Oz Sky 2017

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Håkan N
spamtest: JA

Oz Sky 2017

Inläggav Håkan N » 2016-10-10 20:13:58

Ny har jag signat in på en trevlig astro resa till 'down under'
Oz Sky i April 2017.
Lika bra att åka, man lever bara en gång.

Kollade lite på flygbiljetter och de ligger på ca 7 tusen och 2 byten och ca 30 timmar.
Träffen är 22-29 men funderade på 2 veckor.
Vill nån hänga på, signa under nu för det är snart slut på platserna hörde jag. ( 445 USD )

Får väl läge antar jag återkomma med info och vad som hände.
Håkan N

Re: Oz Sky 2017

Inläggav Håkan N » 2016-10-11 23:19:52

Måste säga Oz Sky verkar extremt seriösa i sin behandling av kunder. Ideliga bra rekommendationer och jag inser nu ganska direkt varför.
Fick en del info och filer igår som var mycket informativa.
Deras lista på objekt får det redan nu att vattnas i munnen ;-)
Sedan kommer det info varje månad inför trippen och mailing listor där man kan se vilka som kommer, bakgrunder osv.
Det här ska bli riktigt kul !

Insåg nu att det kan bli svårt vs IVT i Frankfurt, men jag är hemma i början av maj och den träffen är på kristi himmelsfärd, så jag antar den blir av i slutet av maj ( hoppas jag )
Sten Arne kommer dit med sin kikare då, och nu blir det nog ingen La Palma i december då det var dyra resor från Spanska fastlandet med sin bil sa Sten Arne.
Det var synd för jag har planerat hyra ett hus där i 3 veckor före/efter jul.

Det är ca 7-8 timmar från Sydney till träffen så jag åker nog ett par dagar innan ( 30 timmar dit.. ) men hyr en egen bil och lunkar sedan upp lite fint ( på fel sida av vägen ) och ser till jag är där dagen innan det börjar. Det börjar lördag natt.
Det slutar nästa lördag natt och sedan åker jag tillbaka på lördagen och hem på söndagen.

Hoppas nån hänger på !

Tittade lite på deras Facebook, och den är öppen.
https://www.facebook.com/OzSkyStarSafari
Den översta videon var faktiskt från Oregon förra året och 2 min och 17 sekunder dyker jag upp (?) i Dan Grays 28 tummare, som jag fick i princip använda i 3 nätter då.

Sedan var det ett inlägg om Boomerang Nebula. Tydligen funnen av en i Uppsala i slutet av 70-talet.

---

Adventures In Deep Space
den 17 maj ·
Last month at the OzSky Star Party in Coonabarabran, I took a look at the Boomerang Nebula -- probably the "coolest" object in the universe (read on). It was easily visible using a 14-inch scope as a fairly bright, quasi-stellar glow (central star) with small faint "wings" extending north and south. The south wing appeared brighter and larger and the total size roughly 25"x8". A mag 9.8 star lies 2.3’ southwest.
With an 18-inch reflector, the central star was easier to pick out within an elongated, high surface brightness haze ~30"x12”. The south lobe or cone was more prominent and flared out towards the south, dimming near the end. The north extension was smaller and fainter.
The Boomerang Nebula was found in the late 1970's on the ESO/Uppsala Southern Sky Survey and catalogued as ESO 172-207. Swedish astronomer Eric Holmberg wasn’t sure of the type but noted its “peculiar" appearance. It was found again by Gary Wegner of the South African Astronomical Observatory on the ESO Quick Blue Survey using the 48-inch Schmidt telescope at La Silla Observatory in Chile. Wegner and Ian Glass investigated the nature and published their results in the 1979 paper "A new bipolar nebula in Centaurus" (MNRAS, 188, 327).
The authors stated, "during an inspection of print number 172 from the Quick Blue survey of ESO one of use (GW) noted an unusual nebulosity of 'butterfly' or 'bow-tie' shape...The object is apprent to the observer at the telescope as a bright central star situated between two nebulosities. It appears to belong to the class of bipolar nebulae.. Its dimensions (from the blue plate) are approximately 55 x 21 arcseconds." The authors measured a V magnitude of 12.68 using the 0.5- and 1.0-meter reflectors at Sutherland (SAAO) and concluded the central star was type G0 III with a dust shell at 800k.
A follow-up study in 1979 by K.N.R. Taylor & S.M. Scarrott using the 3.9-meter Anglo-Australian telescope at Siding Springs revealed the Boomerang Nebula was likely a protoplanetary nebula, similar to CRL 2688 ("Egg Nebula" in Cygnus) and M1-92 ("Minkowski's Butterfly Nebula" in Cygnus), with the twin lobes shining by reflected light. The results were announced in "The Boomerang Nebula - A highly polarized bipolar" MNRAS, 193, 321 (1980). As far as the nickname, the authors noted "The intensity and polarized intensity maps also presented show that the lobes are not diametrically opposed and the detailed shape has led us to name the object 'The Boomerang Nebula’.”
But things got really bizarre. In 1997 astronomers Raghvendra Sahai and Lars-Ake Nyman studied the nebula using the 15 m SEST (Swedish ESO Submillimeter Telescope), situated at La Silla. They reported (ApJ Letters, 487, 155), "We have discovered absorption of the 3 K microwave background radiation by ultracold CO gas in the Boomerang Nebula, a bipolar reflection nebula illuminated by a star that has recently evolved off the asymptotic giant branch (AGB)…”a unique object, consisting of an ultracold and extremely massive molecular envelope, expanding at a very high speed. The extreme physical characteristics of the Boomerang Nebula reported here have never been seen before in any AGB or post-AGB object.”
How cold is the Boomerang Nebula? With a temperature of -272C, the CO gas is only 1° warmer than absolute zero and even the cosmic background glow from the Big Bang (2.7° above absolute zero) is warmer than this nebula! The rapid expansion of the nebula has enabled it to become the coldest known region in the Universe!
This colorized HST image was produced using polarizing filters and color-coded by the angle associated with the polarized light.

