Trumpler 37 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Trumpler 37 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Trumpler 37
Exponering: 60x 60sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Svårt att hitta objekt från min balkong. Testade på Tr 37, en öppen stjärnhop, men vem har hört talats om Tr 37, måste ha ett mer populärt namn.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Tr 37 - Lars Karlsson

Post by ragge »

Fantastiskt stort bildfält du har med din fullformatare. Är den moddad ?
Det ser ut som att bilden vinjetterar lite i underkanten, kan behöva croppas lite.
För övrigt så ser följningen perfekt ut, men fokus missar lite. En sensorfläck såg jag också

Det är värdefullt att köra igång grejorna från balkongen (eller vad man nu har) då och då tycker jag, då är man bättre rustad när det är mera skarpt läge.

Ragnar
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Tr 37 - Lars Karlsson

Post by timokarhula »

AstroFriend wrote: Svårt att hitta objekt från min balkong. Testade på Tr 37, en öppen stjärnhop, men vem har hört talats om Tr 37, måste ha ett mer populärt namn.

/Lars
Tr 37 är förkortningen av Trumpler 37, stjärnhopen inne i nebulosan IC1396, "Elephant trunk nebula". Stjärnhopen katalogiseras även som Collinder 439 (Cr 439).

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumpler 37 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ragge:
Nej kameran är omoddad, är lite besviken på att det blev så svårt att utnyttja en fullformats sensor, borde ju förstått det eftersom det är ganska uppenbart när ingångshålet i kamerahusset är så tajt. Helt enkelt inte gjort för den strålgång ett större teleskop lämnar ifrån sig, det gäller alla fullformat DSLR. Och det är precis det du ser i underkant av bild, har redan croppat bort en stor del av bilden där, ca 5% under kant, 2% överkant och 2% + 2% sidorna tyvärr. Det är kamerahusets spegel som hänger ned i strålgången, men även själva schaktet tar i. Funderade på min gamla Canon 5D att slakta den och modifiera. Inte då bara filtren utan även ta bort spegeln och fräsa upp kamerahuset för att komma bort från vinjetteringen. Den kameran är såld, men funderar faktiskt ibland på att köpa en igen, de är ju nära gratis. Hade dock ett stort problem, den tappade kommunikationen över USB titt som tätt vilket ställde till stora problem.

Vissa kvällar är skärpan svår att få in, är nog lite för mycket hus här som släpper ifrån sig värme. Numera har jag ju blivit lite tidseffektiv också, autofokuseringen i APT har ju snabbat upp hela startförloppet, även pointingen går snabbt. Mer tid för observation, fast kanske min manuella fokusering var något bättre. Jag alignar numera åter med DSS som verkar ge en viss oskärpa relativt Fitswork, men sedan jag ökade på ditheringen för att slippa darksen fick Fitswork problem med align och stackning, blandade helt enkelt ihop stjärnorna.

Nu sitter kanske inte kameran i exakt vinkelrätt mot teleskopet heller kan jag se på stjärnorna i kanten, något som jag måste ta tag i framöver. Ett väldigt pillande och testande för att få till den där sista precisionen. Kanske någon har ett tips på effektivt tillvägagångsätt?

Sensor fläckar, var ser du dom :-) skämt åsido men har aldrig varit så få som nu. Ibland brukar jag redigera bort dom, men gjorde det inte här.

Det vida fältet är verkligen något som jag gillar, om hela sensorn utnytttjas så blir det 2x3 grader, kanske något som jag kan lösa i framtiden. Åt andra hållet för att öka upplösningen gäller mindre pixlar, teleskopet klarar det men blir långa exponeringstider. Det skulle fatkiskt gå att öka fältet ännu mer, en större 3" flatfield corrector skulle klara 55mm imagecircle med samma reducefactor. Kamera? Typ något som Pentax 645Z, 44x33mm sensor, skulle ge nära 3x4 grader!

Timo:
Den hade ett riktigt namn, tack! Elefant nebulosan känner jag ju till och tydligen har jag nu fotat den även om det inte syns.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumpler 37 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Redigerade om bilden lite, gjorde en backgroundsflatten med mindre radie för att få bort torkfläckanra och resterna av vinjetteringen. Ökade samtidigt gamma från 3 till 4 för att framhäva de svaga stjärnorna i bakgrunden. Jag ville inte bearbeta bakgrunden så hårt i den första bilden i hopp om att se eventuella rester av nebulosan, nu är den definitivt borta :-)

Uppdateringen verkar bara synas i stora bilden, ev. måste man också trycka på uppdateraknappen i sin webbläsare.

Kameran är nog lite diagonalt sned, ibland blir det oskärpa i övre vänstra hörnet och ibland nedre högra hörnet medans bilden i övrigt kan se ut att ligga rätt i fokus.

Allt som allt kan man säga att teleskopet är väldigt roligt att jobba och modifiera eftersom det har så stora möjligheter trots sitt lilla format, speciellt då ihop med fullformat kameran.

Någon som vet något om den feta vita fläcken av stjärnor, ca 4 stycken i mitten?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Trumpler 37 - Lars Karlsson

Post by ragge »

Även om du croppar bort lite så får du väl ändå bra mycket större fält än med aps-c. Kanske det är värt att offra det sista i ytterkanterna där optiken (och ev filter) kanske ändå inte presterar 100 %.

Stjärnorna i mitten - jag lade på en av subbarna jag tagit på Elephants Trunk, och den ligger precis där. Den starkaste av dem lär vara den huvudsakliga ljuskällan till snabeln.
trunken.jpg
trunken.jpg (941.06 KiB) Viewed 3017 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumpler 37 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Tjusigt Ragge! Nu ser jag var nebulosastråken skulle gå. Kommer väl tider när jag även kan få med de.

Redan nu får jag ett fält på sensorn om 33x20mm vilket är stor skillnad mot APS-C 25x17mm eller APS-H 29x19, med lite modifiering av kamerahuset kunde det säkert bli 33x24 med relativt hög kvalite, men tror även om hela fältet på 36x24mm är av bättre kvalite än många billiga flatfield correctors. Det skulle vara kul att testa en flatfieldcorrector utan reducing function vilket är mycket lättare att få bra och se hur det betedde sig. Den ljuskonen skulle också komma fram till sensorn lättare utan att vinjetteras så kanske inte skulle förlora så mycket av fältet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”