Objekt: IC1318 Fjärilsnebulosan
Exponering: 12*10 min
Fotograf: ragge
Teleskop:
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: I måndags var det fotomässiga förhållanden här, för första gången denna säsongen. Trots lite torrsim hemma på tomten märktes ringrosten... hur undviker man bäst att glömma bahtinovmasken på ?
Jag fick nu testa fyra förbättringar som jag gjort sedan förra säsongen:
- Minskat iso från 800 till 200 (med samma "standard" exponeringstid som tidigare, 10 min). Stjärnorna blir inte så misshandlade nu och samtidigt blir de mörkare partierna inte märkbart sämre även om jag måste strecha dem mer. Jag gjorde tidigare en "vetenskaplig" test med kameran i ett mörkt skåp, och det fanns ingen fördel med högre iso med konstant exponeringstid. Det är exponeringstiden (och ljusstyrkan) som betyder något, så den här kameran är verkligen "iso-less". Att jag inte testat detta tidigare...
- Dithering. Med NexGuider autoguider är det inte så lätt att lösa, men jag har gjort en mekanisk lösning (manuell, mellan exponeringarna) som fungerar. Och det syns i bildbehandlingen att de mörka partierna blir jämnare och finare.
- Bättre polinställningsrutin. Fältrotationen är nu nästan helt borta.
- Bättre alignment ("registrering") av bilderna innan stackning. Slantade upp 1500 kr för RegiStar som är rena trolleriet. Den delar upp bilderna i R, G, B och sätter samman de alignade subbarna. Subbar med olika brännvidder, vinklar eller rotation går lika bra. Och den har låg inlärningströskel.
Nu blev det inte mer än 2 timmars exponering denna gången. Men man vill väl alltid ha mer tid oavsett hur mycket man har.

Klicka for att se stor version av bilden