-- Steve Gottlieb

--------
Håkan N

Inläggav Håkan N » 2016-11-26 00:10:59

Nån som känner sig sugen att hänga på ?
timokarhula

Inläggav timokarhula » 2016-11-26 14:33:17

Jag åker nog till västkusten nästa höst. Det är mörkare himmel där. :D Jag vill avsluta min Herschel 400-II lista (NGC7218 och NGC7377 i Vattumannen)! Det betyder isåfall att jag skippar USAs solförmörkelse, eller... ? :S

/Timo K
Håkan N

Inläggav Håkan N » 2016-11-26 20:43:57

Timo !

Jo jag antar det är mörkare där samt du har din lägenhet/hus.
Men de har en massa stora dobbar man får låna och jag har hört det är en upplevelse. Tror den största är 30", och de har flera 18-20 och 25'or.
Vad betalar man för en resa ner, och hur brukar du åka ? ( tips )
Jag hade gärna hängt på dig men du var inte på gång i vinter/vår och jag har suget uppe.
Ska du åka dit i höst och USA i Augusti blir det ju lite tätt på, och USA's västkust är det rätt dyrt att flyga till sommartid plus jag tror dollar'n då kommer spräcka 10 kr och mer därtill.
Användarvisningsbild
anivision

Inläggav anivision » 2016-11-27 20:28:42

Här har man ju en fördel med att komma från andra sidan jorden. När alla börjar bli trötta frammåt småtimmarna är ju vi fortfarande nyvakna :D
Håkan N

Inläggav Håkan N » 2017-01-29 21:31:49

Ordnade nu resan till Oz Sky i April. ( 22-29 )

Det tar ca 7-8 timmar i bil till platsen, och träffen börjar på lördag, så jag åker ut ( Tai Air ) på Onsdag den 19'e, och ca 9 timmar till Bangkok, och sedan vänta där i 2 timmar och sedan ca 10 timmar till Sydney. Är där i 8 tiden på kvällen.
Åker sedan hem Söndag eftermiddag den 30'e, och lika upplägg som ner.
Så jag har 2 dagar att resa till och från platsen. Ca 4 timmars pass i bilen funkar ju.
Flygpriset blev 9.400 kr.
Jag tyckte upplägget verkade ok, och 10 timmars pass och 1 stopp.
Det fanns alternativ för ca 1.500 kr billigare men då 2-3 stop och över 30 timmars total restid.
Det här är ca 21-22 timmar totalt och nog det snabbaste man komma dit och hem på.
SAS var 1.500 kr dyrare och hade 14 timmar på ena sträckan. Så det var 10 timmars passen Tai hade som avgjorde.
Hoppas nu detta resande blir värt besväret !

Jag tar min 60 mm Zeiss IS kikare med mig men skippar tripod och Ethos okular.

Skulle kunna tänka mig 1-2 veckor bara relaxa och åka efter kusten, men får hålla till godo med ren astro.
De har en massa dagstripper man kan göra, men jag tänker bara relaxa på dagarna.

Deras rum och mat priser är inte dyrt och jag har redan betalat för inträdet.

