske för att det i stort sett bara syns i astrobilder där vi pressar bilderna hårt, och därför tror jag inte heller att Canon lägger ner någon möda för att göra någonting åt det heller.
Jag såg tom att det hade ökat från Eos 20D till 40D och i 5DMkII är det i stort sett oförändrat.

/*Peter R

Return to “Bilder”