"Kiwi" - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
Tannerswe
spamtest: JA

"Kiwi" - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: "Kiwi"
Exponering: Pano från 3bilder (4 stackade i varje) 10s@f2 ISO3200
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Detta är i princip det mesta man kan se av kärnan från södra Öland och det är precis så att hela fågeln tittar över kanten :P
Det är ett par dagar kvar innan månen kommer men det gör ingen större skillnad på höjden.

Kometen 252P/Linear ligger högt och fint nu och förhoppningsvis kan den fastna på bild inatt med, fast med lite mer brännvidd denna gång. Mars och Saturnus är även de med på ett hörn och lyser upp.

...och bakom busken står Segerstads fyr och skäms :D :D

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
timokarhula

Re: Kiwi - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Vad menar du med Kiwin? Är det någon minivariant av den stora mörka Emun i vintergatan? Den Galaktiska Hästen ("Prancing Horse") syns fint på bilden.

/Timo K
Tannerswe

Re: Kiwi - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Det är Nya Zeeländarna som brukar tjoa och tjimma om sin Kiwi (har för mig det är deras nationalfågel) och jag själv leta länge efter ngt som liknade frukten innan jag insåg att det var en fågel som avsågs...

Det är i princip samma del som "Den Galaktiska Hästen", fast det mörka är då ben och näbb och inte själva hästen, och sen har den kroppen åt andra hållet.
Attachments
Kiwi.jpg
Kiwi.jpg (353.89 KiB) Viewed 3269 times
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini

timokarhula

Re: "Kiwi" - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Coolt! Detta visste jag inte om Hästens alter ego, Kiwin. Med fantasins hjälp kan man omvandla många figurer. Nära Running Man ser jag Kaninen och intill Hästhuvudet ser jag Mini-hästhuvudet. Det är inte så ofta man ser Kiwin / Hästen i bilder tagna från Sverige.

/Timo K
Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

vilka bilder!! fantastikt.

är rätt ofta nere i Kalmar och har funderat på att ta mig ut till Öland nån stjärnklar natt. hur mycket av vintergatan ser man "in real life" ? alltså hur ljusstarkt? alltid undrat hur det ljusaste delarna ser ut från ett mörkt ställe, för det får man ju nästan aldrig se på våra breddgrader.

bästa
R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Tannerswe

Post by Tannerswe »

Robert Habolin wrote:vilka bilder!! fantastikt.

är rätt ofta nere i Kalmar och har funderat på att ta mig ut till Öland nån stjärnklar natt. hur mycket av vintergatan ser man "in real life" ? alltså hur ljusstarkt? alltid undrat hur det ljusaste delarna ser ut från ett mörkt ställe, för det får man ju nästan aldrig se på våra breddgrader.

bästa
R
Tackar!
Klart du ska ta sig över till Öland om du ändå är i trakterna och har möjlighet. Att ta sig ner till Resmo och svänga ut mot Möckelmossen är relativt smidigt och nära bron, likaså upp mot Bredsättra och sen ut mot Kapelludden, och båda bjuder på fint mörker.

Hur man ser i real life är en klurig en. Jag har många gånger tänk göra en bild som är hur jag upplever det, men det har inte blivit av än.

Men man ser stoftmolnens struktur väldigt bra med ljusa och mörka partier och så här års kan tex det ljusa området över m26 riktigt poppa ut på himlen. Tyvärr försvinner strukturen visuellt på de allra nedersta delarna vid horisonten.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ah, stort tack för info! ja det blir att ta sig över någon gång snart, det är ju nu man har möjlighet att se centrum på galaxen.
själv har jag fotat rätt mycket där, M16 och M17 faktiskt. Och det går fint även från Stockholm, men då måste man ha riktigt smala filter, så kör astradon 3nm. finns i galleriet under nebulosor om du vill kika.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”