Jupiter Jupiter - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
vroomster
spamtest: JA

Jupiter Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Objekt: Jupiter Jupiter
Exponering: 7000 rutor
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Celestron C9,25 f/10
Kamera: ASI178MC
Kommentar: Äntligen sprack det upp så jag kunde ta en sväng med C9,25an och NEQ6 Pro monteringen.
Efter en lite tafatt polinställning och en 2 stjärnors align så hittade jag Jupiter. Här visas Io och Jupiter,

Seeingen var inte alls på samma nivå som i början på Mars, men det står helt klart att detta kommer att leverera. Det sitter en feathertouch fokuserare på och jäklar vilken precision jämfört med dobbens standard fokus.

Fotograferade i Fire Capture, men jag testade också med ROI på 400x400 i Sharpcap medan jag var inne och värmde mig en kvart. Den rackaren låg fortfarande prick mitt i när jag kom tillbaka. Grym skillnad i följningen över tid jämfört med dobben (som dock gör ett bra jobb för vad den är får tilläggas)

Jag har gjort en daggskärm av liggunderlag vilket borde vara ok, men det var tydligt att jag får skaffa en kontroller till värmebandet som Lasse skickade med. Ordentligt frostigt på korrektorglaset när jag plockade ihop. Otroligt att jag kunde se något alls. Men det lovar gott för framtiden.

Jag provade med en 2x Barlow också. Seeingen var dock för dålig för det, men jag tror min kamera fungerar optimalt utan Barlow med detta teleskopet.

Det är helt klart att det här kan vara en kamrat för en lång tid framöver :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Ytterligare en bild med Io, Jupiter, Europa och Ganymede från igår kväll.
jupmoons1.jpg
jupmoons1.jpg (43.56 KiB) Viewed 3100 times
Ny bild i galleriet
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
stoffe

Re: Jupiter Jupiter - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Fin bild på Jupiter och kul att du är nöjd med din nya utrustning!

Ang värmebandskontroller så har jag köpt en billig 12V 5A pwm-kontroller från Kina. Den fungerar väldigt bra och gör sitt jobb. Jag fick bygga in den i en låda själv och koppla dit en RCA-kontakt i chassiet sen var det klart.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Trevlig bild av Jupiter! Jag var själv ute igår och skulle obsa djuprymd och satt och tittade på Jupiter medan det mörknade. Det var lite tidigare än din bild, GRS höll precis på att komma runt hörnet så att säga. Sedan kom molnen och det var bara att åka hem.

En C9,25 är säkert ett jättebra teleskop för planetfoto, jag har ju lillbrorsan C8 och är väldigt nöjd med den.

/Torbjörn :)
Lazze

Post by Lazze »

Jättefin bild på Jupiter trots att seeingen inte var på topp :good:
Och jag är förstås också väldigt glad att teleskopet levererar :D

/Lasse

Return to “Bilder”