M106 - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
spamtest: JA

M106 - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: M106
Exponering: 17x10 min
Fotograf: ragge
Teleskop:
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: När Torbjörn körde sitt messiermaraton på Orust satt jag bredvid och fikade medan kameran samlade fotoner. Vilken fin kväll...

700 mm TS APO, moddad Nikon D7000 guidat med Nexguider. Inga flats, darks, bias, ingen dithering. Stackat och bildbehandlat i PS.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F

Post by Martin F »

Oj, den var riktigt snygg! Verkligen kanon!
Hur sjutton stackar man i PS?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Torbjörn

Re: M106 - ragge

Post by Torbjörn »

En riktigt fin bild av M106 Ragge! Det var en bra kväll både visuellt och fotografiskt. Jag satt och tittade på M106 och studerade det avlånga centrumet. Dagen efter var däremot lite tröttare :D

/Torbjörn
ragge

Re:

Post by ragge »

Martin F wrote:Oj, den var riktigt snygg! Verkligen kanon!
Hur sjutton stackar man i PS?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Man tackar !

Jag har CS5, och där funkar detta :
Med alla bilderna i var sitt lager testar jag först att aligna med auto align, men det misslyckas ibland och då är det manuell align som gäller.
Sedan markera alla lager och
- Layer>Smart Objects>Convert to smart object
- Layer>Smart Objects>Stack Mode>Median
- Flatten image

/R
ragge

Post by ragge »

Torbjörn wrote:En riktigt fin bild av M106 Ragge! Det var en bra kväll både visuellt och fotografiskt. Jag satt och tittade på M106 och studerade det avlånga centrumet. Dagen efter var däremot lite tröttare :D

/Torbjörn
Tack. Ja det känns fint att ha fått den kvällen/natten nu när det vankas månader av väntan till nästa tillfälle (och till myggen...).
/R
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Ragge,

Roligt att se nya fotoner som du samlat in, och vilket fint resultat! Innan jag läste din beskrivning så var jag helt övertygad om att du behandlat i Pixeinsight. Imponerad av att du fått ihop bilderna så fint i CS.

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Peter R

Post by Peter R »

Så fint resultat och snyggt behandlat :good:
Enda anmärkningen skulle vara att du har en svag rödaktig ton i himmelsbakgrunden.
Jag gör också nästan all bildbehandling i Photoshop mest för att det är det programmet som jag kan bäst och det tillåter en kontroll i varje steg.

/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

På min skärm som är kalibrerad med instrument (av det enklare slaget) kan jag inte se någon rödaktig ton. Om jag är riktigt nere i detaljerna skulle man kanske kunna säga en mycket svag grön ton, men knappast märkbart.

Möjligen jag behöver kalibrera om min skärm, var några månader sedan. Peter har du också din skärm kalibrerad med instrument?

Hur som helst, jättefin bild Ragge!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R

Post by Peter R »

Jodå, jag har också kalibrerat mina fasta skärmar och jag ser en lite rödaktig ton.
Jag brukar också mäta för det är vanskligt att förlita sig på färgtoner i skuggorna och ögonen är inte alltid tillförlitliga.
Samtidigt ska jag säga att det är bara ett litet påpekande inget som förtar bildens kvalitéer på något sätt.
Mätvärdena i olika punkter ger ett litet överskott åt det röda hållet, egentligen röd-magenta. Mätverktyget har varit inställt på att räkna ut genomsnittet för 3x3 pixlar.
Skärmavbild 2016-04-06 kl. 13.25.39.jpg
Skärmavbild 2016-04-06 kl. 13.25.39.jpg (48.81 KiB) Viewed 5423 times
/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Jag får att ta och kalibrera om min skärm, antagligen påverkat lite av ljuset i rummet, har inte full kontroll över det och blir ju känsligt i de mörka delarna. Men som sagt så små saker att det inte praktiskt påverkar i vanliga fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge

Post by ragge »

Tack för kommentarer. M106 är ett tacksamt objekt för den är rätt ljusstark. Kanske har det att göra med att det lär finnas en "maser" i kärnan, dvs en laser fast med mikrovågor i stället för den vanliga laserns visuella ljus.

Nu när jag tittar lite extra så anar jag också en liten rödaktig ton som skall fixas - tack Peter för tipset.
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Fin bild med härligt djup!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Fin bild! Läckert att se alla färgerna och detaljerna i galaxerna. Har du mjuk eller hårdvarumoddat din D7000? Den kameran har en väldigt bra sensor!

Varför tar du inga flats? Har du redan ett stort platt fält från början kanske?

Dessutom undrar jag om du tycker Deep Sky Stacker stackar sämre eller bättre än din PS CS5 stackning? Finns det någon speciell anledning till att du valt att stacka i PS CS5?

Jag djuprymdsfotar väldigt sällan och därför frågar jag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge

Post by ragge »

Tackar, Mikael och Stoffe !

Kameran är bara moddad rent optiskt, med utbytt filter framför sensorn. Ja, och sedan har jag en moddad textil-variant av matlåda utanpå kameran :D och i den pressar jag in 3 st kylpackar (liknande denna http://www.ebay.com/itm/SURE-THERMAL-XL ... 2Jb1ykYSZQ). Några grader på sensorn borde det väl göra, men jag har inte jämfört med resp utan.

Med APS-C formatet har jag ingen större vinjettering i den tuben jag använder, så jag tycker det funkar att ta det lilla som blir med GradientXterminator. Har aldrig lärt mig det där med flats/darks/bias och använder hellre tiden under stjärnorna till att ta några flera lights i stället.

Har testat DSS men inte sett någon konsekvent skillnad i resultatet. Jag känner mig lite osäker i det programmet för det är så himla många olika parametrar att skruva på. PS är enklare och det känns lite mer som att jag har koll på vad jag gör. PixInsight bildbehandlar säkert bättre än PS men jag orkar inte ta mig över inlärningströskeln... :S

/R
stoffe

Post by stoffe »

Jag förstår, när jag djuprymdsfotade sist så var flats oerhört viktigt för annars blev det väldigt mycket vinjettering som såg förskräcklig ut. Men jag hade inte ett så stort platt fält som du har heller. Darks vet jag inte om du kan nyttja om du inte har mjukvaruhackat din kamera. Men kolla på nikonhacker.com och kika lite på de mjukvarumoddarna som finns där. Du kanske hittar något matnyttigt där?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”