Objekt: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak
Exponering: 41x30 sec, set to: f/4.0, ISO12800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Jag har det senaste året hållit på med en massa andra saker än astronomi. Men nu med en spännande komet uppe måste man ju bara ut o prova. Märkte man var lite ringrostig på att sätta upp utrustningen, råkade ställa in ISO på 12800 när det egentligen skulle varit 800 eller kanske 1600. Fast visade sig att det kanske inte var så dumt ändå även om det var alldeles galet. Tyvärr blir ju stjärnorna platta och färglösa när man har så hög ISO, men för kometen var det ganska bra.
Jag var på ett nytt ställe, som ni kanske kommer ihåg har jag skrivit om platsen i samband med de ljusföroreningskartor jag tagit fram för Stockholm. De har visat att mellan Tyresta naturreservat och Dalarö borde det vara väldigt mörkt för att vara Stockholm. Problemet vara bara att jag kunde inte hitta någon väg ut dit. Men Rolf visste bättre, efter fågelskådning hade han erfarenhet av området och visste precis hur man skulle köra. Och där längst ut fanns en jättefin och stor parkering att stå på. Mer än en mil på smal väg att åka på efter Dalarövägen men den är asfalterad och är i princip bara att följa. Jag skall lägga ut karta hur man tar sig dit i morgon.
Nu visste jag från SMHIs prognos att det skulle bli molnigt fram mot kl 22 och så blev det också. Jag hann ta ca 50 bilder och 10 fick kastas.
Kometen har ni uppe till vänster, strax ovanför till höger ligger galaxen M108 med magnitud 10 under den M97 med magnitud 11, även kallad Ugglenebulosan.
Ganska brusigt blev det men man ser i varje fall objekten. Svansen skall enligt simuleringen i CdC sträcka sig nära över hela bilden, från kometen nedåt till höger mellan de ljusstarka stjärnorna. Normalt har jag alltid kamerans långaxel orienterad efter himmelsekvatorn, men denna gång gjorde jag ett undantag och vred kameran 90 grader.
Ganska avancerad förbehandling med demosaic och median stackning, men sedan är den ganska rå ur det som kom fram. Någon riktig dithering har jag inte möjlighet att göra automatiskt med mitt lilla stativ, men eftersom pol inställningen inte blir perfekt så fungerar det ganska bra ändå med median stackningen. Inga bias eller dark utan det har medianstackningen hanterat, men flats har använts från ISO800 och det fungerade bättre än förväntat till dessa ISO 12800 bilder.
Imorgon verkar det bli toppväder ute i Tyresta så då tror jag att det blir ett nytt försök.
Tack Rolf för att vi kunde träffas där ute i kväll, det var kul även om fototiden blev kort.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden