Jupiter med månar - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Jupiter med månar - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med månar
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: När jag arbetade med bilderna från den 23:e såg jag att det gick att få fram vissa detaljer på Ganymedes, det har jag aldrig gjort något seriöst försök på tidigare. Man kan faktiskt se det redan på mittbilden här av Jupiter och dess månar Ganymedes, Io och Europa. Det är ett fotomontage: Ovanpå en bild av Jupiter med de tre månarna tagen kl. 21:41:15 UT har jag lagt en deroterad Jupiter från nästan exakt samma klockslag. Jag gjorde sedan några förstoringar av Ganymedes från bilder tagna under kvällen. De är förstorade till 500% jämfört med mittbilden och skärpta med oskarp mask i GIMP, även ljusstyrka och kontrast har jag mixtrat lite med i GIMP. Io och i viss mån Europa ser lite rugbybollformade ut på grund av att de har rört på sig under de två minuter som jag filmade mina videor.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn

Re: Jupiter med månar - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Tilläggas kan väl att det till stor del var Johan Warells fina och intressanta bilder nyligen som inspirerade mig till att sitta och jobba med det här så tack för det Johan! :D

/Torbjörn
timokarhula

Post by timokarhula »

Grattis till den fina prestationen!

/Timo K
Peter R

Post by Peter R »

Vilken fantastisk bedrift att få med så många tydliga markstrukturer på Ganymedes, du har verkligen höjt ribban ytterligare :good: :good: :good:
Efter att ha sett Johans och din bild så kollade jag upp vissa fakta om månarna och Europa,Ganymedes och Callisto har i likhet med vår måne låst sin rotationshastighet till omloppstiden.
För Io ska det vara annorlunda men simuleringar jag har gjort visar på en nära nog synkronicitet även där om än med kraftigare librationer än de övriga månarna.
Men det som är intressant i exempelvis Ganymedes fall är rotationshastigheten är på lite drygt 7 dygn vilket betyder att man kan hålla på och filma i minst 10-15 minuter utan att ytdetaljerna har rört sig nämnvärt.

Jag tycker dessutom att när planetskivan håller en så här hög klass så kan du lätt presentera den i dubbla storleken utan att den avslöjar några svagheter.
Tvärt om så gynnar högre förstoring hur man uppfattar små detaljer även om de naturligtvis finns med i originalbilden.

/*Peter R
jwarell

Post by jwarell »

Riktigt snyggt Torbjörn, grattis till fina detaljer! Bilden av Europa är närmast identisk med min bild, medan Ganymedes har en något ljusare rand. Om du har stackat på Jupiter är nog Io inte oval pga egenrörelse (den borde vara försumbar på två minuter) utan pga att den har mörkare poler. Kanske detsamma för Europa?

Tittar man närmare på sekvensen av Ganymedes ser man att den ljusa randen bara ses utanför Jupitetskuvan, medan den är nästan helt borta på planetranden och inte ses alls i transit. Min misstanke är att ringen är en bildbehandlingseffekt - orsakad av den oskarpa masken? Hur ser det ut utan denna? Fler bilder kanske kan avgöra detta!

Nästa projekt är alltså att göra globala kartor av de galileiska månarna!

För övrigt är detaljerna i störningen efter röda fläcken magnifika. Området utvecklar sig fort och växer kontinuerligt, även i latitud. Precis som Peter tycker jag att du borde kosta på dina bästa bilder en lite större bildskala så vi kan mjuta av detaljerna ännu bättre! :green:

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Tack för kommentarerna. Det var riktigt roligt att lyckas få med Ganymedes så bra. Bildbearbetning på små objekt som man dessutom är rätt obekant med kan ge lustiga effekter ibland.

Det var inte alls Ganymedes jag var ute efter egentligen, jag var ute för att fota GRS-transiten och få bra bilder av den. Hur månarna skulle stå hade jag inte kollat. När jag sedan satt och jobbade med bilderna såg ett mörkt streck på Ganymedes var det en riktigt glad överraskning. Det är kanske det man menar med Glad Påsk? :D

Här är några ytterligare Ganymedesbilder och även Io är med. Den första bilden är en råbild från Autostakkert, inte ens uppskärpt. Är det Ios mörka polområden man ser på de sista två bilderna?
Ganymedes A.JPG
Ganymedes A.JPG (2.7 KiB) Viewed 2765 times
Ganymedes B.JPG
Ganymedes B.JPG (3.16 KiB) Viewed 2765 times
Ganymedes C.JPG
Ganymedes C.JPG (3.61 KiB) Viewed 2765 times
Ganymedes D.JPG
Ganymedes D.JPG (4.91 KiB) Viewed 2765 times
Ganymedes E.JPG
Ganymedes E.JPG (3.19 KiB) Viewed 2765 times
Ganymedes F.JPG
Ganymedes F.JPG (3.64 KiB) Viewed 2765 times
/Torbjörn
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Efter lite pillande i Winjupos fick jag fram denna bild av hur det bör ha sett ut.
Ganymedes Winjupos.JPG
Ganymedes Winjupos.JPG (77.28 KiB) Viewed 2760 times
/Torbjörn

Return to “Bilder”