C/2013 US10 Catalina - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
spamtest: JA

C/2013 US10 Catalina - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2013 US10 Catalina
Exponering: 37*5s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 300mm f/2.8
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: På grund av en del tekniskt strul med min följare, hann himlen ljusna en del innan jag kunde få till en serie bilder av Catalina. Tiden i UT. Fick sträcka ordentligt på bilden för att få framsvansarna, så det är inte någon finbild, kanske, men i gengäld ger den ett rätt spännande, suggestivt intryck, tycker jag. Tagen från balkongen hemma i förort norr om Stockholm. Man behöver uppenbarligen uppsöka mörkare himmel för att få fram svansarna bättre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AstroFriend

Re: C/2013 US10 Catalina - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
Jag tycker du fått det väldigt bra och dina svansar syns mycket tydligare än på min sista bild som togs vid samma tillfälle om du nu tog den i morse (14/12). Du har bara 5 sekunders exponeringar, var det vid full bländaröppning? Det motsvarar i så fall nära 20 sekunder vid f5.6 som jag hade vid det tillfället. Vad är det för mörk skugga som syns till höger?

Du som jag håller till i astronomi ovänliga Stockholm. Jag är jätteglad för de två bilder jag lyckats få hittills.

Har du några planer på att åka iväg till någon mörkare plats framöver?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem

Re: C/2013 US10 Catalina - Anders Källberg

Post by Yquem »

AstroFriend wrote:Hej Anders,
Jag tycker du fått det väldigt bra och dina svansar syns mycket tydligare än på min sista bild som togs vid samma tillfälle om du nu tog den i morse (14/12). Du har bara 5 sekunders exponeringar, var det vid full bländaröppning? Det motsvarar i så fall nära 20 sekunder vid f5.6 som jag hade vid det tillfället. Vad är det för mörk skugga som syns till höger?

Hej Lars och tack.

Jepp, full bländare, 2,8. Längre än 5 sek var det ingen större idé att använda, tyckte jag, eftersom himlen blev så ljus då. Den här är tagen med ISO 1600, men till nästa serie gick jag ned till 800. Den mörka skuggan är en tall som olämpligt nog stod just där. Tyvärr är Catalina ännu inte riktigt högt nog för att helt komma över träden jag har åt sydost. Till nästa serie fick jag flytta kameran åt höger, till andra ändan av balkongen, och vänta tills kometen kom ut på andra sidan träden. Lyckligtvis behöver inte polinställningen vara särskilt noggrann för de här rätt korta exponeringstiderna.
AstroFriend wrote:Du som jag håller till i astronomi ovänliga Stockholm. Jag är jätteglad för de två bilder jag lyckats få hittills.

Har du några planer på att åka iväg till någon mörkare plats framöver?
Har funderat på det, men har inte riktigt kommit på en bra plats att åka till. Snart är den väl i och för sig högt nog så att man inte behöver en plats med låg horisont mot sydost, utan mest bara en mörk plats. Dock kommer månen att vara störande efter kommande helg, så jag vet inte om jag hinner åka någonstans. Annars hade ju mellandagarna varit fint, men då är ju månen störande. Efter nyår åker vi ut några dagar i skärgården. Då hoppas jag kunna lägga lite kvällstid på t.ex. Andromeda och Plejaderna.

Fridens,
/Anders
AstroFriend wrote:/Lars

Return to “Bilder”