M3 - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M3 - Mats Olsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M3
Exponering: 20x3min
Fotograf: Mats Olsson
Kommentar: Vill visa min första bild med Atik 314LC, som jag just köpt. (Tröttnade på att hamna ur fokus med min Nikon.) Bilden blev väl som den blev, inget särskilt men ändå. I fullt månljus håller jag mig till de ljusstarkare objekten. Jag har en fråga till er:
Runt de starkare stjärnorna kan man se en mörk kant. Normalt finns det ju ett ljust sken runt en starkare stjärna, trevligare än mörkt tycker jag. Vet någon vad det här kan bero på?
(Teleskop WO FLT98)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: M3 - Mats Olsson

Post by Starsoft »

Klotformade stjärnhopar tycker jag är fina objekt att fota, ringarna runt stjärnorna beror nog på lite överdriven bildbehandling. Unsharp mask eller någon typ av deconvolution kanske?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
GAIS

Post by GAIS »

Ringarna är typiska för överdriven bildbehandling i kombination med för lite exponering.
Unsharp masking samt framför allt DDP och convolve är "värsta" boven.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Grattis till en ny kamera och blev en ganska bra första bild tycker jag.

Den svarta ringen kan som tidigare nämnts beror på bildbehandling. Unsharp mask kan göra detta på stora stjärnor.

Stjärnhopen ser fin ut men bilden kan bli ändå bättre med lite ändrad färgbalans tycker jag. Jag tycker bakgrunden är lite för grön och stjärnhopen lite gul grönaktig. Lite mindre grön och mer blått i bilden så tror jag det blir en kanonbild.
GAIS

Post by GAIS »

Grejade lite med bilden... hoppas det är OK
Attachments
m3_090406stormk.jpg
m3_090406stormk.jpg (208.27 KiB) Viewed 4651 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Mats

Post by Mats »

Visst är det ok :D
De här svarta ringarna syns redan på delbilderna från kameran, så det är nog inte bildbehandlingen. Men jag har själv undrat om det kanske kan avhjälpas med längre delexponeringar som ni säger här. Jag såg att M3 lätt klarar minst dubbla tiden utan att brinna upp i mitten, ska pröva det nästa gång.

Jag har sett att överdriven bildbehandling gör en sak till med klotformiga stjärnhopar. Klotet slutar att vara just ett klot och blir till en platt skiva med stjärnor, 3D-effekten försvinner. Nästa gång ska jag ta in betydligt mer ljus, kunde inte det denna gång eftersom jag hade ett alltmer tjocknande cirrustäcke som till slut fick mig att ge upp.

Så ska jag se över färgbalansen lite...
Mats

Post by Mats »

Nu har jag hittat skurken som gav svart kant runt stjärnorna. Visst var det för hård bildbearbetning som ni var inne på. När bilden laddas från kameran kommer den i ett "rutigt" RAW-format som man sedan omvandlar till en trevlig TIF-bild i Artemis RGB. Jag trodde att detta program bara omvandlade formatet till ett snyggt sådant, men här finns en funktion för skärpa också. Den var för hårt ställd. Jag har bytt ut bilden, den går kanske att göra bättre men det ser klart trevligare ut nu i alla fall.
skafar65

Post by skafar65 »

Nu blev den ju riktigt bra!

Mvh //Micke
Terje

Post by Terje »

Jag skulle rekomendera att du stänger av alla former av uppskärpning och gör det manuellt efteråt i ett riktigt program.
Mats

Post by Mats »

Jag var tvungen att visa att jag nu lärt mig lite mer om photoshoppande, så jag har ändrat min gamla M3 efter ny formel. Bättre, tycker jag.

Return to “Bilder”