Jag tror sedan till OSP i Augusti jag åker till San Fransisco med direktflyg och bilar upp. Det var svindyrt förra gången till Portland ( sommar priser till USA är högt.
Vill nån hänga på, hör av er.
Håkan N

Inläggav Håkan N » 2017-04-17 21:57:29

Det är packat och klart för Oz Sky Safari nästa vecka i Australien, 1 dagstripp norr om Sydney.
Verkar bli ett intressant gäng från olika delar av världen.
De som håller i detta är seriösa, det kan jag säga så långt.

Jag har inte pluggat på nåt om södra stjärnhimlen, och det är med avsikt faktiskt.
Jag vill uppleva det jag ser som jag gjorde på OSP 2015 i Oregon ang norra himlen.

Jag har med mig 60 mm Zeiss 20X med tripod och Ethos 21/13/8 mm, samt mitt nya otestade Nikon wide field 17 mm ( 14 mm ) okular.
Jag tar med mig paracorren och några Lumricon filter samt SQM dosan givetvis.

Jag har gjort en ny adapter som passar till Nikon okularet, så man gängar på den mot paracorrens linstub ( M65x1 )
Paracorrens vridbara topp är ett mekanisk fiasko.
Jag har dock använt Televues data om 56 mm från lins till fokus punkten.
Nu har dom inga snabbare dobbar än max f/4 ( tror jag ) så antar att det måttet på 56 mm ska fungera bra vs comafritt oavsett om 56 mm måttet kommer lite fel. ( från TV är detta ett ca mått, men det stämmer rätt bra enl egna tester )
Det blev en bra lösning som håller allt centrerat riktigt bra inom några hundringar på 'run-out'.
Med TV’s ide och toleranser/sag mm handlar det om halva millimetrar och lägg på den totala 'saggen" på det blir det säkert 10 mm..eller mer det kommer fela nere i spegeln.

Man känner dock det är en del hävkraft i ett sånt här ’paket’ vs 1.5 kg och flera decimeter ut..om man håller handen runt paracorrtuben och notera att det sitter på drygt 2.5 gängvarv.
Givetvis sitter det fast, men jag gillar inte alls man har den här sortens krafter kring en lins.
Men det är ett test just nu, och som sagt det är betydligt bättre än std från Televue.
Men min lösning på den här problematiken på nästkommande projekt blir en helt annan konstruktion.

Just nu inför resan tycker jag för nog för första gången att jag tog i lite väl hårt..
Det är mycket att stå i på jobbet på våren och 22 timmars flyg och sedan vänstertrafik på det väl där och en massa tid i bilen före och under resan vs ett 'smalt fönster' vädermässigt.
Lägger man ihop allt resande och tid att få ok väder vs DSO blir det lite överkurs inser jag här och nu ! ;-)
Har aldrig ångrat en resa innan, och jag har rest mycket och gillar det. ( ofta dock vs vissa mål, i detta fall DSO astro.

Ang ekonomi kunde jag valt 3 resor till Athos på LaPalma för typ samma kostnad.
Alt en resa till LaPalma och en resa till IVT i Tyskland och tom även inräknad eclipsen i USA på östkusten för samma pris..
Ekonomi är en bisak, men man kan se vad man kunde få.
-Så blir det dåligt i Australien kommer det givetvis kännas tufft ! ( höst där nu och hört om tidigare år..
Sett nu skulle jag valt vår höst istället ! ( deras vår.

Astronomin är en rätt skum hobby och jag har insett hur smalt det här är vs allt/mycket handlar om vädret.
Men ska man göra nåt, måste man ju satsa och sedan får man ju se.
( Det kan ju bli bra med, och å andra sidan ger en resa alltid nåt även om det mesta inte blir enl planen.
Men ta min resa till alperna förra hösten som blev ett totalt fiasko i bara moln å mera moln.
Eftersläpande böter om fortkörning gör det surt än. Hyrbilsbolaget drar kostander på kortet utan vetskap innan, kvitton mm ( otroligt.
Den resan gör jag inte om kan jag säga !
Sen är området alldeles för osäkert vs moln om en kortare astro resa.

Just nu inser jag man måste planera astronomin lite senare i livet och vara på bra plats och då vara beredd när det är bra.
Svårt dock i Sverige vill jag påstå.
Men under tiden man spekulerar mot nåt sånt får nån resa komma i bruk. Nån natt blir det ju per år även här, om än få.

Men vad blev det av senvintern/våren 2017 ?
Senast inställt på UAA’s stjärnträff etc.
VSP blev ju bra och nån kväll ute med kikaren är ju allt. ( andra kanske haft hellyckat astronomiskt delår trots allt.

Jag återkommer när jag kommer hem med rapport hur det gick !

Återgå till "Astronomiträffar och Vägastronomi"