Jupiter - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
spamtest: JA

Jupiter - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 2min 60fps F/15
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: ASI 185MC Cool
Kommentar: Den sista av två sekvenser som hanns med natten till skottdagen, innan en tjock dimma drog in. Seeingen var fantastisk, men den tilltagande dimman gjorde bilden mörkare och processningen har tagit lite tid då jag ville få ut så mycket som möjligt av denna bild

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell

Re: Jupiter - Magnus Nyborg

Post by jwarell »

Härliga färger i denna bild, röda fläcken är verkligen röd för tillfället ska bli intressant att se fler av dina alster med bättre förhållanden'

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Magnus Nyborg

Re: Jupiter - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

jwarell wrote:Härliga färger i denna bild, röda fläcken är verkligen röd för tillfället ska bli intressant att se fler av dina alster med bättre förhållanden'

/Johan
...och bättre kollimering. Jag kollimerade teleskopet några dagar innan, under mindre bra förhållanden, coh beslöt sedan att prioritera bildtagning så jag fick mina första vettiga bildunderlag över huvudtaget. Denna natt i fråga så såg jag pga den väldigt stabila luften att kollimeringen var bara lite-lite off, men låga molnslöjor hotade så jag skyndade ta sekvenser. Efter den andra sekvensen (varav denna bild kommer ifrån) så svepte en tät dimma in och det var över.

Dessutom är det lite väl mycket kromatisk abberation från teleskopet + barlowen (som använts väl långt ifrån sin spec), jag hoppas kunna minska detta.

mvh,
Magnus

Return to “Bilder”