Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh 2-108 mm. Sadr Region
Exponering: 47*3 min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: Canon EOS 550D (modifierad)
Kommentar: Detta är en bild som jag nog kommer att redigera om ett antal gånger. Den är både svår och lätt att jobba med på en gång. Lätt pga ljusstarkt objekt ger högt SNR, svår eftersom den utbredda nebulositeten gör det nästan omöjligt att bekämpa gradienter och ljusförorening.

Skulle vara kul att lägga till en omgång ren Ha-data.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Post by Miska »

Snyggt jobbat :good: 8)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Post by ragge »

Ett intressant område som jag själv kämpat med.
Du har fått till vackra stjärnor med bra färger och inga ringar, möjligen att stjärnorna är aningen ovala om man zoomar in (men det är petitesser). Bakgrunden är jämn och fin utan brus, och den röda färgen i nebulosan känns helt rätt.
Om det är något jag skulle vilja se så vore det lite mindre "softad" nebulosa, och mer av tydliga subtila detaljer. Men då går det naturligtvis åt mera exponeringstid.
/Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack Ragnar! De ovala stjärnorna är väl mest i kanterna? Tror det beror på optiken, inte trailing. I mitten ser de klotrunda ut på mina subbar.

Sent from my phone using Tapatalk.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Post by ragge »

Martin F wrote:Tack Ragnar! De ovala stjärnorna är väl mest i kanterna? Tror det beror på optiken, inte trailing. I mitten ser de klotrunda ut på mina subbar.

Sent from my phone using Tapatalk.
Det stämmer, jag måste ha varit ute i vänstra övre hörnet och kollade. Generellt är det ju helt runda stjärnor ser jag nu. :good:
Men rent allmänt så kan en dålig polinställning ge olika mycket trailing i olika delar av bilden - det blir då en fältrotation.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Post by Martin F »

ragge wrote:
Martin F wrote:Tack Ragnar! De ovala stjärnorna är väl mest i kanterna? Tror det beror på optiken, inte trailing. I mitten ser de klotrunda ut på mina subbar.

Sent from my phone using Tapatalk.
Det stämmer, jag måste ha varit ute i vänstra övre hörnet och kollade. Generellt är det ju helt runda stjärnor ser jag nu. :good:
Men rent allmänt så kan en dålig polinställning ge olika mycket trailing i olika delar av bilden - det blir då en fältrotation.
Ja, det har jag förstått. Jag guidade på den oranga stjärnan strax nedanför och till höger om mitten. Jag har dock upplevt problem med stjärnformer i bildens ytterkanter med mitt objektiv, mer ju närmare Zenith jag fotar. Jag gissar att det kan ha med IS-linselementen att göra, de har säkert nån upphängning som skulle kunna påverkas olika mycket av gravitation beroende på vilket håll jag fotar åt. Får inte alls såna problem med mitt 150-PDS.
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Post by petfol »

Vackert! Exponeringstiden är heller inte särskilt lång (för att vara från dig :) ) vilket krävt mer av brusreducering. Tror också Ha-data borde passa utmärkt för denna region.
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Sh 2-108 mm. Sadr Region - Martin Fransson

Post by Martin F »

petfol wrote:Vackert! Exponeringstiden är heller inte särskilt lång (för att vara från dig :) ) vilket krävt mer av brusreducering. Tror också Ha-data borde passa utmärkt för denna region.
Tackar! Detta var första försöket på detta område så det blev inte mer tid än så :)
Jag har faktiskt inte brusreducerat särskilt hårt alls, det var förvånande brusfritt ändå, troligen för att jag inte stretchat så hårt. Kan dock hålla med om att den ser lite soft ut.

Sent from my phone using Tapatalk.

Return to “Bilder”