Catalina C/2013 US10 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

Catalina C/2013 US10 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Catalina C/2013 US10
Exponering: 48x30sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Äntligen en klar natt och med möjlighet att fånga kometen Catalina. Efter några förvirrade minuter där kometen dök upp på ett helt annat ställe på stjärnkartan konstaterades att det fanns två kometer med snarlika namn. C/2013 US1 och C/2013 US10 och det var den senare som gällde för denna natt, den första har angiven magnitud 25.

Använde här den speciella guidetekniken med off-axis med indirekt guidning. Normalt kan man ju inte använda off-axis guidning på kometer eftersom de rör sig relativt stjärnorna, den delen fungerade klockrent. Värre var den låga höjd den låg på, ca 10 grader.

Bilden har kontrastförstärkts ganska kraftigt vilket inte ser så trevligt ut, men svansen kan anas i varje fall. Man ser en del interna reflexer komma fram när man kontrastförstärker så här kraftigt, antar att det är månens ljus som letar sig in i teleskopet. Månen låg ca 4 grader i riktning nedåt och till höger 5 grader bort låg Venus, båda ur bild. Ca 60% crop ur ett 2x3 graders fält.

Till min förskräckelse ser jag att en massa damm samlats i kameran igen, ändå blåstes den ren alldeles innan.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas

Re: Catalina C/2013 US10 - Lars Karlsson

Post by Jonas »

Snygg bild Lars!
Om man förstärker upp bilden, ser man de båda svansarna tydligt. man kan även ana lite böljande struktur i stoftsvansen.

Jag håller dock med dig om att kameran kan behöva en rengöring. Tror inte det räcker med att blåsa in i kameran eftersom du då bara kör runt dammet. Se också om det finns någon form av dammbeläggning ovanpå skyddsglaset som ligger ovanpå sensorn.

Det bästa vore naturligtvis att använda en minidammsugare istället men konstigt nog verkar det vara lite svårt att få tag på sådana idag.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R

Post by Peter R »

Hej Lars,

intressant att se att din trackingmetod fungerar, för din kometkärna är verkligen punktformig.
Tekniken är säkert mer intressant på längre exponeringar än 30 sek då man ändå knappast får några utdragna kometkärnor.
Snygg bild Lars!
Om man förstärker upp bilden, ser man de båda svansarna tydligt. man kan även ana lite böljande struktur i stoftsvansen.
Om jag inte har missuppfattat det så är stoftsvansen den som pekar mot kl. 7 så du menar kanske jonsvansen som pekar mot kl. 2, iväg från solen?
Här är en bild tagen nästan samtidigt men från bättre breddgrader i Tyskland http://spaceweathergallery.com/full_ima ... 571203.jpg
som visar svansens form i morse.

/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Jonas och Peter,
Ja guidningen kommer mer till sin rätt vid högre vinklar med mörkare bakgrund och långa exponeringstider, men någon liten detalj kanske blev mer tydlig i plasmasvansen, man ser en del fina stråk där om man tittar ordentligt, i varje fall på originalet. Får väl se om man hamnar på landet i mitten av januari och kan få några praktbilder, då lär vinkelhastigheten vara betydligt högre dessutom så att guidningen är ett måste. Det går visserligen att programmera om hastigheten på motorerna i monteringen men då är man förlitad på monteringens precission och den duger inte under längre exponeringar. Ja svansarna ligger som du säger Peter, 2 o 7, med plasman kl 2, den tyska bilden är lite vriden moturs.

Jag skall redigera bilden lite bättre när jag får tid. Men framförallt måste jag få bort det eländiga dammet i kameran. Skall montera in klisterremsor i teleskopet idag så får vi se om det hjälper. Även om jag har kameran ren när jag monterar den så kommer det dit nytt damm under fotandet ibland såsom det gjorde nu. Nästa gång skall jag också lägga kometkärnan lite högre i bild så stoftsvansen inte hamnar nere där det vinjetterar. Vid nästa tillfälle har kanske månen avlägsnat sig så de irriterande reflexerna inte uppstår.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Gjorde ett litet försök att få svansen lite tydligare.

Innan:
Catalina US10 20151208 ored.jpg
Catalina US10 20151208 ored.jpg (23.54 KiB) Viewed 3726 times

Efter:
Catalina US10 20151208 ored crop high contrast small.jpg
Catalina US10 20151208 ored crop high contrast small.jpg (116.02 KiB) Viewed 3726 times
Väldigt brusigt, men strukturen i svansen kommer fram bättre och man ser de fina stråken i plasmasvansen, i varje fall på skärmen här. Stoftsvansen fick nog ett litet falskt tillägg på slutet när den isolerades.

Lägger ner mer tid på nästa bild.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Yquem

Post by Yquem »

Snyggt fångat Lars! Men tog du verkligen bilden strax efter kl 4 som det står när man klickar på din bild? Enligt mitt stjärnprogram (SkyMap Pro 11) gick den upp bara en dryg kvart i fyra. Har du en så låg horisont? Men då borde du inte ha sett månen som gick upp 4:27.

/Anders
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Tack för kommentaren!
Här i galleriet på Astronet brukar jag försöka ange tiden i UT, fast egentligen är det väl en enda röra. Ser att UT fallit bort, skall redigera det. Kollade en gång till i fotokatalogen. Så här ser det ut i UT, 03:59 till 04:38.

Uppdatering:
Det gick inte att varken lägga till UT eller ha ett tidsspann, lite dumt. Vore kanske bra om moderatorn kunde ändra i rubriken så att det antingen står lokal tid eller UT. Är det möjligt?

/Lars
Samt en massa tålamod!

Yquem

Post by Yquem »

OK, Lars, tack för klargörande. Hursomhelst måste du ha en mycket lägre horisont mot sydost än vad jag har.
/Anders
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Anders,

Lägger upp en skärmdump hur det såg ut då jag började fota kl 5 (UT 04:00) på morgonen. Då var höjden drygt 8 grader. Tyvärr är det precis i den riktningen många träd, men eftersom jag bor i lägenhet 2 tr upp så ser man ändå ganska långt ned. Hade vi bott på plan 8 hade utsikten varit ypperlig, dessutom hade man haft fri sikt mot zenit.
Catalina 20151208 0500 Stockholm.jpg
Catalina 20151208 0500 Stockholm.jpg (151.69 KiB) Viewed 3626 times
Det är den inre rektangeln på 2x3 grader som motsvarar 683mm teleskopet jag använde, bilden är dock croppad från detta område.

ps.
Jag skall göra en turorial om den spännande guide tekniken jag använde på kometen, bara det blir lite tid över. Hamnar på hemsidan framöver.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”