M108 & M97 - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
spamtest: JA

M108 & M97 - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: M108 & M97
Exponering: L:147 RGB:60
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: TS80 f/6 triplet
Kamera: Starlight-Xpress SXVR-H694
Kommentar: M108 till vänster och M97 (Ugglenebulosan) till höger. Har varit väldigt försiktig med bildbehandlingen, och inte använt någon brusreducering alls på luminansen. Annars är det lätt hänt att man överdriver både färger och försöker få ned bruset "med våld", vilket oftast förstör mer än tillför. Det här är nog den bästa astrobild jag tagit.

3 minuters exponeringar, RGB binnat 2x2. Sammanlagt 5.45 timmar. Helt och hållet bildbehandlad i Pixinsight.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: M108 & M97 - Cristofer Eriksson

Post by Peter R »

Hej Christoffer,

väldigt fin och intressant bild.
Över lag tycker jag att ni ärmånga som har höjt nivån påtagligt på senare tid med det som får anses vara en beskedlig diameter på tuben.
Troligtvis är det en kombination av att apo-refrakorerna i denna klass har blivit väldigt mycket bättre. Kombinerar man det med perfekt följe och mästerlig bildbehandling så blir resultaten i toppklass.
Det skulle vara intressant om du la upp en version med ett annoterat överlägg i stil med Jonas Grindes bilder så att man kan se vad som döljer sig i bakgrunden. Verkar finnas ett myller av extremt små och ljussvaga galaxer. Bra att du inte brusreducerade för då hade de troligtvis försvunnit på kuppen :good:

/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Christofer,
Den här ser jättebra ut, vilka detaljer du fått fram. Jag har själv provat på M97 men inte på långa vägar lika bra som din. Mitt teleskop är lite större men har en DSLR kamera, kanske går jämt ut. Får ha din bild som referens den dag jag kommer ut till mörkare trakter.

Grattis till bra val av utrustning och skickligt arbete!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Ginge

Post by Ginge »

Kanonbilde, Cristofer. Grattis! Liker bildebehandlingen din.

mvh Ginge
Martin F

Post by Martin F »

Ser jättebra ut! Fin avvägning mellan brus, mättnad, stretching och bakgrundssvärta. De där TS-tripplarna verkar prisvärda. Kör de med nån flattener/reducer?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Cristofer

Post by Cristofer »

Tackar så mycket.
En annoterat överlägg ska jag ordna, om jag kommer ihåg hur man gjorde.
Jag använder en TS2-flattener.

Return to “Bilder”