IC410 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

IC410 - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC410
Exponering: 37min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Ok, jag ger mig. Kanske är det så att man måste ta fyra gånger så lång exponering med färgkamera. I vilket fall som helst så får det vara nog med tester på dett objekt som jag tycker är ett av dom ljussvagaste jag fotat. Att det skulle bli fyra gånger så bra med en mono innebär ju att det är ett under att det inte finns fler fina bilder på detta objekt! Man skulle ju kunna fixa det på en timme?

Tycker den blev ganska spännande i varje fall :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GAIS

Re: IC410 - Mikael Skafar

Post by GAIS »

Inte dum tycker jag - vilka fina runda stjärnor förresten. Meade kanke inte är så dumt som andra säger?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Mattias

Tack ska du ha! Nej Meade är inte dåligt, det kräver kanske lite mer jobb med att finjustera men när man väl är där så funkar det utmärkt. Bilden är tagen med 10 minuters subbar. Rensade bort två av dom sju jag tog i gårkväll när jag satt och bildbehandlade. Är nog lite slarvig med det kom jag fram till. Vill gärna ha med så många som möjligt. Men det straffar sig, jag vet.... det är dumt :D

Mvh //Micke
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Nebulosan verkar lite svag men som Mattias sa är stjärnorna fina.

MEd massa mer exponeringstid så skulle dyu säkert få fram mer detaljer.

http://www.starrywonders.com/ic410.html Där är en fin bild på samma objekt tagen med nästan lika stort teleskop. Dock så har han 3 timmars exponeringstid. Om du exponerar i 12 timar få du säkert en lika bra :)
Terje

Post by Terje »

Blir inte fyra gånger bättre med en monokamera, är bara upplösningen som blir annorlunda
Bengt

Post by Bengt »

Hade nog själv hellre slängt ut värdefull fototid på andra objekt,där din typ av ccd gör sig betydligt bättre. Tycker bilder bekräftar att det är lite otacksamt köra h-alfa ihop med en färg ccd.

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Du har nog rätt. Var och en till sitt :D Men det har varit ett intressant projekt. Många goda inlägg och vi har väl kanske alla lärt oss något om CCD funktionens mysterium. Jag tror i varje fall att jag har fått lite grepp om det hela nu. Upplösningen blir som Terje säger något sämre men jag köper inte det där med att det skulle behövas fyra gånger så lång tid. :wink:

Nu ska jag ge mig in i monolandets rike. Men först om vädret tillåter så hade jag tänkt ge mig på krabban M1 med 12" Meaden och denna kamera. Tror det skulle kunna bli en intressant kombination?

Ha det gott! //Micke
Terje

Post by Terje »

ok, farbror terje skall försöka göra en pedagogisk förklaring :)
4x exponeringstid kommer antagligen ifrån en jämförelse mellan färgkamera och monokamera som är binnad 2x2 för att få samma upplösning, då har du i monokameran fyra pixlar som samlar ljus medans färgkameran har en. normalt körm man ju dock bin 1x1 på Ha så exponeringstiden blir densamma och skilnaden blir enbart i bildskala.
Starsoft

Post by Starsoft »

exponeringstiden blir densamma och skilnaden blir enbart i bildskala
Blir lite förvirrad när jag läser Terjes inlägg men kommer fram till följande synpunkt, när man ändrar bildskalan så måste man också ändra exponeringstiden för att få motsvarande exponering av pixlarna. En bild som är binnad 2x2 har i varje resulterande pixel 4 gånger så mycket ljus som motsavarande bild som är 1x1, med 2x2 binning uppnår man alltså samma eller bättre signal/brus förhållande i bilden jämfört med en 1x1 bild som är exponerad 4 gånger så lång tid :) Så för att enkelt illustrera skillnaden mellan färg och svartvit kamera med Ha filter så kan man ta en bild 1x1 och en bild 2x2, visar man dessa bilder i samma skala bredvid varandra så får man motsvarande skillnad i kvalitet som mellan färg och svartvit kamera när bara den röda färgkanalen används.

Till nästa säsong kommer jag att ha mina dubbla tuber med två likadana kameror i drift och en av många fördelar med det arrangemanget är att man kan göra massor av spännande jämförande prov för att kunna undersöka hur det förhåller sig i verkligheten med olika "astromyter". Jag har en lång lista med saker jag ska undersöka, ventilation av tuben, svärtning av tubernas insida, olika exponeringsinställningar o.s.v. Kanske har Micke idag också tillgång till prylar så att han skulle kunna göra ett riktigt prov med två kameror och två lika tuber för att samtidigt ta en svartvit (Ha) och en färgbild (Ha), då skulle vi få veta hur det ligger till och inte behöva spekulera.

En annan sak som är intressant som jag undersökte ganska mycket i samband med att jag gick över till svartvitt foto är hur mycket (eller lite) upplösning man förlorar med en färgkamera. Då kom jag fram till att då man har en översamplad bild på typ 1-2" per pixel vilket väl kan anses som normalt, så fungerar algoritmerna som beräknar och fyller i de saknade pixlarna i färgkanalerna utomordentligt bra. Förlusten i skärpa med en färgkamera upplevde jag som försumbar, jag kunde vid direkta jämförelser inte se någon skillnad med ögat utan fick mäta med programvara för att kunna detektera en aning sämre skärpa i färgbilden. Annorlunda blir det när man kör med kortare brännvidder där en stjärna kanske bara syns i en enda pixel, då blir resultatet inte så bra med en färgkamera eftersom färgerna inte kommer att överlappa som dom ska när de saknade färgpixlarna fylls i automatiskt i respektive färgkanal.

Helt klart är det så att en färgkamera i många sammanhang är överlägsen, kometer t.ex. är ganska hopplöst att försöka fotografera med externa färgfilter. Är det inte dags att någon tar en bild på Lulin snart?

Kul att ni är igång och fotar, min kamera krånglar värre och värre med sina horisontella linjer när det blir kallt ute och vädret har varit väldigt kallt ända sedan jul så det har inte blivit något vettigt. Massor av snö är det också så det har varit svårt att ta sig fram till obset, jag längtar verkligen till att jag kan sitta inne i värmen och fjärrstyra obsandet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”