Jag har hittills enbart använt och ägt SCT-teleskop. Nu blir jag allt mer sugen på en refraktor, och ... ja, det är ju snart jul.....

Men jag tycker det är extremt svårt att orientera mig i all modeller och märken. Det finns Skywatchers Evostar & Equinox, William Optics, TS Optics, Vixen... Det finns doublets och triplets - hur viktigt är det att det ska vara en triplet, hur besviken blir jag med en doublet? Vad ska jag överväga och balansera? Snabbare = dyrare och risk för mer kromatisk aberration, långsammare men mindre synfält och just, långsammare.... Hur viktig är öppningen idag, när man fotar? Folk tar ju underbara bilder med ganska små teleskop...ska jag satsa på liten öppning men en APO, eller hellre stor öppning och lite långsammare, eller ......?
SÅ jag slänger ut en fråga här - vad skulle ni som har bättre koll rekommendera? Jag är tänker mig att den ska användas 90 % till foto av djuprymdsobjekt, 10 % som transportabel för visuellt bruk. Jag fotar med en DSLR, så det krävs att den kan ge en tillräckligt stor bild för ett chip som är lite större än de flesta CCD-kameror har.
Jag tänker mig att spendera max ca 10 000 kr på själva teleskopet (så tillkommer kanske dovetail osv, men låt oss titta på OTA för max 10 000 kr). Vad skulle ni som har erfarenhet rekommendera då?
Och: om man går till andrahandsmarkanden och kan spendera lika mycket - vilka tips har ni då?
Några bud?

Magnus