Objekt: M3
Exponering: 6x60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: M3, upptäcktes av Charles Messier år 1764, han kunde inte se de enskilda stjärnorna utan mer som en suddig fläck. William Herschel upplöste år 1784 den i enskilda stjärnor. Den har sedan dess varit en mycket aktivt studerad stjärnhop. På senare år har den också letat sig fram till min balkong i Stockholm. Den är tacksam att fotografera då den är relativt stor med 18' i diameter och en magnitud på 6.2, på gränsen för visuellt observerande. M3 innehåller ovanligt många variabla stjärnor, 274st kända.
Den här testade jag utrustningen på i väntan på att cometen Catalina skulle komma upp över horisonten. Det hann bara bli 6 delbilder. Mycket tid går åt mellan varje objekt man skall fotografera till att positionera och fokusera. Man kan nog här se att man kunde ha lite mindre pixlar för att utnyttja teleskopets upplösning till fullo. Den dag jag samlat riktigt många bilder skall jag göra en drizzlestack för att få upp upplösningen. Idag är pixelskalan 2"/pixel, men som färgkamera betraktat är det 4" per färgpixelgrupp när man interpolerar som man gör i en Debyering, Drizzle som har en annan matematisk teknik återfår minst den monokroma upplösningen, den ställer dock stora krav på lågt brus som det alltid blir med små pixlar och hög upplösning.
Bilden är ej croppad och har fältet 2x3 grader.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden