M39 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

M39 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M39
Exponering: 60x60sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Natten som gick utlovade först klart väder, sedan blandat moln. Men konstaterade att jag hade klart väder från min balkong. Egentligen hade jag ju tänkt åka ut till Björkviks brygga men eftersom väderutsikterna förändrades till det sämre blev det inget av med det. Nu blev det den gamla vanliga balkongastronomin igen.

Valde denna gång den öppna stjärnhopen M39, den låg i början visserligen på bara 15 graders höjd. Men kul med lite nya objekt.

Liksom de senaste bilderna stackade jag även denna i DSS och för att sedan gå över i Fitswork. Något mycket glädjande denna gång var att jag inte kan se vare sig något större dammkorn eller torkfläckar i större antal. DSS ger lite annan karaktär på bilden, stjärnorna ser lite mer utdragna ut med sigma clipping stackning, ungefär som om de är ofokuserade. Men DSS säger FWHM på 3.5 (måste vara räknat i pixel, alltså 6.5"), men i APT på den enskilda stjärna jag fokuserar på blir det ungerfär 3.5") på subbarna vilket är mycket bra för att vara från min balkong. Får laborera med stackningsparametrarna framöver.

Bilderna är tagna med dithering som blivit standard nu sedan jag fått till det utan att behöva göra darkcalibration. Mycket trevligt och känns bra att inte blanda in en massa onödiga bilder. Vi får se om det håller den dag jag även fotar från mörka platser, det kanske ställer andra krav.

Grundinställningarna för färgerna måste ses över, DSS arbetar lite annorlunda. Blir mycket apelsinfärg över en del stjärnor. Bilden är ganska rå direkt ut från Fitswork.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F

Post by Martin F »

Kul med nåt nytt som sagt :)
DSS ger inte alls lika skarpa stjärnor som Pixinsight. Det är faktiskt stor skillnad. Och då kör jag med Winsorized Sigma clipping i Pi.

Fin bild hur som helst! Det är nåt som spökar lite i mitten av vissa stjärnor. Nästan som att det är fyllt med färg där de egentligen varit uträtta. Nån HDR-funktion kanske?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
AstroFriend

Re: M39 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
De konstiga effekterna på vissa stjärnor har precis som du säger sitt ursprung från att en eller flera färgkanaler blivit överexponerad. Speciellt när inte alla kanaler blivit överexponerade och man därefter ändrar i färgbalansen blir det ibland som en grop mitt i med annan färg. Blir lite olika beroende på dels vilket program jag använt dels på vad jag gjort. I Fitswork finns en funktion som försöker återställa överexponerade stjärnor. Stjärnor är ju punktobjekt och därmed får ju alla samma form vilket kan räknas fram ur resterna av en överexponerad stjärna mer eller mindre bra.

Ja det blir nog att lätta på plånboken någon gång i framtiden för ett bättre redigeringsprogram. Pixinsight verkar ju vara det idag att satsa på, helst skulle jag vilja ha ett öppet program där jag själv kunde skriva ihop algoritmer för vad jag vill ha gjort.

Kul du gillade bilden! Man får inte ha för stora krav här från balkongen, men sådan här typ av objekt går ju ganska bra. Dessutom dessa ändlösa test och justering av tekniken för att till slut få ut allt som går under perfekta förhållanden är ju bra att göra när man har närhet till teleskopet.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AstroFriend

Post by AstroFriend »

När jag tittar noggrant på den uppförstorade bilden i riktningen kl 10 och halvvägs ut från centrum så verkar det vara ett svagt objekt med nebulosa liknande utseende. Min CdC karta verkar inte ha detta objekt med. Kanske någon annan kan klura ut om det är ett verkligt objekt och i så fall vilket?

Uppdatering:
Efter lite pillande på knapparna dök det upp ett objekt där i CdC. En planetarisk nebulosa precis vad jag skulle vilja ha det till.

Den har det kryptiska namnet PK 93+ 2.1 som jag aldrig hört talas om. Magnitud 13.2 och storleken 38"x27"

Någon annan som studerat detta objekt djupare?

/Lars
Samt en massa tålamod!

AstroFriend

Post by AstroFriend »

Här är den planetariska nebulosan PK93 +2.1 kraftigt inzoomad. Knappt skönjbar, har aldrig hört talas om denna, är ju inte så ljussvag eftersom jag kunde få med den, ca 13.3 enligt länken nedan.
m39-20160317-pk93+2_1.jpg
m39-20160317-pk93+2_1.jpg (47.95 KiB) Viewed 2323 times
Det var svårt att hitta information om denna, men här är en tysk länk:
http://www.astrode.de/pk93s21.htm

Han har fuskat en del och använt en 80cm spegel, samlar 37 gånger så mycket ljus som mitt teleskop.

Skalan är ungefär 0.3" per pixel efter inzoomning, annars är den ca 2", nu ser man alla defekter, de överexponerade stjärnorna och att de är lite utdragna. Men färgkorrigeringen i teleskopet är bra, inga större tendenser till färgseperation (kromatiskt fel). Lite bättre kontroll över fokusinställningen, bättre guidning och en mörk himmel så skulle kanske även detta objekt kunna bli bra.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”